Rönkszállítás Finnország fagyos erdeiből
Lefagyott, szűk, hegyes-völgyes utak és 76 tonna szerelvényössztömeg. A rönkszállítás a finnországi erdőkből mind a vezetők, mind a járművek számára megterhelő feladat. Azonban a Volvo teherautók I-Shift kúszófokozatokkal váltója, valamint Saku Simpanen és csapata még a dombos tájjal és a nehéz körülményekkel is megbirkózik.
Javában benne járunk a télben, a fákon olyan vastag rétegben ül a hó, hogy ágaikat lenyomja, s a mindössze néhány órányi napsütésben is állandó a szürkület. A Kuljetus S. Simpanen vállalat Volvo FH16 rönkszállító szerelvényének fényszórói azonban áttörnek a félhomályon és megvilágítják a fehérben úszó erdőt.
Saku Simpanen egyre mélyebbre jut az erdőben, itt az utak olyan kicsik és keskenyek, hogy még nevet sem kaptak. Néhány közülük olyan csúszós, mint egy jégpálya. Az út mellett rendszeres időközönként fa vadászlesek találhatók, ezekből jávorszarvasra vadásznak. Télen a jávorszarvas gyakori látvány a régióban, azonban most éppen az erdő mélyén rejtőzködnek.
Saku megnézi a fedélzeti számítógépen, hogy hol kell felrakodnia a következő rakományt. Ez a mai napon már a második megbízása, hajnalban már elszállított egy rakomány rönköt a helyi fűrészmalomba Finnország középső részén, az Észak-Savo Régióban fekvő Keitele községbe. Saku már tízéves kora óta járja ezeket az utakat, a régióban minden dombot és kanyart ismer. Fiatal fiúként édesapja Volvo teherautójában utazott, így mire elkezdte az iskolát, már tudta, hogy neki is ez lesz a hivatása. A családi vállalkozásban 1998-ban kezdett el dolgozni, 2006-ban vette át az irányítást.
„A vezetés és a járművek a szenvedélyem. Ez az iparág folyik az ereimben is. Édesapám, Seppo, egy szállítási vállalat tulajdonosa volt, számomra természetes lépést jelentett, hogy az ő lábnyomait kövessem” – magyarázza.
Ma ő és felesége, Jaana-Riitta a Kuljetus S. Simpanen tulajdonosai – vállalatuk rönkszállításra specializálódott. A pár 20 éve van együtt, közel tíz éve társtulajdonosok a vállalkozásban. Saku az ügyvezető igazgató és egyben járművezető, míg Jaana-Riitta intézi a pénzügyi adminisztrációt és a fuvarfeladatok tervezését. A cég öt másik járművezetőt is foglalkoztat.
Saku legújabb Volvo FH16 teherautójában már az új I-Shift kúszófokozatokkal váltó dolgozik, amelyik jelentősen fokozza a jármű elindulási képességét még nehéz körülmények esetén is. A teherautó többi részét is a részletekre alaposan odafigyelve specifikálták. Mind a teherautó, mind a pótkocsi teljes egészében légrugózású, a rönköket helyükön tartó kereszttartók és rakoncák távvezérléssel mozgathatók, míg a daru egy fűtött fülkéből kezelhető. Aláfutásgátlóval is rendelkezik a jármű – pedig ez nem kötelező a rönkszállítók esetében Finnországban.
„Közel tökéletes a rönkszállító teherautóm. Ha Isten teremtett is esetleg egy jobbat, akkor azt megtartotta magának” – mondja Saku mosolyogva.
Véleménye szerint a kúszófokozatok egyik legnagyobb előnye, hogy biztosítják, a teherautó mindig el tudjon indulni, még nagy terheket szállítva is. „A hátrameneti fokozat legalább olyan hasznos, mint az előremenetiek. Használatával rendkívül precíz és pontosan szabályozott módon tolathatunk.”
Jól példázzák a kúszófokozatok is, hogy Saku folyamatosan törekszik arra, hogy lépést tartson az iparág legújabb műszaki fejlesztéseivel. Amikor a legnagyobb megengedett szerelvényössztömeget 76 tonnára emelték Finnországban 2013-ban, az ő Volvo teherautója az országban az elsők között teljesítette az átalakítási ellenőrzést az új tömegkorlátozások kapcsán.
„Folyamatos előrehaladásra, új fejlesztésekre törekszem. Ehhez erős támogatás szükséges, megbízható teherautók, felépítmények és daruk. A Volvo márkával folytatott közel 50 éves együttműködés segített a sikerhez minket” – emeli ki.
Negyedórán keresztül navigál a kanyargós erdei utakon, így már megközelítette a felrakodási pontot. Ám annyira messzire került a civilizációtól, hogy még térkép sem mutatja a visszavezető utat. Amikor a Volvo FH16 megáll egy útkereszteződésnél, kihelyez egy figyelmeztető háromszöget a földre, ezzel jelzi mások számára, hogy az úton egy rönkszállító áll. Ez létfontosságú, hiszen az utak olyan keskenyek, hogy a járművek nem tudnak lehúzódni vagy kikerülni egymást.
Egy T-elágazásnál Saku só és homok keverékét szórja szét. A Volvo FH16 megmászik egy dombot, majd a másik oldalon leereszkedik, így ér egy megfordulásra alkalmas helyre. Megfordul a járművel, majd megáll egy nagy halom rönk mellett. Kiszáll a fülkéből és átmászik a daru fülkéjébe, majd leengedi a támasztólábakat.
A daru markolókarja szinte Saku kezeinek meghosszabbítása ilyenkor. Szükség esetén kiegyensúlyozza a fenyőrönköket úgy, hogy függőlegesbe emeli azokat, majd a végüket a földhöz üti. Először a teherautót rakodja meg, majd utána a pótkocsit, a halmokat automatikus kereszttartók és rakoncák rögzítik. Amikor a pótkocsi első kötege elkészül, akkor azt egy hidraulikus munkahenger hátratolja.
Miután teljesen megrakodta a teherautót és a pótkocsit is, Simpanen beül a kormánykerék mögé. Az I-shift váltó automatikusan aktiválja a kúszófokozatokat, amint felismeri a nehéz rakományt – ezekben a helyzetekben mutatkozik meg a kúszófokozatok legnagyobb előnye, hiszen a Volvo FH16 a 76 tonnás össztömeg ellenére egyenletes tempóban megmássza a dombot.
„Mivel az utak jelentős részét kis erdészeti utakon, dombos területen tesszük meg, ezért szükséges a nagy teljesítmény. A kúszófokozatokkal is rendelkező Volvo jó komplett ajánlatot képvisel a rönkszállításhoz, tartalmazza az általunk elvárt összes jellemzőt: erő, kényelmes vezethetőség és biztonság.”
Saku megteszi a jól ismert 20 kilométer hosszú utat vissza a keitelei fűrészmalomba, ahol beáll a sorba, majd amikor ő következik, egy széles futószalagra rakodja át a rönköket. A Kuljetus S. Simpanen legtöbb fuvarját ide szállítja le, a vállalat teherautói átlagosan naponta tíz alkalommal térnek be a fűrészmalomba. A fűrészmalom egy mindössze 20 perces idősávot engedélyez a teherautóknak a lerakodásra.
A tényleges feldolgozás előtt a rönköket lemérik, majd szétválogatják azokat hosszúság és vastagság szerint. Ezután a fűrészmalom emelővillás targoncái elszállítják a szétválogatott rönköket a tárolóterületen a megfelelő kupacba. Mire idáig jutunk a folyamatban, Saku már elindult a következő rakományáért. Ezzel a tempóval még három kört tud megtenni mielőtt lejárna a műszakja.
Szöveg: Mikko Taivainen Fotók: Nicke Johansson
Forrás és fotók: Volvo Trucks – Globetrotter magazin
(Ezt a cikket 580 alkalommal tekintették meg.)