Biztonság Hírek Járműtechnika Kiemelt hírek

2017: az önvezető járművek éve

Autópályán közlekedő önvezető kamionok, önvezető autóbuszok és önvezető személyautók után idén további meghatározó fejlesztések várhatók az önvezető gépjárművek piacán, és akár robotizált versenyautók is a rajthoz állhatnak ebben az évben.

Mercedes önvezető autóbusz – Forrás: Daimler

Tovább folytatódnak a fejlesztések az önvezető gépjárműveknél, szinte nincs olyan autóipari cég, amely ne fejlesztené a saját robotizált gépjárművét. A hírek szerint idén az Audi és a Ford is innovatív fejlesztéseket hajt végre ezen a területen, de az igazi áttörést a Roborace által tervezett jármű fogja jelenteni, ha hihetünk a híreknek.

A barcelonai Mobil Világkongresszuson mutatták be először a Roborace-sorozat első modelljét, a világ első önvezető, akár 320 km/h-s sebességre is képes versenyautóját, a Robocart. Az autót nem csak a versenyekre tervezik, a gyártó nem titkolt célja, hogy ezzel a sorozattal megváltoztassák a közúti közlekedést. A Világkongresszuson a Roborace vezérigazgatója, Denis Sverdlov kitért arra is, hogy a robotizált autókkal megpróbálják egymáshoz közelebb hozni az embereket és a robotokat.

A Robocart egyébként mindössze csupán egy év alatt fejlesztette ki a cég, a rendszer olyan mesterséges intelligencián alapszik, amellyel másodpercenként 24 billió művelet hajtható végre. A Robocar különlegessége, hogy a jármű 360 fokban képes a körülötte lévő környezetet felmérni, amit az öt lézerradar és öt ultraszonikus szenzor, hat mesterséges intelligencia kamera és egy GNSS navigációs rendszer biztosít. A 360 fokos felmérésnek köszönhetően az autó a lehető legpontosabban meg tudja határozni a helyzetét és a pályáját.

A Robocar kinézetét tekintve igencsak futurisztikus, köszönhetően a tervezőjének, Daniel Simon-nak, akinek a nevéhez több sci-fi filmben szereplő autó megtervezése is kötődik. Az autó testét szénszálakból alakították ki, nagyban hasonlít a Forma-1-es autókhoz, hiszen ennek is rendkívül alacsony a súlypontja.

A Roborace vezérigazgatójának másik cége a Charge (mely a Formula-E hivatalos kamionos partnere) bizotsította az autóhoz azokat az alkatrészeket, melyekből az autó motorja és akkumulátorai is készültek. A Charge neve egyébként onnan is ismert kamionos körökben, hogy ők mutatták be tavaly a következő generáció elektromos tehergépkocsiját, amelynek érdekessége a tervezésében mutatkozik meg: csupán négy óra elegendő az összeszereléséhez. A cég tervei szerint ennek köszönhetően pár éven belül óriási mennyiségben gyártanák le ezt a teherautót.

Robocar a gyakorlatban

A Robocar egyelőre még nem állt a rajtvonalhoz, ezt a cég idénre tervezi, a korábbi Formula-E versenyek (melyeket önjáró autók vívnak) azt mutatják, hogy a technológia ma még nem tökéletes, hiszen az egyik Roborace versenyautó egy kanyart nem tudott bevenni, emiatt kiesett a versenyből, ám egy másik Devbot versenyautó ki tudott kerülni egy eléje szaladó kutyát 185 kilométeres sebessége ellenére.

Történelmi pillanat – célba ért az első rakomány

Tavaly ősszel egy másik történelmi pillanatnak is részesei lehettünk, hiszen elérte célját az a kereskedelmi szállítmány, amelyet önvezető kamion szállított. Az Otto kamionja 100 mérföldes (160 kilométeres) utat tett meg Amerikában, egy kamionnyi sörszállítmánnyal.

Forrás: Szuhi Attila – ite.hu

Illusztrációs kiemelt kép: Scania

 

(Ezt a cikket 75 alkalommal tekintették meg.)