Hogyan találom meg a megfelelő fuvarbiztosítást?

Ismerd meg, mire figyelj a fuvarbiztosítás kiválasztásakor

A szállított áru jellegétől függően gyorsan összejön akár hét- vagy nyolcjegyű áruérték is. Ha valami rosszul sül el és nem vagyunk megfelelően biztosítva, annak végzetes következményei lehetnek. De hogyan kerülhetjük el az ilyen helyzeteket? És hogyan választhatjuk ki a megfelelő biztosítást saját szállítmányozó cégünk számára? Fontos tippjeinket Klaus Schäfer biztosítja, a KRAVAG német fuvarbiztosító cég szakértője.

„Szállítási kár esetén mindig azt a biztosítót kell felhívni, aki a megbízást komoly cégeknek továbbítja, akik mindent egyszerűen leszerveznek“, Klaus Schäfer, KRAVAG – Forrás: TIMOCOM

Tehergépjármű-, közlekedési felelősség és kiegészítő biztosítás

A fuvarbiztosítás fogalma elsősorban három fontos területet fed le:

1. Ha minden személygépjármű vezető rendelkezik kötelező biztosítással, akkor a fuvarozóknak is szükségük van tehergépjármű-biztosításra.

2. Ha egy tehergépjármű árut szállít, a közlekedési felelősségbiztosítás kötelező érvényű. Ez a fuvarozók és szállítmányozó cégek számára is törvényi előírás. Ebben az esetben a szállított áruk kilogrammonkénti áron esetenként vannak biztosítva.

3. Ha azonban elektronikai cikkekről, dohányáruról vagy egyéb nagy értékű termékekről van szó, az áru értéke gyorsan meghaladja a fedezeti értéket. „Vegyük például, hogy a közlekedési felelősségbiztosítással 100 000 euróig vagyunk biztosítva, de a berakodott áru értéke 200 000 euró. Ezt a plusz 100 000 euró értéket külön biztosítani kell. A fuvarozónak vagy a szállítmányozó cégnek ebben az esetben az ügyfél számára kiegészítő fuvarbiztosítást kell kínálnia, magyarázza Klaus Schäfer, a KRAVAG kereskedelmi igazgatója. 

A megfelelő biztosítás kiválasztásának 4 fontos kritériuma:

1.    Megfelelő tanácsadás

Mint bármilyen nagy döntésnél, így fuvarbiztosítás választásakor is rendkívül előnyös, ha szakértő tanácsát kérjük. Mert az áruszállítás biztosításai szaktudást igényelnek. „Tudnom kell, hogyan függ össze a közlekedési felelősségbiztosításom a fuvarbiztosítással és a tehergépjárművel. Sok játékszabályt kell figyelembe venni, például azt, hogy hol hagyom éjszakára a járművemet. A tanácsadó legyen képes a fuvarmegbízásaimat ellenőrizni, nekem a megfelelő biztosítási fedezetet kínálni és szolgáltatni is“, magyarázta Schäfer úr.

2.    A biztosítás egyszerű kezelése

Az egyedi tanácsadáson túl a biztosítás kezelése is nagy szerepet játszik. Ez legyen a lehető legegyszerűbb. A KRAVAG biztosítási szakértői javasolják, hogy kétszer is nézzünk a dolgok mögé: „A legjobb, ha a biztosítást digitálisan tudom kezelni, és akár még a meglévő szoftverembe is integrálni tudom. Előfordulhat ugyanis, hogy a biztosítás első pillantásra kedvező, a vele való foglalkozás azonban olyan személyi ráfordításokat igényel, hogy végül drágább lesz az elképzeltenél.“

3. Gyors és professzionális kárrendezés

A fuvarbiztosítás kiválasztásának további kritériuma a kárrendezés árukárok esetén. Mivel itt az ügyfélkapcsolat nagy szerepet játszik, gyorsan kell működnie. Klaus Schäfer szerint a sebesség mindig fontosabb, mint a kár bejelentésének módja. „Vegyünk például egy tehergépjárművet, amely veszélyes anyaggal van megrakodva. Baleset történik és veszélyes folyadék kerül a környezetbe. Itt azonnal profiknak kell lépniük. A KRAVAG esetén a KUSS nevű leányvállalata (KRAVAG Umweltschutz und Sicherheitstechnik GmbH; környezetvédelmi és biztonságtechnikai Kft.) azonnal a baleset helyszínére megy, professzionálisan biztosítja és felveszi a kapcsolatot a környezetvédelmi hatóságokkal és a rendőrséggel.“ Ugyanez érvényes az üzleti lopásokra is. Mert minél több idő telik el a kár és bejelentése között, annál drágább lesz. „Minél hamarabb értesülünk egy üzleti lopásról, annál gyorsabban tudunk mozgósítani, hogy az árut tényleg meg is találjuk. Fontos, hogy a szomszédos országokat is tájékoztassuk az esetről“, egészíti ki Schäfer úr.

 4.    Méltányos prémiumrendszer

A negyedik pont, amit figyelembe kell venni Klaus Schäfer szerint, az a prémiumrendszer. A prémiumrendszer felépítésének a kár mértékéhez kell igazodnia. Ha egy vállalat sok tehergépjárművel rendelkezik, de kevés kárt okoz, akkor a biztosítási díjat is ennek megfelelően csökkenteni kell. „Egy jó biztosító azzal tűnik ki, hogy tanácsot tud adni és el tudja mondani az ügyfelének, hogyan kerülje el a károkat. Végezzen egyszerű próbát! Kérdezze meg a biztosítási tanácsadóját, hogy meg tudja-e mondani, mely sofőrökkel milyen balesetek történnek a leggyakrabban és ezek hogyan kerülhetők el.“

Összefüggés rakománybiztonság és parkolóhelyek között

Egy járművezető számára gyakran jelent kihívást, hogy megfelelő időben találjon parkolóhelyet járműve számára. További nehézség lehet a tehergépjárművet olyan parkolóhelyre leparkolni, ahol éjszaka nem fogják leszívni az üzemanyagot a járműből, nem vágják fel a ponyvát és nem lopják el az árut. Ehhez jön még a 45 órás szabály, ami gyakran nem engedi meg a járművezetőnek, hogy éjszakára a járművében maradjon. Mindez hátrányos lehet a biztosítási fedezetre nézve. „Normál esetben a heti pihenőidő akkor töltendő le, amikor a vezető nincs úton. Ez azonban gyakran nem kerülhető el. Ha a járművezető megállni kényszerül és nem talál biztonságos parkolóhelyet, akkor erről beszélnünk kell és közösen kell megoldást találnunk“, javasolja a KRAVAG igazgatója.

Általában véve fontos a biztosító és a biztosított közötti kommunikáció, hogy a biztosítás nyújtotta védelem minden körülmény között naprakész maradjon. “Elsősorban egy szállítmányozó vállalat megalapításakor fontos, hogy gyakrabban beszéljünk és szükség esetén ezt mondjuk: Ez volt az eredeti tervem. De most van egy megbízásom, ami ettől eltér. Passzol még ez abba, amit biztosítottam?“, magyarázza Schäfer úr. A nem szokványos megbízásokat tehát a szállítmányozó cégek és fuvarozók ellenőriztessék közvetlenül a biztosítóval.

További információk a TIMOCOM-ról: www.timocom.hu

Forrás: TIMOCOM

 

(Ezt a cikket 18 alkalommal tekintették meg.)

Hozzászólások

Ezeket olvastad már?