omv-2

Illusztráció - Fotó: Karsai Attila - hungarokamion.hu

A Reuters adatközlése alapján az augusztus 1 – augusztus 5-i héten a benzin ára a mediterrán piacon, heti átlagban 1,9%-kal lett olcsóbb, a gázolaj ára 2,2%-kal csökkent. A forint árfolyama ugyanezen időszak alatt, heti átlagban 1,3 százalékkal erősödött a dollárhoz viszonyítva. Az üzemanyagárak a hét első napján csökkentek, majd a hét további napjain drágultak. Mivel az árcsökkenést a szerdai (augusztus 3.) árdöntés figyelembe vette, ezért  a hét második felében jelentkező átlagos piaci ár- és árfolyam-változások alapján augusztus 10-én, szerdán a benzin árát várhatóan 0-2 forinttal, a dízel árát 3-5 forinttal emelhetik, figyelembe véve az augusztus  3-i árcsökkentést.

A hazai üzemanyagárak változását alapvetően két tényező alakítja: az üzemanyagok nemzetközi piaci árváltozása és a forint-dollár árfolyamának alakulása. Az árdöntések azonban számos más, az olajvállalatok tényleges beszerzéseinek és működési költségeinek alakulásától függnek, A piaci változások regisztrálását több cég (pl. Bloomberg, Platts, Reuters) végzi, az árjegyzések között esetenként nagyobb eltérés is lehet. A GKI Energiakutató Kft. a Reuters árjegyzései alapján végzi el az árváltozás előrejelzéséhez tartozó számításokat.

A Brent spot kőolaj ára a héten 39-43 dollár között ingadozott, heti átlagban 1,7 dollárral, 4%-kal csökkent az ár. A spot olajár a hét első két napján csökkent, ezt követően emelkedett. Az árcsökkenés egyértelműen a magas készletszinteknek tulajdonítható, a kisebb emelkedés az amerikai kedvező gazdasági adatok hatására, valamint a tőzsdei befektetések hatására következett be. Az USA-ban a kőolaj és a közepes finomítású termékek készletei emelkedtek, a benzinkészletek csökkentek, Európában is csökkent a benzinkészlet, de a gázolaj/dízel készletek emelkedtek. Több európai finomító, köztük a MOL is jelezte, hogy augusztus-szeptemberben karbantartási, átállítási munkálatokat végeznek. Az ilyen bejelentések hatására, erősödik a dízelexport Európa irányába.

Az egy hónapos határidős Brent olajár heti átlaga 0,5 dollárral, közel 1%-kal csökkent ezen a héten. A hosszabb határidőkre vonatkozó olajtőzsdei befektetések mennyisége (a csütörtöki statisztika szerint) tovább csökkent. Az 1 hónapos határidős amerikai WTI és a Brent heti átlagára közötti átlagos különbség ezen a héten kb. 20 centtel nőtt, mivel a WTI ár erőteljesebben csökkent. Az amerikai kőolajfúrások száma ezen a héten 6 darabbal nőtt. Elemzések szerint az amerikai palaolaj-kitermelés költségei lényegesen csökkentek, így a legkedvezőbb kitermelő területeken 40 dollár alá került a fedezeti pont, a teljes kitermelés esetében pedig 40-42 dollár körül van. Európában a benzinexport lehetőségei beszűkültek, az Egyesült Államok felé kevés a lehetőség, de Nigéria ismét vásárol, nyersolajat ad benzinért cserébe.  Kanadába is érkeznek európai benzinszállítmányok.

Az európai benzin és gázolaj-piacokon az árak a kőolaj mozgását követték, a hét elején csökkentek az árak, majd a hét közepétől emelkedtek.

A Reuters adatai szerint a prémium ólmozatlan benzin (10 ppm ESZ 95) tonnánkénti ára (dollárban mérve) a mediterrán piacon a megelőző hét átlagához viszonyítva az augusztus 1 – augusztus 5-e közötti időszakban 1,9%-kal csökkent, az észak-nyugat-európai piacon 1,6%-os volt az áresés, míg az ARA, Amsterdam-Rotterdam-Antwerpen piacon 1,9%-kal csökkentek az árak. A motorikus gázolaj (EN590) jegyzésára a mediterrán piacon 2,2%-kal mérséklődött, az észak-európai piacokon 1,6-2,4-kal csökkentek az árak a megelőző hét átlagához képest.

A forint árfolyama az augusztus 1 – augusztus 5-i héten  279 Ft/dollár körüli volt, 3,7 forinttal kellett kevesebbet adni 1 dollárért, mint egy héttel korábban. Az árfolyam a hét második felében már gyengült a dollárhoz viszonyítva, sőt az euró gyengült a dollárhoz viszonyítva. A hét második felében a forintárfolyam gyengülése felerősítette a hét második felében jelentkező kisebb üzemanyagár drágulást.

A hét folyamatai alapján, a már literre és forintra átszámolt különböző tőzsdei jegyzésárak mellett, a benzin esetében, heti átlagokkal számolva, a mediterrán piacon 3,3%-os csökkenést mutatnak az árak, az NWE  piacon 2,9%-os, az ARA piacon 3,3%-os volt az árcsökkenés. A gázolajnál, a mediterrán piacon a forintban számított heti csökkenés 3,5%-os volt, az észak-európai piacokon 2,9-3,7%-kal csökkentek az árak forintban mérve. A hét második felében az első napokhoz viszonyítva 2,5-3,0%-os benzin áremelkedés és 5,2-5,8%-os dízel áremelkedés jelentkezett.

A mediterrán és más európai tőzsdei piaci folyamatok hatására összességében – a 27%-os áfával is növelten – a heti változások a benzin esetében 3 forint körüli, a gázolaj esetében 3-4 forintos árcsökkenés jelentkezett. Szerdán, augusztus 3-án 2 forintos benzin és 4 forintos dízel árcsökkenés volt a piacon, a hét második felében jelentkező áremelkedés miatt szerdán, augusztus 8-án, a piaci változásokat figyelembe véve 0-2 forint körüli benzin és 3-5 forint közötti gázolaj áremelést várunk,  figyelembe véve az augusztus 3-i árcsökkentés hatását.

A fenti változtatásokkal a benzin és a gázolaj ára 325 forint/liter körüli szinten változhat. (A heti tény forint üzemanyag-árak adatait az Eurostat heti üzemanyagár statisztikájából vesszük, a magyar árakat a MEKH szolgáltatja az Eurostatnak.)

Az elmúlt egy év során a benzin ára 14, a gázolaj ára 9%-kal csökkent.

Az árváltozások és az időszaki (utolsó publikált) átlagos keresetek változása miatt 27%-kal több benzint és 20%-kal több gázolajat lehet egy havi átlagos, nettó keresetből tankolni, mint egy évvel ezelőtt.

 

MEGJEGYZÉS

A fenti számításaink a nemzetközi tőzsdei árváltozásokból és a forintárfolyam változásából adódó piaci  hatásokat mutatják a Thomson-Reuters árjegyzései alapján. A változások figyelembe vételéhez a legtöbb nagy olajcég nem a Reuters, hanem más ügynökség jegyzési árait használja. A MOL az üzemanyagok nagykereskedelmi listaárát ennek alapján, illetve a mediterrán térségből vasúton történő fuvar, import és logisztikai költségek és egyéb költségek figyelembe vételével alakítja ki. (Ezt állapította meg egy korábbi versenyhivatali vizsgálat.) Erre rakódik még a kiskereskedelmi árrés, ami meglehetősen nagy szórást mutat (az egyes kutak árképzése egymástól jelentősen eltérő). Mindez együttesen az üzemanyagárak kb. 50-55%-át teszik ki. Az üzemanyagárak másik felét a jövedéki adó (benzin esetében 120 Ft/liter, dízel esetében 110,35 Ft/liter), illetve a készletezési díj (benzin esetében 3,3 Ft/liter, dízel esetében 3,205 Ft/liter) fix tételek, valamint ezek összességére (így a jövedéki adóra is) kivetett 27%-os ÁFA jelenti.

A MOL rendszeres árváltoztatásai eltérhetnek a piaci folyamatok által indokolt árváltozásoktól (pl. néhány forintos emelést átvíve a következő hétre), azonban hosszabb távon (1-2 hónap) a trendek azonosnak.

Forrás: GKI Energiakutató Kft.

(Ezt a cikket 121 alkalommal tekintették meg.)