kozuti-ellenorok-nemzetkozi-tudascsereje-budapesten-2016-oktober

Közúti ellenőrök nemzetközi tudáscseréje Budapesten - Forrás: NKH

Negyedik alkalommal került sor az Euro Contrôle Route (ECR), azaz az uniós tagállamok közúti ellenőrzést végző hatóságait tömörítő nemzetközi szervezet tudás- és tapasztalatcserét ösztönző programjára. 2016 októberének első hetében kilenc országból érkeztek szakemberek az elméleti és gyakorlati elemeket egyaránt tartalmazó többnapos találkozóra, amely a Nemzeti Közlekedési Hatóság vezetésével valósult meg.
Közúti ellenőrök nemzetközi tudáscseréje Budapesten - Forrás: NKH
Közúti ellenőrök nemzetközi tudáscseréje Budapesten – Forrás: NKH

A program célja az volt, hogy a különböző országok hatóságai megismerkedjenek egymás ellenőrzési gyakorlatával és tapasztalataival annak elősegítése érdekében, hogy a közúti ellenőrök képzése és munkamódszertana európai szinten minél egységesebbé váljon.

Luxemburgi, cseh, német, holland, belga, francia, ír, lengyel és magyar szakemberek gyűltek össze október 3-ától kezdve az ECR újabb csereprogramján a közúti ellenőrzés európai gyakorlatának aktuális kérdéseit megvitatandó. Az első napon a Nemzeti Közlekedési Hatóság munkatársai mutatták be a nemzetközi vendégeknek a hazai közúti ellenőrzés jelenlegi eredményeit és kihívásait.

Gordos Árpád, a Nemzeti Közlekedés Hatóság Nemzetközi Főosztály vezető-tanácsosa bevezetésképpen ismertette a hatóság történetét, felépítését és felelősségi köreit, különös tekintettel a közúti ellenőrzés jelenlegi gyakorlatára és azokra a társhatóságokra és szervezetekre – rendőrség, katasztrófavédelem, érdekképviseletek stb. –, amelyek rendszeres együttműködő partnerek az ellenőrzések során. Rada Imre, a Jármű Módszertani Főosztály jármű módszertani koordinátora az idei év eddigi közúti ellenőrzéseinek eredményeit ismertette, a műszaki ellenőrzésektől kezdve többek közt a környezetvédelmi, tengelysúly- és rakományrögzítési ellenőrzéseken át a vezetési és pihenőidők vagy épp a közúti szállítási tevékenység végzéséhez szükséges okmányok ellenőrzéséig. Mikulás Róbert, a Jármű Módszertani Főosztály főosztályvezetője a közúti ellenőrzések módszertanáról, az alkalmazott létszámról, módszerekről és eszközökről tájékoztatta a hallgatóságot, előadása végén néhány tanulságos esetet is bemutatva, amelyek a közúti ellenőrzések során adódtak. A nap utolsó előadójaként a Vas Megyei Kormányhivatal képviseletében Horváth Sándor a tachográf-manipulációk hazai tapasztalatait összegezte, illetve egyúttal a manipulációk felismerésének új módszereit is ismertette.

Az egész hetes program keretében elméleti és gyakorlati napok váltották egymást: a hétfői előadásokat követően kedden az ellenőrök alkotta csapat helyszíni szemlén vett részt a váci műszaki vizsgálóállomáson, szerdán újabb elméleti foglalkozások következtek, amelyek keretében Rónay-Tóbel Beatrix jármű módszertani referens tartott előadást az engedély nélküli fuvarozásról, Frank Schouwaert, az ECR képzőcsapatának referense pedig magáról a szervezetről. A csütörtöki nap ismét a terepé volt – a nemzetközi ellenőrcsapat az M5 autópályán Kecskemét közelében, majd az M0 autópályán az alacskai pihenőnél vett részt útszéli ellenőrzésben.

Ellenőrök terepen

Noha elsősorban tájékozódni érkeztek, a külföldi munkatársak mindkét nap aktívan részt vettek az ellenőri munkában: bár értelemszerűen döntést nem hoztak és bírságot nem vetettek ki, de a gépjárművek átvizsgálásában hathatós segítséget nyújtottak; szakmai tájékozódásukra pedig a hazai kis és nagy mobil mérőállomások működésének tanulmányozása nyújtott lehetőséget. A Nemzeti Közlekedési Hatóság és a megyei kormányhivatalok közúti ellenőrei mellett társhatóságként a rendőrség is csatlakozott az ellenőrzésekhez.

Az ellenőrzési akciók folyamán a gépjárművek műszaki átvizsgálása mellett ellenőrizték a rakományrögzítés megfelelőségét, a tengelyterhelést, a vezetési és pihenőidők szabályainak betartását, illetve a gépjárművezetéshez és a közúti fuvarozáshoz szükséges okmányok, engedélyek meglétét.

A Nógrád megyei ellenőrzés során az ellenőrök alkotta csapat huszonnégy tehergépjárművet ellenőrzött, ebből honosságukat tekintve három belföldi és huszonegy külföldi volt. A legtöbb szabálytalanság a vezetési és pihenőidők tekintetében adódott: a hatóság munkatársai öt járművezető ellen indítottak eljárást a vezetési és pihenőidő szabályainak megsértése, és egy hatodik esetében AETR manipuláció miatt. Két esetben a jármű továbbközlekedésének megtiltására és helyszíni javítás elrendelésére volt szükség, míg egy esetben rendőri intézkedés is szükségessé vált a rakomány rögzítésének szabálytalansága miatt.

A második ellenőrzési napon a csereprogram résztvevői Kecskemét közelében az M5 autópályán folytatták a közös gyakorlatot, ahol tizenhét járművet vontak ellenőrzés alá, köztük román, török, lengyel és osztrák fuvarozókat, sőt, a mintavételben veszélyes anyagot szállító gépjármű is volt. Az ellenőrzött gépjárművek közül hármat rendeltek be a hatósági munkatársak műszaki ellenőrzésre, egyet kitiltottak a forgalomból, míg a rendőrség közlekedési szabályok megszegéséért nyolc főt sújtott helyszíni, hatot pedig közigazgatási bírsággal.

A délutáni ellenőrzés elsősorban bemutató jellegű volt: a külföldi kollégák megszemlélhették, hogyan működik a hazai hatóság személygépjárművek ellenőrzésére kialakított mobil mérőállomása. Ugyanakkor az ellenőrök kiszűrtek a forgalomból egy osztrák élelmiszerszállító tartányt, amelynek a vezetője ellen a digitális tachográf-adatok kiolvasásának elmaradása miatt eljárást indítottak, valamint egy magyar rönkszállítót is, amely ellen a nem megfelelő rakományrögzítésért szabálysértési eljárást és további teherlekötözést rendeltek el.

Magyar ellenőrzések a külföldi közúti ellenőrök szemével

Érdekes tapasztalatokról számoltak be azon külföldi vendégek, akiknek a véleményét egy-egy járműellenőrzés között kikértük. A francia kollégák például különösnek találták azt, hogy noha a francia és a magyar utakon közlekedő tehergépjármű-vezetőkre ugyanazok a szabályok vonatkoznak vezetési- és pihenőidők tekintetében, ezek ellenőrzése más-más módszerrel, más szoftverrel zajlik a két országban. Az egyik észak-franciaországi ellenőr úgy nyilatkozott, hogy mindkét ország módszertanában vannak olyan elemek, amelyeket kölcsönösen átvehetnének egymástól. A hatóságok jogkörei és személyi állománya tekintetében is komoly különbségek vannak: az imént említett franciák esetében a közúti ellenőrök létszáma a népesség arányában is sokkalta magasabb, ellenőrzési jogkörük pedig bővebb, ugyanakkor például Írországban a hazai létszámnak a kevesebb mint harmadát éri el az ellenőrök száma, amit ugyan maguk is kevesellnek, de tény, hogy Írország szigetjellegéből fakadóan jóval kisebb átmenő forgalommal is rendelkezik, mint hazánk vagy a nyugat-európai ország. Az íreknél az áruk java hajón érkezik, amit aztán hazai tehergépjárművekre rakodnak át, de ettől függetlenül nem ritka a brit, francia kamion sem, az írek pedig (gyakran lengyel vezetőket alkalmazva) sűrűn szállítanak élőállatot (szarvasmarhát) vagy friss húsárut a skandináv országokba vagy Olaszországba.

Váczi Vincent

Forrás: Nemzeti Közlekedési Hatóság

 

(Ezt a cikket 151 alkalommal tekintették meg.)