nkh-tachografkorong-ellenorzes

Illusztráció – Forrás: Nemzeti Közlekedési Hatóság

A folyamatos országos ellenőrzéseknek köszönhetően ritkábban találkoznak a szakemberek a menetíró manipulálásával, de a legutóbbi Euro Contrôle Route (ECR) akció során kiderült: a vezetési- és pihenőidők megsértése továbbra is rendszeres szabálysértés a közutakon. A megállított tehergépjárművek jelentős hányadánál tártak fel valamilyen szabálytalanságot az ellenőrök, hat teherautót pedig azonnal kitiltottak a forgalomból.

A statisztikai adatok összesítése után kiderült, a szeptember 13-15. között lebonyolított ECR akció során országszerte 1677 tehergépjárművet állítottak meg (ebből 1117 volt belföldi, 484 EU és EGT, 45 egyéb országból érkezett). A szabálysértést elkövető járművek száma 140 volt, míg hat tehergépjárművet súlyos műszaki- és közlekedésbiztonsági hiányosságok miatt azonnal kitiltottak a forgalomból.

Illusztráció - Forrás: Nemzeti Közlekedési Hatóság
Illusztráció – Forrás: Nemzeti Közlekedési Hatóság

25 tehergépjárműnek még tachográf készüléke sem volt

Az NKH Közúti Gépjármű-közlekedési Hivatalának Jármű Módszertani Főosztálya által koordinált közúti ellenőrzésen kiemelten figyeltek a fáradt gépkocsivezetőkre és a manipulált menetíró berendezésekkel közlekedő gépjárművekre, illetve ezek kiszűrésére. Az ellenőrzésen a szakemberek megvizsgálták a vezetési- és pihenőidőkre, valamint a tachográf-berendezések szabályos kezelésére vonatkozó előírások betartását. Az ellenőrök minden megállított gépjármű esetében felhívták a sofőr figyelmét a vezetési és pihenőidős előírások betartásának fontosságára. A megállított gépjárműveknél figyeltek arra is, hogy az ellenőrzés lehetőleg ne haladja meg a 15 percet. Az ellenőrök egyúttal a tachográf manipulálására alkalmas eszközöket, a vezetőfülkében vagy máshol kialakított rejtett kapcsolókat is igyekeztek leleplezni, egyúttal ellenőrizték a napi, heti vezetési időt, a két egymást követő hét vezetési idejét, a szünetre vonatkozó előírásokat, a napi és heti pihenőidő betartását. A menetíró készülékek megfelelő használatával kapcsolatos vizsgálat során 25 tehergépjárműről derült ki, hogy nincs beszerelt tachográf készüléke. Viszonylag gyakori szabálytalanság volt a rakományrögzítéssel, tengelyekkel, kerekekkel, gumiabroncsokkal, felfüggesztéssel, illetve a fékberendezéssel kapcsolatos probléma is.

Az autóbuszok mérlege: 15-ből 5 szabálytalan

Az ellenőrzés kiterjedt az autóbuszos személyszállítókra is, 15 buszból (5 belföldi, 9 EU és EGT, 1 harmadik országbeli) minden harmadiknál, összesen 5-nél találtak valamilyen (elsősorban műszaki, közlekedésbiztonsági) szabálytalanságot. A pihenőidőre vonatkozó előírások betartását egy esetben szegték meg. Az országos akció a közúti balesetek számának csökkentését, a közlekedésbiztonság növelését és a szabálytalanságok minél hatékonyabb feltárását igyekezett elősegíteni. Az NKH a megyei (fővárosi) kormányhivatalok műszaki engedélyezési és fogyasztóvédelmi főosztályainak az együttműködésével a jövőben is folyamatos ellenőrzésekkel kíván a jelenlegi mutatókon javítani.

S.V.A.

Forrás: Nemzeti Közlekedési Hatóság

 

(Ezt a cikket 423 alkalommal tekintették meg.)