Érdekességek Hírek Kiemelt hírek Márkahírek Volvo

Negyed évszázada a járművezetők választása – a Volvo FH

Ez a teherautó azt is megígéri, hogy a jövőben is folyamatosan megváltoztatja majd a teherautók világát

Egyedülálló vezetőközpontúság és igazán forradalmi fülke kövezte ki az azonnali siker útját a Volvo FH számára a típus 1993-as bemutatásakor. Egyúttal műszaki szempontból is kora legfejlettebb járművének számított. Negyed évszázaddal később továbbra is vezeti a haladást, főként azokon a területeken, amelyek közvetlenül a járművezetők előnyére válnak, így például a biztonság és a vezetői kényelem terén. Ehhez számos úttörő megoldás társul a környezetvédelem és a termelékenység témájában, így egyértelmű, hogy a Volvo FH megváltoztatta a teherautók világát – és még további változások várhatók.

A Volvo Trucks mindig újabb módokat keres a hatékonyság fokozására, valamint új fenntartható megoldásokat talál. A gyártó 2017-ben mutatta be a Volvo FH LNG változatot. Ez egy olyan nehézkategóriás teherautó, amely cseppfolyósított földgázzal vagy cseppfolyósított biogázzal üzemel. E teherautók a szén-dioxid-mérleget 20–100 százalékkal csökkenthetik. Ezzel tovább mérsékelhető a nehézkategóriás regionális és távolsági fuvarozás éghajlati hatása. Forrás: Volvo Trucks

Claes Nilsson, a Volvo Trucks elnöke a Volvo FH típusra a Volvo Trucks gerinceként tekint – márkaimázs, az ügyfelek nyereségességének megteremtése és a járművezetők számára biztosított modern munkahely tekintetében egyaránt. Visszaemlékezik az 1993-as merész bevezetésre, amely a Volvo Trucks számára egy igen sikeres időszak kezdetét jelentette.

„Egy gazdasági recesszió végéhez közeledtünk, ám úgy döntöttünk, hogy nagy lendületet veszünk. Ez átütő sikernek bizonyult. Az FH típust a megfelelő időben mutattuk be, így mi rendelkeztünk a legvonzóbb termékkel, amikor a gazdaság és a szállítási piac ismét felfelé indult” – mondja Claes Nilsson.

Az első változat egy új alvázra épült, amelynek dinamikus kialakítása rugalmas lehetőségeket tett lehetővé a különböző szállítási alkalmazásokhoz. Mindent egyértelmű üzleti szemlélet hatott át, többek között az üzemanyag-megtakarítást eredményező kis légellenállást, az úttörő hajtásláncot és a Volvo Motorféket.

Azonban az új fülke jelezte igazán, mitől és mennyire különleges jármű a Volvo FH. A Volvo Trucks korán eldöntötte, hogy a járművezetőt helyezi a középpontba, és több mint 1500 vezető vett részt az átfogó munkában. A végeredmény – egy biztonságosabb és kényelmesebb fülke, amely teljesen új vezetési, pihenési és alvási élményt kínált.

Claes Nilsson, a Volvo Trucks elnök-vezérigazgatója. – Forrás: Volvo Trucks

„A Volvo Trucks mindig is vezette a haladást. Az FH bemutatása a korábbiaknál nagyobb lépést jelentett, egy olyat, amely igazán megmutatta mérnökeink elhivatottságát az új műszaki megoldások használata és az ügyfeleink számára biztosított többletérték terén” – folytatja Claes Nilsson.

A járművezetők számára ez az elhivatottság 1993 és 2008 között nem kevesebb, mint három ráncfelvarrást jelentett a fülkén. A Volvo FH teljesen új nemzedékét 2012-ben mutatta be a gyártó, az újdonság esetében a teljesen új fülke és az I-Park Cool integrált álló helyzeti légkondicionáló prémiumszintű kényelmet biztosított. Az olyan termékjellemzők, mint a Volvo Dinamikus Kormányzás (2013) könnyebb, biztonságosabb, stabilabb és precízebb vezetést eredményeztek, miközben egyúttal csökkentették a terhelésből eredő sérüléseket.

A Volvo FH az első naptól kezdve a biztonság előfutára. Nem utolsósorban a passzív biztonság terén, ahol a Volvo Trucks az első teherautó-gyártóként kínált vezetőoldali légzsákot (1995), és 1996-ban bevezette az Elülső Aláfutásgátló Rendszert (FUPS) – tíz évvel azelőtt, hogy az törvényi előírássá vált volna. A haladás a mai napig folyamatos, a teherautó így a legújabb aktív biztonsági rendszerekkel bír.

A nehézkategóriás teherautók gyártói közül a világon elsőként a Volvo vezette be a vezetőoldali légzsákot 1995-ben. – Forrás: Volvo Trucks

A járművezetői kényelem mellett a biztonság szolgált vezércsillagként a fülke tervezése során. Fejlesztése során a teherautót szimulált ütközéses tesztek ezreinek, valamint megközelítőleg száz valós töréstesztnek tették ki. Az ütközéselnyelő gerendák és az ajtók kettős fázisú acélból készülnek, a karosszériaelemek az elérhető legerősebb acélból állnak. Röviden, a külső és belső tervezés minden részlete együttesen azt szolgálja, hogy a Volvo FH a Volvo Trucks valaha készült legbiztonságosabb teherautójává váljon.

A Volvo FH a nehézkategóriás teherautók teljesítményét és a termelékenységét új szintre emelte. A számos innovációja közül a forradalmi I-Shift automatizált váltó (2001) érdemel külön említést. Mára az iparág mércéjének számít, úgy fejlődött tovább, hogy megfeleljen a különböző elvárásoknak és igényeknek. Az I-Shift Dual Clutch kettős tengelykapcsolós automatizált váltó különösen előnyös a hegyvidéken és kanyargós utakon végzett regionális és távolsági feladatok során. Az összes fokozatválasztás pontosan meghatározott időben, a teljesítmény és a nyomaték megszakítása nélkül történik, ami fokozza a járművezetői kényelmet és nagyobb átlagsebességet tesz lehetővé. Az építőipar és a nehézfuvarozás számára az I-Shift kúszófokozatokkal váltó az ideális. Lehetővé teszi, hogy a teherautó álló helyzetből akár 325 tonna terheléssel elinduljon, és akár mindössze 0,5 kilométer/óra sebességgel haladjon, így nehéz terepen könnyebben végezhetők a rendkívüli precíziót igénylő manőverek.

Az I-Shift tökéletes példája annak, hogy a járművezetők és az üzemeltetők előnyét szolgáló innováció miként csökkentheti egyúttal a teherautó környezeti lábnyomát is. A környezetvédelem a Volvo Trucks egyik alapértéke, a Volvo FH károsanyag-kibocsátása és üzemanyag-fogyasztása ezért is csökkent évről évre. Egy hatalmas ugrás következett 2017-ben a Volvo FH LNG bemutatásával. Ez a gázüzemű teherautó a dízelmotoros Volvo FH teherautók teljesítményét nyújtja, ám üzemeltethető akár biogázzal, amely a szén-dioxid-lábnyomot akár 100 százalékkal csökkenti, vagy földgázzal, amely a szén-dioxid-kibocsátást 20 százalékkal csökkenti a dízelmotoros változatokhoz képest. Ez a járművek használatából eredő károsanyag-kibocsátásra értendő, amelyet a tartálytól a kerékig kifejezéssel írunk le.

A Volvo FH teherautó 2008-ban nagy frissítést kapott. A fülke belsejét áttervezték, új mércét teremtve ezzel a járművezetői kényelem tekintetében. A jármű eleje is új, könnyen felismerhető megjelenést kapott új hűtőmaszkkal, napellenzővel és fényszórókkal. – Forrás: Volvo Trucks

„Igazán lenyűgöző utat jártunk be az FH típussal, és számos izgalmas újdonság érkezik még. Az új műszaki megoldások ismeretében nagyon lelkesen folytatjuk ügyfeleinkkel és a járművezetőikkel megkezdett sikeres közös utunkat” – ígéri Claes Nilsson.

A Volvo FH az egyetlen teherautó, amelyet három ízben – 1994, 2000 és 2014 – tüntettek ki az Év Tehergépkocsija díjjal, és már közel egymillió példányt értékesítettek a típusból. Amikor 1993-ban bemutatta, a Volvo Trucks azt jelentette be, hogy a jövő megérkezett. Negyed évszázaddal később a gyártó még mindig magabiztosan állítja, hogy a Volvo FH továbbra is a jövő teherautója.

„Annyi lehetőség áll rendelkezésünkre fantasztikus jobbításokhoz. Ezeket mind feltérképezzük, hogy biztosítsuk, a Volvo FH maradjon a járművezetők első számú választása, amely továbbra is nyereséget termel ügyfeleinknek. Anélkül, hogy túl sokat elárulnék, biztosan kijelenthető, hogy a következő évek még az első 25 évnél is izgalmasabbnak ígérkeznek” – fejezi be Claes Nilsson.

Forrás: Volvo Trucks

Kiemelt kép: Az utakat örökre megváltoztatta 1993-ban a Volvo FH. Kiemelkedő teljesítménye és a járművezetői kényelmet szolgáló jellemzői jóvoltából gyorsan sikerré vált. A Volvo FH típus 1994-ben, 2000-ben és 2014-ben is elnyerte az Év Tehergépkocsija díjat. – Forrás: Volvo Trucks

 

(Ezt a cikket 40 alkalommal tekintették meg.)