Heti üzemanyagárak: újra áremelkedés

Illusztráció - Fotó: Karsai Attila - hungarokamion.hu
A Reuters adatközlése alapján az augusztus 15 – augusztus 19-i héten a benzin ára a mediterrán piacon, heti átlagban 7,7%-kal lett drágább, a gázolaj ára 9,9%-kal nőtt. A forint árfolyama ugyanezen időszak alatt, heti átlagban 1,4%-kal erősödött a dollárhoz viszonyítva. Az üzemanyagárak a héten folyamatosan drágultak. Augusztus 17-én szerdán bejelentett áremelés figyelembe vételével és a hét folyamán jelentkező átlagos piaci ár- és árfolyam-változások alapján augusztus 24-én, szerdán a benzin árát várhatóan 2-3 forinttal, a dízel árát 3-5 forinttal emelhetik.
A hazai üzemanyagárak változását alapvetően két tényező alakítja: az üzemanyagok nemzetközi piaci árváltozása és a forint-dollár árfolyamának alakulása. Az árdöntések azonban számos más, az olajvállalatok tényleges beszerzéseinek és működési költségeinek alakulásától függnek, A piaci változások regisztrálását több cég (pl. Bloomberg, Platts, Reuters) végzi, az árjegyzések között esetenként nagyobb eltérés is lehet. A GKI Energiakutató Kft. a Reuters árjegyzései alapján végzi el az árváltozás előrejelzéséhez tartozó számításokat.
A Brent spot kőolaj ára a héten 47-50 dollár között ingadozott, heti átlagban több mint 5 dollárral, 12,2%-kal nőtt az ár. Ilyen mértékű heti áremelkedés legutóbb márciusban volt. A spot olajár csak pénteken váltott csökkenésre, de ez csak 7 cent volt. Az áremelkedési hullám továbbra is az OPEC tagországok és néhány más olajexportáló ország tervezett szeptember végi találkozója miatt bontakozott ki. Emellett a tőzsdei pénzügyi befektetők hatalmas hullámot indítottak el az olaj határidős kereskedésében és már nem foglalkoznak a rövid távú, áresésre játszó stratégiákkal. A nagy elemző-házak véleménye megosztott, egyesek szerint ezzel ismét elindult az olajár tartós emelkedése, mások szerint az olajár jelenlegi emelkedése nincs megalapozva gazdasági folyamatokkal, ezért könnyen az ellenkezőjébe forulhat az áremelkedési folyamat. Az olajár emelkedését részben a dollár gyengülése is magyarázza. Az áremelkedés folytatásában bízók azt is hangsúlyozzák, hogy a múlt heti adatok szerint csökkent az amerikai kőolajkészletek és benzinkészletek szintje, s ez is jele a piac egyensúly felé való fordulásának. Európában az üzemanyagészletek és a tüzelőolaj-készletek (történelmileg magas) szintje csökkent, a kőolajkészletek emelkedtek.
Az egy hónapos határidős Brent olajár heti átlaga 4,4 dollárral, 9,6%-kal emelkedett ezen a héten. A hosszabb határidőkre vonatkozó olajtőzsdei befektetések mennyisége (a csütörtöki statisztika szerint) több hónapja nem látott mennyiséggel növekedett ezen a héten. Az 1 hónapos határidős amerikai WTI és a Brent heti átlagára közötti átlagos különbség ezen a héten kb. 50 centtel nőtt, mivel a Brent ár erőteljesebben növekedett. Az amerikai kőolajfúrások száma ezen a héten 10 darabbal nőtt.
Európában a benzinexport lehetőségei kicsit javultak, mivel az amerikai benzinkészletek csökkenése generálta az import emelkedését, másrészt a földközi-tengeri térségben is a finomítói felújítások miatt megnőtt a kereslet. Az amerikai finomítói leállások miatt visszaesett az európa felé irányuló dízelexport, az orosz termelők is kevesebb dízelt kínáltak eladásra és így -ugyan a készletszintek csökkentek – de kivételes lehetőség nyílt az európai dízelexportra. Az európai benzin és gázolaj-piacokon az árak a héten a kőolaj mozgását követték.
A Reuters adatai szerint a prémium ólmozatlan benzin (10 ppm ESZ 95) tonnánkénti ára (dollárban mérve) a mediterrán piacon a megelőző hét átlagához viszonyítva az augusztus 15 – augusztus 19-e közötti időszakban 7,7%-kal nőtt, az észak-nyugat-európai piacon 7,3%-os volt az árnövekedés, míg az ARA, Amsterdam-Rotterdam-Antwerpen piacon 7,7%-kal emelkedtek az árak. A motorikus gázolaj (EN590) jegyzésára a mediterrán piacon 9,9%-kal nőtt, az észak-európai piacokon 9,8-10,0%-kal növekedtek az árak a megelőző hét átlagához képest.
A forint átlagos heti árfolyama az augusztus 15 – augusztus 19-i héten erősödött, 275 dollár korül ingadozott. A megelőző héthez viszonyítva ezen a héten 4 forinttal kellett kevesebbet adni egy dollárért. Az árfolyam a hét folyamán mérsékelte az üzemanyagpiacokon jelentkező áremelkedés mértékét.
A hét folyamatai alapján, a már literre és forintra átszámolt különböző tőzsdei jegyzésárak mellett, a benzin esetében, heti átlagokkal számolva, a mediterrán piacon 6,2%-os emelkedést mutatnak az árak, az NWE piacon 5,7%-os, az ARA piacon 6,2%-os volt az árnövekedés. A gázolajnál, a mediterrán piacon a forintban számított heti emelkedés 8,3%-os volt, az észak-európai piacokon 8,3-8,4%-kal növekedtek az árak forintban mérve. A hét második felében az első napokhoz viszonyítva 2-3%-os benzin áremelkedés és 3-3,5%-os dízel áremelkedés jelentkezett.
A mediterrán és más európai tőzsdei piaci folyamatok hatására összességében – a 27%-os áfával is növelten – a heti változások a benzin esetében 6-7 forint körüli, a gázolaj esetében 8-9 forintos áremelkedés jelentkezett. Szerdán, augusztus 17-én 2 forintos benzin és 4 forintos gázolaj áremelést jelentettek be, a hét második felében jelentkező áremelkedés miatt szerdán, augusztus 24-én, a piaci változásokat figyelembe véve 2-3 forint körüli benzin és 3-5 forint közötti gázolaj áremelést várunk, figyelembe véve az augusztus 19-i áremelés hatását.
A fenti változtatásokkal a benzin ára 333, a gázolaj ára 337 forint/liter körüli szinten változhat. (A heti tény forint üzemanyag-árak adatait az Eurostat heti üzemanyagár statisztikájából vesszük, a magyar árakat a MEKH szolgáltatja az Eurostatnak.)
Az elmúlt egy év során a benzin ára 10, a gázolaj ára 7%-kal csökkent.
Az árváltozások és az időszaki (utolsó publikált) átlagos keresetek változása miatt 20,5%-kal több benzint és 17%-kal több gázolajat lehet egy havi átlagos, nettó keresetből tankolni, mint egy évvel ezelőtt.
MEGJEGYZÉS
A fenti számításaink a nemzetközi tőzsdei árváltozásokból és a forintárfolyam változásából adódó piaci hatásokat mutatják a Thomson-Reuters árjegyzései alapján. A változások figyelembe vételéhez a legtöbb nagy olajcég nem a Reuters, hanem más ügynökség jegyzési árait használja. A MOL az üzemanyagok nagykereskedelmi listaárát ennek alapján, illetve a mediterrán térségből vasúton történő fuvar, import és logisztikai költségek és egyéb költségek figyelembe vételével alakítja ki. (Ezt állapította meg egy korábbi versenyhivatali vizsgálat.) Erre rakódik még a kiskereskedelmi árrés, ami meglehetősen nagy szórást mutat (az egyes kutak árképzése egymástól jelentősen eltérő). Mindez együttesen az üzemanyagárak kb. 50-55%-át teszik ki. Az üzemanyagárak másik felét a jövedéki adó (benzin esetében 120 Ft/liter, dízel esetében 110,35 Ft/liter), illetve a készletezési díj (benzin esetében 3,3 Ft/liter, dízel esetében 3,205 Ft/liter) fix tételek, valamint ezek összességére (így a jövedéki adóra is) kivetett 27%-os ÁFA jelenti.
A MOL rendszeres árváltoztatásai eltérhetnek a piaci folyamatok által indokolt árváltozásoktól (pl. néhány forintos emelést átvíve a következő hétre), azonban hosszabb távon (1-2 hónap) a trendek azonosnak.
Forrás: GKI Energiakutató Kft.
Illusztrációs kiemelt kép: Karsai Attila – hungarokamion.hu
(Ezt a cikket 152 alkalommal tekintették meg.)