Heti üzemanyagárak: most lefelé

Fotó: Karsai Attila - hungarokamion.hu
A Reuters adatközlése alapján az augusztus 29 – szeptember 2-i héten a benzin ára a mediterrán piacon, heti átlagban 0,5%-kal lett olcsóbb, a gázolaj ára 5,4%-kal csökkent. A forint árfolyama ugyanezen időszak alatt, heti átlagban 0,9%-kal gyengült a dollárhoz viszonyítva. Az üzemanyagárak a héten stagnáltak, illetve csökkentek. A heti átlagos piaci ár- és árfolyam-változások alapján szeptember 7-én, szerdán. a benzin árát várhatóan 0-3 forinttal, a dízelét pedig 4-5 forinttal csökkenthetik.

A hazai üzemanyagárak változását alapvetően két tényező alakítja: az üzemanyagok nemzetközi piaci árváltozása és a forint-dollár árfolyamának alakulása. Az árdöntések azonban számos más, az olajvállalatok tényleges beszerzéseinek és működési költségeinek alakulásától függnek, A piaci változások regisztrálását több cég (pl. Bloomberg, Platts, Reuters) végzi, az árjegyzések között esetenként nagyobb eltérés is lehet. A GKI Energiakutató Kft. a Reuters árjegyzései alapján végzi el az árváltozás előrejelzéséhez tartozó számításokat.
A Brent spot kőolaj ára a héten 44-48 dollár között ingadozott, heti átlagban 1,7 dollárral, 3,5%-kal csökkent az ár. A spot olajár a hétfői ünnep miatti rövidebb héten keddtől csütörtökig csökkent, majd pénteken emelkedett. Az árcsökkenés az amerikai jegybank szerepét betöltő Fed várható kamatemelése miatti volt, de a várakozásokat meghaladó kőolaj-készletnövekedés is hozzájárult a csökkenéshez. Az elemzők most egyre kevésbé bíznak az olajtermelő országok szeptember végi találkozójának sikerében, illetve annak piaci hatásában. A pénteki áremelkedést az okozta, hogy a pénteken megjelent amerikai foglalkoztatási adat kisebb bővülést mutatott, mint az előző hónapokban, így várhatóan a Fed nem emel kamatot az elkövetkező 1-2 hónapban. Ezért a dollár árfolyama gyengülésbe és az olajár erősödésbe fordult. A heti átlagos olajár-csökkenéshez az is hozzájárult, hogy a befektetők egy része realizálta azt a nyereséget, amely az augusztusi olajár-emelkedés során keletkezett. Elemzők rámutatnak, hogy az olajárat elsősorban a fenti tényezők mozgatják és most olyan, korábban fontos tényezők sem befolyásolták, mint a Mexikói-öbölbeli hurrikán, vagy az, hogy az amerikai kőolajfúrások száma ezen a héten eggyel nőtt.
Az egy hónapos határidős Brent olajár heti átlaga 2,2 dollárral, 4,5%-kal csökkent ezen a héten. A hosszabb határidőkre vonatkozó olajárak szerint az idei év harmadik negyedévében a 3 hónapos határidős olajár várható átlaga nem haladja meg az 50 dollárt, így sor kerül a hazai jövedéki adó emelésére 2016. október 1-től.
Az 1 hónapos határidős amerikai WTI és a Brent heti átlagára közötti átlagos különbség ezen a héten kicsit növekedett, mivel a Brent ár átlaga kevésbé csökkent, mint a WTI átlaga.
Európában a benzinexport lehetőségei ezen a héten kicsit erősödtek, mivel az Egyesült Államokban több finomító karbantartás miatt, vagy a hurrikán-veszély miatt leállt, emiatt ezen a héten az európai benzinkészletek csökkentek. Folytatódott az európai dizel- és tüzelőolaj-export is, de az import is, főképp Ázsiából, erősödik az európai finomítói leállások mitatt. Az európai benzin és gázolaj-piacokon az árak a héten többé-kevésbé a kőolajár mozgását követték.
A Reuters adatai szerint a prémium ólmozatlan benzin (10 ppm ESZ 95) tonnánkénti ára (dollárban mérve) a mediterrán piacon a megelőző hét átlagához viszonyítva az augusztus 29 – szeptember 2-a közötti időszakban 0,5%-kal, az észak-nyugat-európai piacon 2,1%-kal, az ARA, Amsterdam-Rotterdam-Antwerpen piacon 4,9%-kal csökkentek az árak. A motorikus gázolaj (EN590) jegyzésára a mediterrán piacon 5,4%-kal, az észak-európai piacokon 5,5-5,3%-kal mérséklődtek az árak a megelőző hét átlagához képest.
A forint átlagos heti árfolyama az augusztus 29 – szeptember 2-i héten 0,9%-kal gyengült a dollárhoz képest az árfolyam 277 dollár korül ingadozott. A megelőző héthez viszonyítva ezen a héten 2,5 forinttal kellett többet adni egy dollárért. Az árfolyam a hét folyamán mérsékelte az üzemanyagpiacokon jelentkező árcsökkenés mértékét. Az árfolyam gyengülése a dollár erősödésével magyarázható, a forint-euró árfolyam alig változott a héten. A továbbiak miatt fontos, hogy a hét utolsó napján a dollár már gyengült a nemzetközi piacokon és a mozgatórugók miiatt várhatóan ez az irány folytatódik.
A hét folyamatai alapján, a már literre és forintra átszámolt különböző tőzsdei jegyzésárak mellett, a benzin esetében, heti átlagokkal számolva, a mediterrán piacon 0,4%-os emelkedést mutatnak az árak, az NWE piacon 1,2%-os, az ARA piacon 4,0%-os volt az árcsökkenés. A gázolajnál, a mediterrán piacon a forintban számított heti csökkenés 4,5%-os volt, az észak-európai piacokon 4,6-4,4%-kal mérséklődtek az árak forintban mérve. A hét második felében az első napokhoz viszonyítva 0,7-6,6%-os benzin árcsökkenés és 5,8-6,7%-os dízel árcsökkenés jelentkezett.
A mediterrán és más európai tőzsdei piaci folyamatok hatására összességében – a 27%-os áfával is növelten – a heti változásoknál a benzin esetében nagyobb a bizonytalanság, mivel a különböző piacok eltérő irányú és mértékű változást mutattak.Várhatóan 0 és -3 forint között alakulhat a benzinnél az ármódosítás. A gázolaj esetében várhatóan 4-5 forintos árcsökkentést jelenthetnek be.
A fenti változtatásokkal a benzin ára 335, a gázolaj ára 337 forint/liter körüli szinten változhat. (A heti tény forint üzemanyag-árak adatait az Eurostat heti üzemanyagár statisztikájából vesszük, a magyar árakat a MEKH szolgáltatja az Eurostatnak.)
Az elmúlt egy év során a benzin ára 2, a gázolaj ára 0,6%-kal csökkent.
Az árváltozások és az időszaki (utolsó publikált) átlagos keresetek változása miatt 11%-kal több benzint és 10%-kal több gázolajat lehet egy havi átlagos, nettó keresetből tankolni, mint egy évvel ezelőtt.
MEGJEGYZÉS
A fenti számításaink a nemzetközi tőzsdei árváltozásokból és a forintárfolyam változásából adódó piaci hatásokat mutatják a Thomson-Reuters árjegyzései alapján. A változások figyelembe vételéhez a legtöbb nagy olajcég nem a Reuters, hanem más ügynökség jegyzési árait használja. A MOL az üzemanyagok nagykereskedelmi listaárát ennek alapján, illetve a mediterrán térségből vasúton történő fuvar, import és logisztikai költségek és egyéb költségek figyelembe vételével alakítja ki. (Ezt állapította meg egy korábbi versenyhivatali vizsgálat.) Erre rakódik még a kiskereskedelmi árrés, ami meglehetősen nagy szórást mutat (az egyes kutak árképzése egymástól jelentősen eltérő). Mindez együttesen az üzemanyagárak kb. 50-55%-át teszik ki. Az üzemanyagárak másik felét a jövedéki adó (benzin esetében 120 Ft/liter, dízel esetében 110,35 Ft/liter), illetve a készletezési díj (benzin esetében 3,3 Ft/liter, dízel esetében 3,205 Ft/liter) fix tételek, valamint ezek összességére (így a jövedéki adóra is) kivetett 27%-os ÁFA jelenti.
A MOL rendszeres árváltoztatásai eltérhetnek a piaci folyamatok által indokolt árváltozásoktól (pl. néhány forintos emelést átvíve a következő hétre), azonban hosszabb távon (1-2 hónap) a trendek azonosnak.
Forrás: GKI Energiakutató Kft.
Illusztrációs kiemelt kép: Karsai Attila – hungarokamion.hu
(Ezt a cikket 86 alkalommal tekintették meg.)