IVECO és BioLNG Euronet együttműködés a cseppfolyósított földgáz népszerűsítéséért

Az IVECO Capital és a Nordsol védjegye alatt a Shell, a DISA, a Scania, az IVECO és a CNH Industrial Capital Europe vállalatokat tömörítő konzorcium különböző tevékenységekkel járul hozzá a projekthez, amelynek célja további kétezer folyékony földgáz (LNG) üzemű tehergépkocsi az utakon, 39 új LNG-töltőállomás, valamint egy hollandiai BioLNG-üzem létesítése.

Forrás: Iveco – DanubeTruck Magyarország Kft.

A kiskereskedelmi LNG-állomások (LNG Retail) egy páneurópai hálózat tagjaiként Belgiumban, Franciaországban, Németországban, Hollandiában, Lengyelországban és Spanyolországban nagyjából négyszáz kilométerenként épülnek a főközlekedési útvonalak mentén, Spanyolországtól egészen Kelet-Lengyelországig.

„Az LNG a nehézkategóriájú teherfuvarozás járműveinek mind szélesebb körben elérhető üzemanyaga, amely a szállítási szektor bővülésével fontos energiaforrássá lép elő” – hangsúlyozta Kapitány István, a Shell Retail ügyvezető alelnöke. „A Shell célja, hogy még több alacsony szén-dioxid-kibocsátású energiaforrással szolgáljon vásárlóinak, az új LNG Retail állomások pedig e koncepció meghatározó elemei. Már nagyon várom, amint a töltőállomások e nagyjelentőségű hálózata fogadhatja európai vásárlóit az elkövetkező évek során.”

„A program a töltőállomásokra, a bioüzemanyag előállítására és azon támogatásokra is kiterjed, amelyek egyaránt szükségesek ahhoz, hogy a progresszív gondolkodású vásárlók a kezdeti többletköltségek ellenére is ilyen tehergépkocsikba invesztálhassanak” – mutatott rá Jonas Nordh, a Scania Sustainable Transport Solutions igazgatója. „Míg a szén-dioxid-kibocsátást akár húsz százalékkal csökkentő LNG már mind szélesebb körben elérhető napjainkban, a biogáz, amellyel több mint 90 százalékkal mérsékelhető a szén-dioxid emissziója, egyre nagyobb mértékben lesz jelen a földgáz mellett, s jelentősen bővül előállítása.”

Amint Pierre Lahutte, az IVECO márka elnöke kiemelte: „Ez a projekt harmonikus átmenet lehetőségét kínálja a hulladékanyagokból előállított energián alapuló, körkörös gazdaság felé, akár negatív GHG-emissziót és szénmegkötést is lehetővé téve. A projekt révén az IVECO Capital versenyképes pénzügyi finanszírozási terveivel hatékonyan segíthetjük ügyfeleinket járműflottájuk LNG-üzemre történő átállításában, tovább növelve a földgázüzemű járművek számát Európa útjain, illetve újabb lépést téve a hosszú távon fenntartható szállítási iparág felé.”

A BioLNG-üzem termelése éves szinten 3000 MT BioLNG körül alakul majd, amihez szerves hulladékból előállított biogázt használ fel. A készterméket az LNG-hálózaton keresztül értékesítik a felhasználók felé.

„A BioLNG révén az LNG a jövő üzemanyaga lehet az óriási szállítási iparág számára” – jelentette ki Jerom van Roosmalen, a Nordsol alapító partnere. „A Nordsol célja, hogy a BioLNG tiszta, biztonságos és fejlett bio-üzemanyagként meghatározó termékké váljon, amely széles körben és kedvező árszinten áll rendelkezésre. E küldetés köré szerveződik BioLNG-koncepciónk és konzorciumbeli partnereinkkel együtt már nagyon várjuk a bővülést.”

A BioLNG Euronet fő törekvése a cseppfolyósított földgáz (LNG), mint a közúti fuvarozás üzemanyaga jövőbeni terjesztése szerte Európában.


Megjegyzések

  • A BioLNG projekt az európai piac meghatározó szereplőit – Shell, DISA, Nordsol, Scania és IVECO – hozza össze, akiknek célja az Európai Unió által a szén-dioxid-kibocsátás 2030-ig megvalósítandó 60 százalékos csökkentéséről megfogalmazott célkitűzés teljesítésének elősegítése az európai nehézkategóriájú közúti fuvarozás hosszú távú szénmentesítése révén
  • A Hollandiában létesítendő BioLNG- üzem szerves hulladékból előállított biogázt alakít majd biológiai eredetű folyékony földgázzá (BioLNG). A Nordsol koncepcóját az átgondolt, innovatív és szabadalmaztatott eljárás, a stabil pénzügyi háttér, valamint a biztos felvevőpiac avatja egyedülállóvá, amelyek révén a Nordsol – biogáztermelő partnereivel közösen és szilárd üzleti keretek között – saját BioLNG-létesítményeket építhet, illetve üzemeltethet
  • A kétezer új LNG-üzemű nehézkategóriájú tehergépkocsit (HGV) versenyképes finanszírozási és üzemeltetési megoldások mentén kínálják majd a végfelhasználók számára, így csökkentve költségeiket. Ennek során csak az LNG járművek dízel tehergépkocsikhoz viszonyított többletköltsége kerülhet finanszírozásra, a járművenkénti átlagos hitelösszeg felső határa 30 ezer euró
  • A BioLNG energiasűrűsége eredményeképpen a tehergépkocsik nagyobb hatótávval rendelkeznek, egyaránt jobban illeszkedve a szállítmányozók jelenlegi és jövőbeni igényeihez. Energiaforrásként ipari szerves hulladék használatával a szén-dioxid-kibocsátás jóval alacsonyabban alakulhat, mint a hagyományos üzemanyagok esetében. A BioLNG alapvető fontosságú az európai közúti teherszállítás szénmentesítése 2030-ig szóló, hosszútávú célkitűzéseinek megvalósításában. A BioLNG alkalmazásával gyakorlatilag eltűnik a kén, de jelentősen csökken a nitrogén-oxidok (NOx) és a részecskék kibocsátása is
  • A BioLNG EuroNet konzorcium tagjai 20 százalékos forrástámogatásban részesülnek az Európai Uniótól tevékenységük költségeire
  • A BioLNG EuroNet konzorcium tagjai a szállítási szektor számára rendelkezésre álló Európai Hálózatfinanszírozási Eszköz (Connecting Europe Facility; CEF) révén részesülhetnek e támogatásban
  • Az Európai Parlament és a Tanács az alternatív üzemanyagok infrastruktúrájának kiépítéséről szóló 2014/94/EU irányelve (2014. október 22.) általános keretfeltételeket fogalmaz meg az alternatív üzemanyagok infrastruktúrájának kiépítését, illetve a szállítás környezeti hatásainak mérséklését célzó Európai Unióbeli intézkedésekre. Az irányelv minimális követelményeket rögzít az alternatív üzemanyagok – köztük a cseppfolyósított földgáz (Liquefied Natural Gas; LNG) és a sűrített földgáz (Compressed Natural Gas; CNG) – infrastruktúrájának kiépítésére
  • További információ a BioLNG EuroNet hálózatról a konzorcium weboldalán található: https://biolngeuronet.eu/

Forrás és fotók: Iveco – DanubeTruck Magyarország Kft.

 

(Ezt a cikket 21 alkalommal tekintették meg.)

Hozzászólások

Ezeket olvastad már?