Miért kell időnként lecserélni a fagyálló hűtőfolyadékot?
A tél közeledtével és a hideg beálltával minden autós fejében megérik a gondolat, hogy gépkocsiját felkészítse a megváltozott időjárási körülményekre. Van aki ezt szakemberre bízza és van aki saját maga végzi el a szükséges beavatkozásokat.
Annak ellenére, hogy a dermedéspont megfelelő, 2-3 évente, az igénybevételtől függően, célszerű a fagyálló hűtőfolyadékot lecserélni. Amennyiben tavaly már lecseréltük, de a tágulási tartályban a folyadékszint nem éri el a megfelelő szintet, elég utánatölteni a rendszert, lehetőleg azzal a fagyállóval, amivel feltöltöttük.
Fagyállót, de melyiket is?
A piacon nagyon sokféle, különböző dermedéspontú és színű fagyállót lehet kapni. Először azt kell eldöntenünk, készre kevert folyadékot vagy koncentrátumot vásárolunk. A készre kevertek nagy előnye, hogy nem kell a keveréssel bíbelődni, általában –25 ºC vagy –35 ºC-ra vannak beállítva és többféle kiszerelésben kaphatóak. A másik lehetőség, a koncentrátum vásárlása, ahol a megadott hígítási táblázatnak megfelelően magunk állítjuk be a kívánt dermedéspontot. A keveréshez minden esetben ioncserélt vizet használjunk. A vásárlás előtt vegyük figyelembe a gépgyártói ajánlásokat, gépkönyvben szereplő szabványi előírásokat.
A megnövekedett igényeknek megfelelően kerültek kifejlesztésre a PREVENT Autoglikol Extra P12 és a PRELIX ALU12+ fagyálló folyadék koncentrátumok, amelyek speciális, szerves savas bázisú korróziós inhibitorainak köszönhetően kifejezetten ajánlottak alumínium rendszerekhez és gépgyártói jóváhagyásoknak is megfelelnek.
Amennyiben lehetőség van rá, ne keverjük egymással a különböző fagyállókat. Amikor nem cseréljük a teljes folyadékot, hanem csak rátöltünk, azt a típusú fagyállót válasszuk, amit a rendszer feltöltésénél. A PREVENT és PRELIX fagyálló folyadékok egymással keverhetőek, ebből az üzemeltetés során probléma nem adódhat. Ha nem vagyunk biztosak a dolgunkban, inkább kérdezzünk utána és a cserét bízzuk szakemberre vagy szakműhelyre. Sokszor csalóka lehet a folyadék színe, a piacon több színben találunk fagyállót és sokan szín alapján, esetleg megszokásból választanak. Jó tudni, hogy a szín nem határoz meg egyértelműen tulajdonságot, ezért ne ez alapján válasszunk. A színezéket elsősorban azért használják, hogy más folyadékoktól egyértelműen elkülöníthető legyen, illetve a tágulási tartályban a folyadékszint jobban látható legyen. Példának okáért a PRELIX Autoglikol koncentrátum piros, a PRELIX Autoglikol –72 ºC-os koncentrátum zöld, a PREVENT Autoglikol Extra P12 rózsaszín, a PRELIX ALU12+ lila, a PRELIX –35 ºC-os készre kevert fagyálló pedig sárga színű.
Koncentrátum vagy –72 ºC-os koncentrátum?
A koncentrátum minden esetben tömény folyadékot jelent, amit csak hígítva szabad feltölteni. A normál koncentrátumok, mint a PRELIX Autoglikol fagyálló koncentrátum, töményen –47 ºC-os dermedéspontot ad, 1:1-ben történő egyszerű térfogatos hígítás esetén viszont –35 ºC-os dermedéspontot kapunk. Ezzel szemben a PRELIX Autoglikol –72 ºC fagyálló koncentrátum töményen –72 ºC-os, de 1:1-ben hígítva már csak –20ºC-os elegyet kapunk. Ennek oka, hogy az etilén-glikolhoz vizet adagolva egy bizonyos határig csökken a dermedéspont, majd emelkedni kezd. Sajnos sok olyan koncentrátummal lehet találkozni, ami 1:1-ben történő hígításkor –35 ºC-ot ad, de helytelenül –70 ºC-os koncentrátumnak hívják. Összességében tehát elmondhatjuk, a PRELIX –72 ºC-os koncentrátum hígabb, ezt a folyadék kiválasztásnál vegyük figyelembe.
Ne feledjük: a jól megválasztott fagyálló hűtőfolyadék növeli a motor élettartamát, megvédi a rendszert a korróziótól és nem károsítja a gumi- és műanyag alkatrészeket. Nyáron is biztosítja a fölösleges hő elvezetését, keni a vízpumpát.
Dr. Simon Norbert
Medikémia Zrt.
Fagyálló hűtőfolyadékok kedvező áron és nagy választékban kaphatók a Convoy Truck Shop kamion-felszerelési szaküzletekben és webáruházakban!
Illusztrációs kiemelt kép: H. Szabó Sándor felvétele
(Ezt a cikket 1067 alkalommal tekintették meg.)