Volvo Trucks: „Jelenleg a cseppfolyósított gáz a piacon elérhető legjobb alternatív üzemanyag a regionális és a távolsági fuvarozásban”
Politikusokat és a szállítások megrendelőit, valamint a fuvarvállalatokat és a járműgyártókat egyaránt érintő kihívást jelent a nehézkategóriás teherjárművek éghajlatot befolyásoló károsanyag-kibocsátásának csökkentése. Májusban az Európai Unió egy olyan előírást alkotott, amely 2019-től elvárja a nehézkategóriás járművek szén-dioxid-kibocsátásának feltüntetését. Az intézkedés célja, hogy ezáltal csökkenjenek a kibocsátási értékek.
„Számos ügyfelünk – és rajtuk keresztül az ő ügyfeleik – már ma keményen dolgoznak azon, hogy csökkentsék a környezeti lábnyomukat. Ez a szabályozás hajtóerőként szolgál majd a kisebb károsanyag-kibocsátást célzó fejlesztésekhez. Ennek kapcsán egyértelmű lehetőséget látunk az LNG piaci részesedésének növelésére, ez ugyanis a megoldás létfontosságú része. Jövőképünk szerint a Volvo teherautói egyszer zéró károsanyag-kibocsátással üzemelnek majd, ám ennek elérése nem lehetséges egyetlen megoldással. A kulcs a sok különböző, egymással párhuzamosan alkalmazott elképzelés” – mondja Lars Mårtensson, a Volvo Trucks környezetvédelmi és innovációs igazgatója.
A földgáz értelemszerűen fosszilis üzemanyag, ám szén-dioxid-kibocsátása 20 százalékkal kisebb a gázolajénál. Amennyiben biogázzal üzemeltetik a járművet, akkor az éghajlati hatása akár 100 százalékkal is csökkenthető.
A metánból folyékony (LNG – Liquefied Natural Gas, azaz cseppfolyósított földgáz) halmazállapotban nagyobb mennyiség szállítható ugyanakkorra térfogaton, így biztosítható a távolsági fuvarfeladatokhoz szükséges hatótávolság. Mind a földgáz, mind a biogáz nagyrészt metánból áll, amely egy igen erős, üvegházhatást okozó gáz. Éppen ezért nagyon fontos minimalizálni a gázszivárgás kockázatát a szállítás, az utántöltés és a jármű üzemelése közben.
Míg biogázt jelenleg csupán korlátozott mennyiségben állítanak elő, addig a földgáz hosszú távú elérhetősége kiváló globális perspektívából nézve. Ez egy fontos tényező a nagy arányú bővítéshez, akárcsak a versenyképes ár. Számos európai országban a földgáz kevesebbe kerül a gázolajnál. Az Európai Bizottság és a tagállamok intézkedéscsomagjaiban szerepel az LNG kiszolgáló infrastruktúráját bővítő stratégia is, ezzel biztosítják Európa hosszú távú energiaellátását.
„Mindent figyelembe véve jelenleg a cseppfolyósított gáz a legjobb a piacon széles körben elérhető alternatív üzemanyagok közül a hosszú távú fuvarfeladatok és nehéz szállítmányok esetében. Ami még szükséges, azok a dízelmotoros teherautókkal teljesítmény és üzemanyag-fogyasztás szempontjából versenyképes gázüzemű járművek, valamint az LNG-infrastruktúra folytatódó bővítése. Mindkét tekintetben jelentős előrelépések történtek” – mondja Lars Mårtensson.
Forrás: Volvo Trucks
(Ezt a cikket 41 alkalommal tekintették meg.)