A hóláncról általában

A hólánc használata a téli időszakban kötelező szinte minden szomszédos országban, az előírások mellett azonban sokszor szükségszerű is. A téli gumi magában már nem elég a hegyi utakon zord, téli időjárás mellett. A hóláncot mindig időben, ha lehet még elakadás előtt szereljük fel, így kellemetlen kalandoktól óvhatjuk meg magunkat.

Hóláncot szerel egy sofőr a sűrű hóesésben elakadt kamionra a 61-es út bagolai emelkedőjénél Nagykanizsa közelében 2015. február 6-án. MTI Fotó: Varga György

A megvásárolt hóláncot indulás előtt érdemes kipróbálni – felpróbálni az autóra, hogy ne éles helyzetben derüljön ki, mégsem jó méretet kaptunk.

A hóláncot már nem csak praktikus okokból és a nyugat európai ellenőrzések miatt érdemes berakni a téli vezetéshez a szerszámos ládába, hiszen a KRESZ módosítása nyomán Magyarországon is kijelölhetnek olyan útszakaszokat, amelyeken használata kötelező. Hólánc pár ezer forintért is kapható, ám az általában igen rossz minőségű, hamar elszakad.

A hóláncra érdemes komolyabb összeget szánni, hiszen használata esetén a drágább, jobb minőségű láncok kevesebb bosszúságot okoznak és hosszú éveken át szolgálnak megbízhatóan! A választás során szem előtt kell tartani az abroncs méretét és a mintázatról is dönteni kell. Ügyeljünk arra, hogy ne csak keresztirányban (létrás lánc), hanem hosszirányban is vezessen a lánc a futófelületen, ez lényegesen javítja a kormányozhatóságot (trapéz és rombusz mintás lánc). A hólánc helye mindig a meghajtott keréken van, felszerelését érdemes előre, még a téli szezon beállta előtt gyakorolni, hogy élesben már könnyen menjen.

A felszerelés után néhány métert meg kell tenni, majd ellenőrizni kell a láncok feszességét. Hólánccal nem szabad ötven kilométeres sebességnél gyorsabban hajtani, és az száraz, hó-mentes aszfalton huzamosabban nem használható. Ez nemcsak a láncot, hanem a gumit és a futóművet is tönkreteheti.

A hagyományos hóláncok mellett hasonló célú speciális eszközöket is használnak. Magyarországon ezek közül a drágább Snowcat a legismertebb: a futófelületre fekvő kemény műanyag borításból csaknem félszáz acéltüske áll ki. Némileg kevésbé ismert a még többe kerülő kapaszkodóképességet javító, gumira szerelhető speciális fémszerkezet, a hókengyel. Ezek az alternatív megoldások azonban a7,5t. feletti járműveken a nagy terhelés miatt nem használhatók!

Mit mond a KRESZ?

A Magyarországon érvényben lévő KRESZ szerint hóláncokat csak havas, jeges úton szabad használni és a hólánccal felszerelt gépjármű megengedett maximális sebessége 50 km/h. Továbbá kötelező a hólánc használata legalább egy hajtott tengelyen a hólánc használata kötelező táblával megjelölt útszakaszokon, illetve ha ez a tábla egy határátkelőhelyen van elhelyezve, akkor a határt csak akkor lehet a gépjárművel átlépni, ha szükség esetére van készenlétben egy hólánc a gépjárműben.

holanc.info

 

(Ezt a cikket 63 alkalommal tekintették meg.)

Hozzászólások

Ezeket olvastad már?