Hírek Iveco Járműtechnika Kiemelt hírek Kommunikáció és Informatika Márkahírek Vezetéstechnika

Iveco – Használd ki a járműved képességeit!

Egyre több vezetéstámogató rendszert építenek be a gyártók a haszonjárműveikbe, amelyek elősegítik a hatékony és biztonságos üzemelést. Ám csakis akkor, ha a gépkocsivezetők megfelelően használják is ezeket. Sokan azonban idegenkednek ezektől, például azért, mert nincsenek tisztában a működésükkel vagy úgy gondolják, hogy egy gép nem lehet náluk ügyesebb.

Első pillantásra látszik, hogy egy mai haszongépjárműben sokkal fejlettebb technika dolgozik, mint tíz vagy még inkább húsz évvel ezelőtt, sok-sok új funkcióval, amelyek számos ponton segítik a gépkocsivezető munkáját. Legalábbis, ha a sofőr hagyja, hogy segítsen neki a jármű

Napjaink haszonjárművei egyre fejlettebbek, bonyolultabbak, hogy megfeleljenek a folyamatosan szigorodó biztonsági és károsanyag-kibocsátási előírásoknak, valamint az üzemeltetők és a gépkocsivezetők igényeinek, akik minél termelékenyebb, gazdaságosabban üzemeltethető, biztonságosabb és kényelmesebb munkaeszközöket várnak el a gyártóktól.

Az elmúlt egy-két évtizedben ezért számos új műszaki megoldás, funkció és automatizált rendszer került a haszongépjárművekbe, és továbbra is folyamatosan bővül ezek sora. Éppen ezért egy mai korszerű tehergépkocsit egészen máshogy kell vezetni, mint a tíz vagy még inkább húsz évvel ezelőtt gyártott elődjét. Például tíz évvel ezelőtt egy jó sofőr csak sík úton hagyatkozott teljesen a sebességtartó automatikára, dimbes-dombos vidéken maga vette kézbe az irányítást. Emelkedő előtt kicsit gyorsított, már kicsivel a dombtető elérése előtt elvette a gázt, lefelé pedig hagyta túlgyorsulni, lendületet gyűjteni a járművet. Ma ezt elvégzi helyette az IVECO HI-CRUISE rendszer, amely a GPS-adatok és a navigációs rendszer elektronikus térképének domborzati adatai alapján előre látja a jármű előtti két-három kilométeres útszakaszt, és ennek megfelelően vezérli a motort, a sebességváltót és a retardert, beleértve az Eco-roll szabadon gurító funkciót is. A gépkocsivezetőnek csak annyi a dolga, hogy optimálisan beállítsa a rendszer játékterét szabályzó alsó és felső sebességhatárt.

A GPS-adatok és az elektronikus térkép domborzati információinak felhasználásával a HI-CRUISE rendszer minden körülmények között több kilométerre előre pontosan tudja, hogy milyen topográfia következik

A gyakorlati tapasztalatok azt mutatják, hogy még a legjobb sofőrök sem tudják pontosabban eltalálni, hogy mikor mennyire kell gyorsítani, hol kell elvenni a gázt, mikortól lehet engedni szabadon gurítani a járművet, mikor milyen fokozattal kell bekapcsolni a retardert, mint a számítógép. Ez ugyanis például a motorvezérlés adatai és a jármű egyéb aktuális üzemi paraméterei alapján a széljárás hatását is figyelembe tudja venni. Ráadásul a gép rossz látási viszonyok között, sötétben, illetve a gépkocsivezető számára ismeretlen utakon is pontosan látja a jármű előtti kilométerek domborzati viszonyait. Továbbá többórás vezetés után sem fárad, nem lankad a figyelme, nem terelődik el a gondolata, ami az emberről nem mondható el.

A fejlett HI-TRONIX automatizált sebességváltó vezérlése számos paraméter villámgyors kiértékelése alapján valóban profi sofőr módjára vált. Mindig és mindenhol

A HI-CRUISE azonban csak egy példa. Említhetjük az új IVECO HI-TRONIX automatizált sebességváltót is. Régebben még sok esetben célszerű volt manuálisan beavatkoznia a gépkocsivezetőnek a sebességváltásba, hiszen a gép nem mindig reagált kellő gyorsasággal vagy pontossággal az adott szituációra. Az utóbbi tíz évben azonban annyit fejlődött a hajtásláncot vezérlő számítógépek tudása, az ezeket segítő érzékelők, valamint maguk a szoftverek, hogy ma már aligha akad olyan helyzet, amikor ne a gép határozná meg optimálisan a hajtáslánc működését. Ráadásul a HI-TRONIX már olyan kiegészítő funkciókat is kínál, mint a manőverező mód, amely kis sebességnél kúszással segíti a finom és pontos manőverezést vagy a hintáztató funkció, amely az elakadt jármű kiszabadításához nyújt profi segítséget. Érdemes tehát megismerni és használni ezeket.

Az ECOSWITCH kapcsolóval csak egy gombnyomás a gazdaságosabb üzemelés, a menetdinamika számottevő csorbulása nélkül

Szintén hasznos az ECOSWITCH kapcsolóval bekapcsolható funkció, amely az elektronikus vezérlésű fékrendszer adatai alapján figyelembe veszi a jármű aktuális összgördülőtömegét, és ennek megfelelően gyorsításkor optimálisan szabályozza a motor nyomatékát. Így a rendszer a „nehézlábú” sofőrök esetén is az elérhető átlagsebesség érzékelhető romlása nélkül tudja csökkenteni az üzemanyag-fogyasztást.

A korszerű technika álló helyzetben a motort sem hagyja feleslegesen járni

Legalább ennyire tanácsos a gumiabroncsnyomás-figyelő rendszer értékeit is rendszeresen nyomon követni a műszerfalon, hiszen két–három bar nyomáscsökkenést még messze nem vesznek észre a gépkocsivezetők szemrevételezéssel vagy a jármű viselkedése alapján, azonban az átlagos üzemanyag-fogyasztást már ennyi is akár deciliterekkel növelheti, nem is beszélve a vészhelyzeti fékhatás és az abroncs élettartamának romlásáról. Számottevő nyomáscsökkenés esetén egyébként a rendszer hang- és fényjelzéssel figyelmezteti is a járművezetőt.

Érdemes megfogadni a gép tanácsait: itt éppen pihenőt javasol, mert a kormánykezelésből arra következtet, hogy a sofőrnek lankad a figyelme

Az új IVECO tehergépkocsikban már az automatikus motorleállítással is találkozhatunk. Ennek lényege, hogy a rendszer egy előre meghatározott időtartam (néhány perc) után automatikusan leállítja az alapjáraton üzemelő motort. Hiszen ennyi idő elég a turbófeltöltő visszahűléséhez, utána pedig csak feleslegesen károsítja a környezetet és az üzemeltető költségvetését a járó motor. A mindennapos gyakorlatban nem ritka, hogy a gépkocsivezetők 15–20 percig is hagyják alapjáraton ketyegni a motort. Erre pedig semmi szükség.

Érdemes a munka oroszlánrészét a korszerű járműtechnikára bízni, és élvezni az utazást!

Lehetne még sorolni a példákat, azonban ennyiből is jól látszik, hogy valóban érdemes mindenkinek alaposan megismernie munkaeszközét (nem szégyen a kezelési kézikönyvet lapozgatni a pihenőidőben!), felfedeznie és kitapasztalnia minden funkcióját, majd ezeket bátran használni is, amikor csak lehet. Ma már ott tart a járműtechnika, hogy a legprofibb gyári tesztpilóták is csak nagyon speciális, kivételes esetekben tudják legfeljebb egy hajszálnyival túlszárnyalni a gépet. A mindennapokban a legjobb a járműre bízni, amit csak lehet, kényelmesen hátradőlni, átengedni a munka oroszlánrészét a járműnek, és inkább csak a forgalomra koncentrálni. Az eredmény: a korszerű gépkocsi képességeinek maximális kihasználásával hatékonyabb, biztonságosabb és kényelmesebb munkavégzés!

Forrás és fotók: Iveco – Driver Club magyazin

(Ezt a cikket 75 alkalommal tekintették meg.)