A Scania új tehergépkocsi-generációja: A hajtáslánc újításai, amelyek 3 százalékkal csökkentik az üzemanyagköltségeket

Next Generation Scania: Trucks in operation

Scania R 500 4x2 tractor with box trailer Malaga, Spain Photo: Dan Boman 2016

A Scania új tehergépkocsi-családjában mindegyik Euro 6-os motor új motorvezérlő rendszert kapott, és teljesen áttervezték a segédberendezéseket. Az új fülkékkel javult hűtőkapacitás átlagosan további 3 százalékos üzemanyag-megtakarítást tesz lehetővé, ami természetesen kedvező hatással lesz a Scania ügyfeleinek nyereségességére. A Scania a 13 literes motorjának egy új változatát is bemutatja, 500 lóerő teljesítménnyel. Továbbá egy új fokozatváltási funkciót is bevezet, amely révén a Scania Opticruise gyorsabban válthat és szinte a lendület megszakítása nélküli haladást biztosíthat.

Fotó: Scania - Dan Boman 2016
Fotó: Scania – Dan Boman 2016

„Legfrissebb fejlesztéseink révén az új tehergépkocsi-családunkban az összes dízel hajtásláncunk esetében az üzemanyag-fogyasztás további 3 százalék körüli csökkenését garantálhatjuk” – mondta Björn Westman, a Scania motorfejlesztési igazgatója. „Ezenkívül persze más is csökkenti a fogyasztást, például a javított aerodinamika, a még hosszabb, 2,35-os áttétellel ellátott hátsó tengely választásának lehetősége a megfelelő menetkörülmények esetén és a minden egyes fuvarfeladatra pontosan személyre szabott specifikáció.”

Mostantól mind a négy Scania 13 literes motor, az új 500 lóerős csúcsmodellel együtt, csak SCRrendszert alkalmaz a kipufogógáz utókezelésére. A Scania a kisebb üzemanyag-fogyasztás és a még nagyobb megbízhatóság formájában kedvező tapasztalatokat szerzett a csak SCR-es megoldással, így a legújabb generáció kifejlesztésekor is ezt az utat követte.

A Scania soros, hathengeres, 13 literes motorja csak SCR-rendszert (Szelektív Katalitikus Redukció) igényel a kipufogógázok utókezeléséhez az Euro 6 norma teljesítése érdekében. A már eddig is osztályelső Scania motorok mostantól még üzemanyag-takarékosabbak a módosításoknak és a továbbfejlesztett hűtésnek köszönhetően. Fotó: Gustav Lindh, 2016
A Scania soros, hathengeres, 13 literes motorja csak SCR-rendszert (Szelektív Katalitikus Redukció) igényel a kipufogógázok utókezeléséhez az Euro 6 norma teljesítése érdekében. A már eddig is osztályelső Scania motorok mostantól még üzemanyag-takarékosabbak a módosításoknak és a továbbfejlesztett hűtésnek köszönhetően.
Fotó: Gustav Lindh, 2016

„A soros, 13 literes motorjaink fantasztikusan jól teljesítenek a csak SCR-es megoldással és a masszív, fix geometriájú turbófeltöltővel” – mondta Björn Westman, a Scania motorfejlesztési igazgatója. „Ráadásul ezzel a teljesítmény szempontjából egy olyan koncepciót kínálunk, amely az alkalmazások széles területén nagyon sok ügyfél számára vonzó.”

A módosítások közül az áttervezett égéstér és az új befecskendezők 0,2-0,5 százalékos megtakarítást eredményeznek. Ezenkívül az általánosságban nagyobb üzemi hőmérséklet és a termosztátos olajhűtés további megtakarításhoz járul hozzá, azzal együtt, hogy a hűtőventilátor (amely néhány esetben nagyobb átmérőjű) mostantól közvetlen hajtással működik, energiaigényes fogaskerékhajtás nélkül. Ez akár 1 százalékkal is csökkentheti az üzemanyagfogyasztást azáltal, hogy az olaj optimális hőmérsékleten tartható, még kis teljesítményigény és kis környezeti hőmérséklet esetén is.

„A motorok módosításai mellett az ügyfelek további néhány százalékos megtakarításra is számíthatnak” – mondta Björn Fahlström, a Scania Trucks termékmenedzsmentért felelős alelnöke. „Nagy figyelmet fordítottunk például az aerodinamikára és az intelligens motorvezérlésre. A jelenlegi Scania Streamline modellekhez, vagyis a hosszú távú fuvarozásban alkalmazott, Euro 6-os motorral ellátott, rendkívül hatékony teherautóinkhoz képest mintegy 5 százalékos a csökkenés – ha minden más megegyezik. Egy tipikus, évente 150 000 kilométert futó, hosszú távú fuvarozásban alkalmazott tehergépkocsi esetében ez több mint 2000 liter gázolaj megtakarítását jelenti, lényegesen kisebb üzemanyag-költségeket eredményezve.”

Az előtéttengelyfék lerövidíti a váltási időt

További jelentős újdonságként a Scania szériafelszerelésként bevezeti az előtéttengelyfék rendszerét a Scania Opticruise automatizált sebességváltókhoz. A sebességváltóban fokozatváltáskor ahelyett, hogy szinkrongyűrűk hangolnák össze az előtéttengely és a behajtótengely fordulatszámát, mint a legtöbb hagyományos sebességváltóban, a Scania felfelé váltáskor egy előtéttengelyféket alkalmaz. Ezt a Scania teljesen integrált hajtásláncokat alkalmazó stratégiája teszi lehetővé, és az a lényege, hogy a tengelyek lényegesen gyorsabban szinkronizálódnak egymással, így a következő fogaskerék – más szóval a következő fokozat – szinte azonnal kapcsolható.

„Ez a műszaki megoldás zökkenőmentes működést biztosít, ami nagy különbséget jelent a vezetési élmény és a teljesítmény tekintetében” – mondta Magnus Mackaldener erőátvitelfejlesztési igazgató. „Az előtéttengelyféknek köszönhetően a hosszú távú fuvarozásban alkalmazott tehergépkocsikhoz kínált legnépszerűbb sebességváltónk, a GRS905, 0,4 másodperc alatt vált fokozatot felfelé, vagyis a fokozatváltási idő majdnem a felére csökkent. A gyakorlatban ez olyan gyors, hogy feleslegessé tesz minden más bonyolult, energiaigényes és nehéz fokozatváltás-gyorsító megoldást.

A hagyományos szinkronszerkezet helyett az előtéttengelyfék használata nemcsak a fokozatváltási időt rövidíti le, hanem ezáltal a turbófeltöltő nyomása is jobban fenntartható. Ezáltal a jármű a fokozatfelkapcsolás után erősebb lesz, miközben maga a fokozatváltás lágyabbnak érződik, mint korábban. Ez a tulajdonság egyrészt jobb vezethetőséget nyújt nehéz menetkörülmények között, másrészt jobb menetteljesítményt eredményez minden vezetési helyzetben, beleértve elinduláskor az indítónyomatékot is.

A lehető legkisebb üzemanyag-fogyasztás nemcsak a fuvarozóvállalat gazdaságos működése miatt fontos, hanem ez a fenntarthatósági célok eléréséhez is hozzájárul a közúti fuvarozás CO2kibocsátásának csökkentésével. Fotó: Dan Boman 2016
A lehető legkisebb üzemanyag-fogyasztás nemcsak a fuvarozóvállalat gazdaságos működése miatt fontos, hanem ez a fenntarthatósági célok eléréséhez is hozzájárul a közúti fuvarozás CO2kibocsátásának csökkentésével.
Fotó: Dan Boman 2016

Még a Scania adaptív sebességtartó automatikáját (ACC) is továbbfejlesztették; a rendszer mostantól kis sebességnél is működik, egészen álló helyzetig. Ez persze jelentős segítséget nyújt a forgalmi dugóban araszoló gépkocsivezetőknek.

Fenntartható megoldások „Amióta csak életbe lépett az Euro 6 norma, a Scania az összes európai gyártó közül a legszélesebb motorválasztékot kínálja” – mondta Björn Westman, a Scania motorfejlesztési igazgatója. „A hagyományos, nagyon üzemanyag-hatékony dízelmotorok széles választéka mellett a Scania az alternatív üzemanyagokkal, mint például biodízellel, FAME-vel és RME-vel, földgázzal vagy biogázzal, ED95-tel és HVO biodízellel működő motorok terén is a legnagyobb választékot nyújtja a jelenlegi tehergépkocsi-generációban.”

A tehergépkocsi-iparban a Scania kínálja az alternatív és megújuló üzemanyagokkal működő motorok legszélesebb választékát. Az összes Euro 5-ös és Euro 6-os Scania tehergépkocsi, generációtól függetlenül, gond nélkül üzemelhet akár 100 százalékos HVO-val is. A legjobb esetben ez 90 százalékkal is csökkentheti a CO2-kibocsátást a gázolajhoz képest. Fotó: Dan Boman 2016
A tehergépkocsi-iparban a Scania kínálja az alternatív és megújuló üzemanyagokkal működő motorok legszélesebb választékát. Az összes Euro 5-ös és Euro 6-os Scania tehergépkocsi, generációtól függetlenül, gond nélkül üzemelhet akár 100 százalékos HVO-val is. A legjobb esetben ez 90 százalékkal is csökkentheti a CO2-kibocsátást a gázolajhoz képest. Fotó: Dan Boman 2016

A tehergépkocsi-iparban a Scania kínálja az alternatív és megújuló üzemanyagokkal működő motorok legszélesebb választékát. Az összes Euro 5-ös és Euro 6-os Scania tehergépkocsi, generációtól függetlenül, gond nélkül üzemelhet akár 100 százalékos HVO-val is. A legjobb esetben ez 90 százalékkal is csökkentheti a CO2-kibocsátást a gázolajhoz képest.

„Az új tehergépkocsi-család számára fokozatosan egyre több alternatív üzemanyaggal működtethető motort vezetünk be, kivéve a HVO-t, amely az összes Euro 6-os motorunkban már most használható, a tehergépkocsi típusától függetlenül. Ezáltal a közeljövőben minden ügyfél rendelhet majd olyan hajtásláncot, amely alternatív üzemanyagokkal is működtethető az új generáció járműveiben” – magyarázta Björn Westman, a Scania motorfejlesztési igazgatója.

„Célunk, hogy minden ügyfélnek, bármilyen fuvarfeladatot is végez, tudjunk kínálni egy fenntartható és személyre szabott teljes körű megoldást, amely a sajátos igényeiknek megfelelő szolgáltatásokat is magában foglalja. A Scaniánál nekünk mindig tudnunk kell támogatni őket, függetlenül attól, hogy számukra a piac legkisebb üzemanyag-fogyasztása vagy igen ambiciózus CO2-kibocsátási céljaik elérése a legfontosabb szempont” – mondta Björn Westman.

uj-scania-generacio-2016-tol-motorvalasztek

MŰSZAKI ADATOK

scania-uj-generacio-2016-euro-6-motor-alaptulajdonsagok

Forrás: Scania

(Ezt a cikket 272 alkalommal tekintették meg.)