Hírek Iveco Járműtechnika Kiemelt hírek Márkahírek

Iveco: Vissza a jövőbe?

Több mint hét évvel ezelőtt mutattuk be az IVECO GLIDER tanulmányautót. Ennyi idő már egy ember életében is sorsfordító lehet. Érdemes tehát visszatekinteni, hogyan befolyásolta ez a jármű az IVECO és általában a járműipar fejlődését.

A Centro Ricerche Fiat tervezői álmodták meg az IVECO GLIDER tanulmányt

Meglehetősen kevés részlet valósult meg sorozatgyártásban az IVECO GLIDER tanulmányvontatóban bemutatott újdonságok közül, legalábbis eddig. Pedig nem futurisztikus álmodozásait valósította meg akkor az IVECO, hanem egy létező „okosmegoldásokkal” teletömött, útrakész vontatót. A maga idejében, 2010-ben valóban a csúcsot képviselte ez a jármű, és manapság is kitűnik különlegességével. No és akad néhány olyan részlete, amely mára valóban megvalósult. Például a kijelzők uralta műszerfal a személyautók világában már egyre több típusba beköltözött, akárcsak a sokszínű hangulatvilágítás. Néhány további megoldás viszont teljesen eltűnt, habár még ma is jó ötletnek tűnik. Lássuk tehát, miben hozott újat az IVECO GLIDER a 2010-ben megrendezett hannoveri IAA haszonjármű-kiállításon.

Az akkori IVECO STRALIS alapjaira épített GLIDER már megjelenésében is olyan, ami manapság sem szokványos. Ezt elsősorban a légterelőkkel teljesen – alulról is – burkolt karosszériának köszönheti. Kevésbé látványosak a kis gördülési ellenállású gumiabroncsok, amelyeket automatikus légnyomásszabályzó rendszerrel is elláttak. Csupán ez utóbbiak jóvoltából bő 15 százalékkal csökken a jármű gördülési ellenállása autópályán. A nevét a vitorlázó repülőkről kapott GLIDER tanulmány tervezőit tehát nem hiába ihlette a természet, elsősorban a sas hatékony, vitorlázó repülése. A cél minimális környezeti hatás mellett a lehető legjobb termelékenység megvalósítása a fuvarozók számára.

Akár ötszázalékos üzemanyagfogyasztás-csökkenést is okozhat a KERS

A gördülési és a légellenállás csökkentésén túl a megújuló energia felhasználására is gondoltak a tervezők. Ennek érdekében telepítettek két négyzetméternyi napelemet a fülke tetejére, a menetszéllel leghatékonyabban tisztított felületre. Ezzel akár két kilowattórányi energiát is termelhet a GLIDER a fedélzeti fogyasztók üzemeltetésére. Szintén a hatékony energiafelhasználást célozza a GLIDER megjelenésének idején a Formula-1 versenyautókban is alkalmazott KERS-rendszer. Az ezzel nyert energiával itt a villanymotorral működő kiegészítőberendezések üzemeltethetők, például a légkondicionáló és a levegősűrítő. A tervezők sikeresen „fogták be” a jármű üzemelése során a fék-, a hűtő- és a kipufogórendszerben keletkező hőenergiát.

Munka után jöhet a szórakozás a GLIDER fülkéjében

Tulajdonképpen egy mini gőzgép a GLIDER típusba épített, a Rankine-ciklus alapján működő termo-dinamikai rendszer, amely a járműben keletkező hő felhasználásával elektromos energiát állít elő. Autópályán ezzel további tíz százalékkal csökkenthető az üzemanyag-felhasználás. Az így termelt, de fel nem használt energia egy külső energiatárolóba kerül, amelyből a jármű álló helyzetében működhetnek a fedélzeti rendszerek. Márpedig a GLIDER fogyasztói meglehetősen mérsékelten apasztják a jármű energiakészletét, hiszen például a világítótestekbe kívül és belül egyaránt LED-ek kerültek. A fűtőrendszer és az elektromos légkondicionáló ugyancsak a legkorszerűbb, a környezeti hatásokat is figyelő, energiatakarékos kivitel.

Az utasülés előtt asztal húzható ki a műszerfalból, például az adminisztrációs tennivalók intézéséhez

A fuvarozók termelékenységét is nagyban fokozza a munkakörnyezet. Márpedig a gépkocsivezetők akár napokig járművük fülkéjében élik életüket, így különösen lényeges, hogy milyen környezet veszi őket körül. Ebből kiindulva a GLIDER tervezői arra törekedtek, hogy vezetés közben, valamint irodaként és kvázi második otthonként is ideális legyen a tanulmány belsőtere. Vezetés közben két hatalmas kijelző segíti a vezető munkáját, amelyek közül a kormánykerék mögötti a hagyományos műszerpanelt váltja ki. Ez az egység együtt mozog az állítható – akár teljesen felhajtható – kormánykerékkel, így soha nincsenek takarásban a rajta megjelenített adatok. Ugyanakkor a kormánykerék közepe fix, nem forog a kormánykarimával együtt, így ide is rengeteg funkció kerülhetett. Régebben személyautókban is próbálkoztak ezzel a megoldással, amely mára már teljesen eltűnt.

Még ma is tud újat mutatni az IVECO GLIDER

A középkonzolra helyezett jókora kijelző is teljes mértékben személyre szabható, mindig az aktuális funkcióhoz illően. Még a kijelző elhelyezkedése is változtatható, hiszen vezetés közben a vezető felé fordítható. Adminisztratív feladatok segítéséhez az utasülés felé állítható a kijelző, míg pihenőidőben a hátfalról lehajtható – így használaton kívül minimális helyet foglaló – fekhely felé fordítva kezelhetők róla a pihenést segítő funkciók. Szintén a pihenőidőben jönnek jól a minikonyha eszközei, amelyek között például vákuumos szagelszívó is akad. A szórakozásról többek között 3D-s hangrendszer gondoskodik, így valóban jó dolga lenne a GLIDER vezetőjének, ha gyártanák a típust. Persze lehet, hogy a közeljövőben megvalósul még néhány ötlet ebből a tanulmányból is.

Forrás és fotók: Danubetruck Magyarország Kft. – Driver Club Magazin

 

(Ezt a cikket 111 alkalommal tekintették meg.)

5 tengelyen biztos kézzel

Jármű kártörténeti lekérdezés:

CarVertical