Teherautók és autóbuszok ellenőrzése: Fokozódó fegyelem

Rendőr terel le az útról egy kamiont az M7-es autópálya eszteregnyei csomópontjában 2013. február 11-én. A szlovéniai kamionkorlátozás miatt megtelt az M70-es autóút és az M7-es autópálya több zalai pihenőhelye, ezért Eszteregnyénél visszafordítják a teherjárműveket. MTI Fotó: Varga György
Teherautókat és buszokat ellenőriztek a rendőrök az Európai Unió TISPOL (Európai Közlekedésrendészeti Szervek Hálózata) akciójának keretében július 25–30. között. Az összesített számadatok azt mutatják, javul a fegyelem ezen a téren is.

Magyarország közútjain július 25–30. között 456 rendőr 1963 teherautót és 248 buszt ellenőrzött. Előbbinél 276, utóbbi kategóriánál 30 jogsértést találtak az egyenruhások. Nem véletlen az akció nyári időzítése, a turisztikai idény miatt sokkal több busz rója az utakat, a teherautók pedig a telekre leruccanó gyakorlatlanabb sofőrökre lehetnek nagyobb veszélylyel, ha szabálytalanságot követnek el.
– Az utóbbi néhány hétben megnövekedett a tehergépkocsis balesetek száma, ami legtöbbször a vezető fáradtságára, vagy a gépjármű rossz műszaki állapotára volt visszavezethető – mondta Óberling József ezredes, az ORFK közlekedésrendészeti főosztályának vezetője. – Éppen ezért az ezekre vonatkozó szabályok betartását kiemelten ellenőrizték az AETR/ADR vizsgával rendelkező kollégák. A vezetési és pihenőidők megtartásának, illetve a veszélyesáru-szállítási szabályok betartásának ellenőrzésére jogosult egyenruhások a tachográf adatainak kinyerésekor ugyanis 28 napra visszamenőleg látják, betartotta-e a sebességkorlátozásokat és a pihenőidőt a jármű vezetője. Ha szabálytalanságot találnak, a mértékétől függően közigazgatási bírságot szabnak ki, amelynek összege harmincezer forintnál kezdődik, és több szabályszegés esetén a milliós nagyságrendet is elérheti. 42 teherautósofőrnél találtak a pihenési idővel kapcsolatos szabályszegést, míg a buszvezetők között erre 12 esetben derült fény. A megengedett sebesség túllépése előbbinél hatvan, utóbbinál öt esetben fordult elő, amiért helyszíni bírságot szabtak ki.
A rendőrök a műszaki hiányosságok feltárására is nagy figyelmet fordítanak, mivel ezek között is van több potenciális balesetforrás. A járművek gumiabroncsának állapotát éppúgy ellenőrzik, mint például a megfelelő kapacitású porral oltó készüléket.
– Az európai társszervekkel való információcsere és saját tapasztalataink alapján tisztában vagyunk azzal, mely fuvarozó vállalatok munkatársai tartják be az előírt követelményeket, és melyek azok, amelyek a költségkímélés okán igyekeznek spórolni bizonyos feltételeken – tette hozzá a főosztályvezető. – Nem egyszer bebizonyosodott már különféle műszaki hiányosságra visszavezethető baleseteknél, hogy olcsóbb lett volna időben kijavítani a hibát, mint elveszíteni a drága rakományt, esetleg az emberéletet.
Ez alatt az öt nap alatt a buszok esetében hat, a teherautóknál 27 alkalommal találtak a kollégák műszaki hiányosságot.
Az előző évekhez képest csökkent az ittas vezetők száma. A fuvarozók között kettőnél mutatott pozitív értéket a szonda, míg a buszsofőröknél egyetlen esetben sem. Ez a tendencia nemcsak hazánkban, hanem Európa-szerte megfigyelhető, aminek nagyon örülünk!
FERENTZI – Zsaru Magazin
Forrás: Police.hu
Illusztrációs kiemelt kép: MTI Fotó – Varga György
(Ezt a cikket 152 alkalommal tekintették meg.)