Heti üzemanyagárak: kicsit csökkenő termékárak

Forrás: Pixabay

A Reuters adatközlése alapján az október 24 – október 28-i héten a benzin ára a mediterrán piacon, heti átlagban változatlan volt, a gázolaj ára 0,6%-kal lett olcsóbb. A forint árfolyama ugyanezen időszak alatt, heti átlagban 1,0%-kal gyengült a dollárhoz viszonyítva. Az üzemanyagárak a hét második felében mérséklődtek a hét első feléhez viszonyítva. A heti átlagos piaci ár- és árfolyam-változások alapján nem várható változtatás, azonban az ünnepek miatt csak szerdán várható ármódosítási bejelentés, s addig változhat a piaci helyzet.

A hazai üzemanyagárak változását alapvetően két tényező alakítja: az üzemanyagok nemzetközi piaci árváltozása és a forint-dollár árfolyamának alakulása. Az árdöntések azonban számos más, az olajvállalatok tényleges beszerzéseinek és működési költségeinek alakulásától függnek, A piaci változások regisztrálását több cég (pl. Bloomberg, Platts, Reuters) végzi, az árjegyzések között esetenként nagyobb eltérés is lehet. A GKI Energiakutató Kft. a Reuters árjegyzései alapján végzi el az árváltozás előrejelzéséhez tartozó számításokat.

A Brent spot kőolaj ára a héten 47-50 dollár között ingadozott, heti átlagban 1,8 dollárral, 3,5%-kal csökkent az ár. A spot olajár csak  csütörtökön drágult, a többi nap csökkent az ár. Az olajpiacra gyakorolt hírek főképp az OPEC kitermelés korlátozási terveivel kapcsolatosak. A november végi OPEC értekezletet előkészítő tárgyalások során pénteken a tagok nem tudtak megegyezni az egyes országok kitermelési kvótáiban, mivel Irán nem vállalta a kitermelés befagyasztását sem. Egyes hírek szerint hasonló a helyzet Irak esetében is. Az árak mérséklődése azt jelenti, hogy a piac egyelőre nem bízik a tervezett kitermelés-csökkentés sikerében. A határidős árak is csökkentek, a pénzügyi befektetők mérsékelték a hosszabb határidős piaci befektetéseik mennyiségét. Az amerikai kőolaj és feldolgozott termékek készletei a friss statisztikák szerint tovább csökkentek, az európai feldogozott termékek készletei, a benzin kivételével szintén csökkentek. Mindez nem mozdította felfelé az árakat. A hírek szerint fokozatosan állnak újra termelésbe a felújítás és karbantartás miatt leállt finomítók, s a következő hónapban már az arab és ázsiai finomítók körében várható leállás. Szintén nem befolyásolta a piaci áralakulást az sem, hogy 17 hét emelkedés után a múlt héten kettővel csökkent az amerikai kőolajfúrások száma.

Az egy hónapos határidős Brent olajár heti átlaga 1,7 dollárral, 3,5%-kal csökkent ezen a héten. Az idei év negyedik negyedévére vonatkozó határidős árak most 49-51 dollár között változnak, ez bizonytalanná teszi azt, hogy január elejétől hogyan alakul az üzemanyagok jövedéki adója. A számításokhoz az is hozzátartozik, hogy a spot Brent ár októberi átlaga még nem érte el az 50 dollárt.

Az 1 hónapos határidős amerikai WTI és a Brent heti átlagára közötti átlagos különbség ezen a héten lecsökkent 1 dollár alá, mivel a határidős Brent ára jobban csökkent, mint a WTI ára.

A Reuters adatai szerint a prémium ólmozatlan benzin (10 ppm ESZ 95) tonnánkénti ára (dollárban mérve) a mediterrán piacon a megelőző hét átlagához viszonyítva az október 24 – október 28-a közötti időszakban nem változott, az észak-nyugat-európai piacon és az ARA, Amsterdam-Rotterdam-Antwerpen piacon 0,5-0,6%-kal csökkentek. A motorikus gázolaj (EN590) jegyzésára az európai piacokon 0,3-1% között csökkent.

A forint átlagos heti árfolyama az október 24 – október 28-i héten 1,0%-kal gyengült a dollárhoz képest, a dollár árfolyam 283,3 forint körül ingadozott. A megelőző héthez viszonyítva ezen a héten közel 3 forinttal kellett többet adni egy dollárért. Az enyhe üzemanyagpiaci árcsökkenést a forint gyengülése árnövekedésbe fordította. A forint-dollár árfolyam gyengülése főképp a forint euróhoz viszonyított gyengülésével magyarázható.

A hét folyamatai alapján, a már literre és forintra átszámolt különböző tőzsdei jegyzésárak mellett, a benzin esetében, heti átlagokkal számolva, az európai piacokon 0,1-0,9%-os áremelkedés mutatható ki, a gázolajnál a heti átlagok szerint forintban számolva 0,1-0,7%-os volt az áremelkedés.

A mediterrán és más európai tőzsdei piaci folyamatok hatására összességében – a 27%-os áfával is növelten – a heti átlagos árváltozások alapján sem a benzin sem a  gázolaj esetében nem várható változtatás. Mivel a hét második felében megindult árcsökkenés az OPEC tárgyalásaival kapcsolatos hírek okozták, s ennek módosulása a hét elején még nem várható, ezért további piaci árcsökkenésben lehet reménykedni, amely esetleg ármérséklést is okozhat, ha az árfolyam nem gyengül tovább.

A fenti változtatásokkal a benzin ára 351, a gázolaj ára 366 forint/liter körüli szinten változhat. (A heti tény forint üzemanyag-árak adatait az Eurostat heti üzemanyagár statisztikájából vesszük, a magyar árakat a MEKH szolgáltatja az Eurostatnak.)

Az elmúlt egy év során a benzin ára 7, a gázolaj ára 8,5%-kal nőtt. Szeptember végével, elsősorban az adóemelés hatására lezárult az üzemanyag árcsökkenés időszaka.

Az árváltozások és az időszaki (utolsó publikált) átlagos keresetek változása miatt 2%-kal kevesebb benzint és 3%-kal kevesebb gázolajat lehet egy havi átlagos, nettó keresetből tankolni, mint egy évvel ezelőtt.

MEGJEGYZÉS

A fenti számításaink a nemzetközi tőzsdei árváltozásokból és a forintárfolyam változásából adódó piaci  hatásokat mutatják a Thomson-Reuters árjegyzései alapján. A változások figyelembe vételéhez a legtöbb nagy olajcég nem a Reuters, hanem más ügynökség jegyzési árait használja. A MOL az üzemanyagok nagykereskedelmi listaárát ennek alapján, illetve a mediterrán térségből vasúton történő fuvar, import és logisztikai költségek és egyéb költségek figyelembe vételével alakítja ki. (Ezt állapította meg egy korábbi versenyhivatali vizsgálat.) Erre rakódik még a kiskereskedelmi árrés, ami meglehetősen nagy szórást mutat (az egyes kutak árképzése egymástól jelentősen eltérő). Mindez együttesen az üzemanyagárak kb. 50-55%-át teszik ki. Az üzemanyagárak másik felét a jövedéki adó (benzin esetében 125 Ft/liter, dízel esetében 120,35 Ft/liter), illetve a készletezési díj (benzin esetében 1,5 Ft/liter, dízel esetében 1,405 Ft/liter) fix tételek, valamint ezek összességére (így a jövedéki adóra is) kivetett 27%-os ÁFA jelenti.

A MOL rendszeres árváltoztatásai eltérhetnek a piaci folyamatok által indokolt árváltozásoktól (pl. néhány forintos emelést átvíve a következő hétre), azonban hosszabb távon (1-2 hónap) a trendek azonosnak.

Forrás: GKI Energiakutató Kft.

 

(Ezt a cikket 89 alkalommal tekintették meg.)