Busz hírek Hírek Járműtechnika Kiemelt hírek Környezetbarát

Az ABB villámtöltő-technológiát szállít az Egyesült Királyság első elektromos buszaihoz

Az OppCharge „szakaszos járműtöltési” infrastruktúrának köszönhetően a nyolc teljesen elektromos meghajtású Volvo busz a napi üzemidőben megszakítás nélkül tud közlekedni 

Kép: Transdev Blazefield

Az ABB nyerte azt a megbízást, amely alapján töltő infrastruktúrát szállíthat ahhoz az elektromos Volvo buszokból álló járműflottához, amelyet 2018-tól a Transdev Blazefield fog üzemeltetni. A három ABB HVC 300P típusú töltőállomást és egy alállomást a gyógyfürdőiről híres észak-angliai város, Harrogate buszállomásán építik ki.   

A megbízás azért jelentős, mert ez lesz az Egyesült Királyság első olyan elektromos busz projektje, amelyben OppCharge-interfészt alkalmaznak „szakaszos töltés” -re. A terv szerint a vonalak végállomásain villámtöltő infrastruktúrát telepítenek, a töltésre pedig az alatt az időszak alatt kerül sor, amíg a járművek a végállomáson várakoznak.    

 „Az ABB villámtöltői fontos szerepet játszanak a Transdev hosszú távú terveiben” – nyilatkozta Alex Hornby, a Transdev Blazefield vezérigazgatója. „Célunk, hogy Harrogate városi buszközlekedését világszínvonalú busztechnológiára alapozott, alacsony károsanyag-kibocsátású flottával oldjuk meg. Távlati célkitűzésünk, hogy csökkentsük a közúti közlekedés túlterheltségét, könnyebbé tegyük a közlekedést, illetve egészségesebbé tegyük Harrogate és környékének környezetét.”      

A töltési művelet csupán 3-6 percet vesz igénybe, így nincs szükség hosszadalmas töltési időszakokra.  Az újítással a Transdev Blazefield a legmodernebb technológia segítségével csökkenti az emissziót, és javítja a buszközlekedés egyéb jellemzőit is. A kibocsátásmentes tömegközlekedés mellett az szakaszos töltési megoldásnak köszönhetően csökkenthetők a járművek fedélzetén telepített akkumulátorok méretei is.  A kisebb akkumulátorok alkalmazása csökkenti a buszok össztömegét, ami a buszhálózat energiahatékonyságának javulását is eredményezi.

Daan Nap, az ABB elektromos busztöltő rendszerek üzletágának globális értékesítési igazgatója: „A más országokban elért legutóbbi sikereinken alapulómegbízás keretében az Egyesült Királyságban is be tudjuk vezetni az OppCharge interfészt. A fejlesztés felgyorsítja majd az elektromos buszok térnyerését, mivel a különböző gyártók buszaihoz ugyanazt a töltőberendezést lehet majd alkalmazni.” 

A buszok automatikusan kapcsolódnak majd az ABB HVC 300P típusú töltőihez. A külső töltőoszlopok a buszokra szerelt áramszedőkön keresztül töltik a járműveket.   A megoldás egyik fő előnye, hogy a HVC 300P kompatibilis az OppCharge interfésszel, így kompatibilis lesz a szakaszostöltést alkalmazó többi busz modellel is.     

Mivel az ABB a villámtöltő technológiáját vezető járműgyártókkal együttműködve fejlesztette ki, a technológia kialakítása megfelel az elektromos járművekkel szemben támasztott jövőbeni követelményeknek is.  A megoldás jó ár-érték arányt jelent az üzemeltetők számára, mivel a töltő infrastruktúra rugalmas lesz, jól illeszkedik majd a járműflották jövőbeni fejlesztéséhez is. 

A projekt az ABB első sikereit jelzi az elektromos busztöltési technológia egyesült királysági piacán. Az ABB 2011-ben már szállított töltési infrastruktúrát a szigetország első teljesen elektromos hajtású buszaihoz, amelyeket Coventry állított üzembe.     

Martin Hale, az ABB marketing és kereskedelmi menedzsere az elektromos járművek töltési infrastruktúrájával foglalkozó részlegtől így nyilatkozott: „Nagy örömünkre szolgál, hogy e mérföldkőnek számító megbízás keretében az Egyesült Királyságban is bevezethetjük a szakaszos töltési technológiát.  Az OppCharge csökkenti az elektromos buszok tömegét, az akkumulátorok feltöltött állapotának fenntartásával javítja az energiahatékonyságot, és lehetővé teszi, hogy a járműgyártók csökkentsék az akkumulátor méretét.”  


OppCharge

Itt olvasható bővebb tájékoztatás az OppCharge-ról: www.oppcharge.org

Az ABB busztöltői
· Könnyen integrálhatók a meglévő buszhálózati infrastruktúrába (a függő pantográf lehetővé teszi az alacsony költségű, kis tömegű, busztetőre szerelhető interfész alkalmazását)
· A moduláris kialakítás 150, 300, 450 vagy 600 kW-os töltőteljesítmény-osztályt biztosít
· Az ABB bevált csatlakoztatási eszközei maximális rendelkezésre állást, magas üzemidőt és gyors reagálású szervizt tesznek lehetővé.
· Az OppCharge-nak, valamint a biztonsági rendszerek kiépítését előíró, a villamos járművek villámtöltő rendszerére vonatkozó IEC 61851-23 jelű nemzetközi szabványnak köszönhetően a töltő elektromos kialakítása összhangban van az előírásokkal, a rendszer architektúráját és működési elvét pedig a járműgyártók szélesebb köre is támogatni fogja a jövőben. 

Néhány szó a Volvo 7900-as típusú elektromos buszáról 

  • Teljesen elektromos üzemű, kéttengelyes, alacsony padlós, háromajtós jármű.  
    · 80%-kal kisebb az energiafogyasztása, mint a hasonló kialakítású, de dízel üzemű buszé.
    · Csendes, emissziómentes üzem.
    · Villanymotorral és lítium-ion akkumulátorokkal van felszerelve. 
    · Az akkumulátorok 4-6 percig tartó feltöltése a buszvégállomásokon történik.

*A töltési idő a topográfia, a terhelés és az időjárási körülmények függvénye.  

Az ABB (ABBN: SIX Swiss Ex) innovatív technológiák vezető fejlesztője és szállítója az energetikai termékek, a robotika és hajtások, az ipari automatizálás és az energetikai hálózatok terén. Termékeit világszerte a közüzemi energiaszektorban, az iparban, a közlekedésben és az infrastrukturális szektorban működő vevőinek kínálja.  Az innováció terén több mint 125 éves múlttal rendelkező ABB napjainkban az ipari digitalizálás jövőjét formálja, meghatározó szerepet játszik az energetika átalakításában és a negyedik ipari forradalomban is.  Az ABB több mint 100 országban működik, és 132 000 főt alkalmaz.  www.abb.com

Magyarországi vállalata, az ABB Kft. 1991-ben alakult, és azóta az egyik vezető szállítóként van jelen a hazai közmű-, valamint energiaszektorban.

Forrás: Momentum Communications

 

(Ezt a cikket 32 alkalommal tekintették meg.)