Befejeződtek a beton terelőfal és korlát építési munkálatai az M3, M5 és M7 autópályákon

A Magyar Közút Nonprofit Zrt. szakmai irányítása alatt hosszas előkészítő munkák eredményeképpen 2015 augusztusában az M3, M5 és M7 autópálya szakaszokon megindultak a kivitelezési munkálatok a beton terelőfal és korlát korszerűsítésével kapcsolatban.

A beruházás szükségességét a gyorsforgalmi utak egyik tipikus balesettípusa, a pályaelhagyásos baleset indokolta. Ez a balesettípus különösen súlyos következményekkel járhat, ha a gépjármű az elválasztó sávi vezetőkorlátot átszakítva a másik pályatestre átjut. A 2011 és 2015 első fele közötti időszakot tekintve elmondható, hogy a gyorsforgalmi úthálózaton évente átlagosan 20 és 30 közötti a korlát átszakításos balesetek száma. A beton terelőelemekkel, fokozott visszatartó képességű vezetőkorlátokkal, energiaelnyelő berendezésekkel, korszerű üzemi átjárók építésével, padka burkolásokkal ezen balesetek valószínűsége jelentősen csökkenthető. A beton terelőfal életet menthet.

Az eddigi tapasztalatokat figyelembe véve a pályaelhagyásos balesetek esetén többször előfordult, hogy a járművek a középső elválasztó sávban lévő jobb és bal oldali szalagkorlátokat átszakítva a szemközti pályára kerültek vagy arra közvetlen veszélyt jelentettek. Olykor nemcsak a kamionok, hanem a mikrobuszok és a személygépkocsik is átszakították az elválasztó korlátokat és áttértek a szemközti pályára. A projekt megvalósításának szükségességét alátámasztja a 2010 óta érvényben lévő közúti visszatartó rendszerekről szóló útügyi műszaki előírás.

Hazai infrastruktúra biztonságosabbá tétele, illetve a közlekedési balesetek számának csökkentése érdekében a kormány határozatában rögzítette a projekt megvalósítását Közlekedés Operatív Program (KÖZOP) keretében. A Magyar Közút Nonprofit Zrt. beruházásában megvalósult projekt összesen mintegy 6,9 milliárd forint európai uniós forrásból készült el.

Az alábbi autópálya szakaszokon valósultak meg a kivitelezési munkálatok:
M3-as autópálya:
– M3-as autópálya 10+120 – 19+500 km szelvények között (2015)
– M3-as autópálya 27+500 – 35+200 km szelvények között (2015)
Az M3-as autópálya 19+500-27+500 km szelvények közötti szakasza 2016-ban valósult meg, Integrált Közlekedésfejlesztési Operatív Program (IKOP) forrás terhére, így folytonossá vált a védelem mintegy 25 km-es szakaszon.

M5-ös autópálya:
– M5-ös autópálya 13+000 – 17+400 km szelvények között (2015)
M7-es autópálya:
– M7-es autópálya 11+700 – 17+700 km szelvények (2015)

Forrás:
Magyar Közút Nonprofit Zrt.
Kommunikációs osztály

Illusztrációs kiemelt kép: H. Szabó Sándor felvétele

 

(Ezt a cikket 36 alkalommal tekintették meg.)

Hozzászólások

Ezeket olvastad már?