Magyar Buszgyártók Szövetsége: a magyar cégek képesek kielégíteni a közlekedési vállalatok igényeit

Érdeklődők nézik a Kravtex Kühne cégcsoport által fejlesztett új Credo Optinell nevű autóbuszt a cég mosonmagyaróvári üzemében tartott sajtóbemutatón 2012. szeptember 21-én. Az új fejlesztésű, magas komfortfokozatú járművel a cégcsoport részt akar vállalni a Volán társaságoknál üzemelő, közel 500 elöregedett távolsági busz cseréjében. MTI Fotó: Krizsán Csaba

A magyar buszgyártók kapacitásaik alapján képesek kielégíteni a hazai városi és helyközi közlekedési vállalatok igényeit – mondta Vincze-Pap Sándor, a Magyar Buszgyártók Szövetségének (Mabusz) elnöke az MTI-nek.

Új Credo Citadell buszok érkeznek a Pannon Volán Zrt. pécsi telephelyére 2013. augusztus 27-én. A 15 új szóló autóbusz a pécsi buszcsereprogram részeként érkezett a városba. MTI Fotó: Sóki Tamás
Új Credo Citadell buszok érkeznek a Pannon Volán Zrt. pécsi telephelyére 2013. augusztus 27-én. A 15 új szóló autóbusz a pécsi buszcsereprogram részeként érkezett a városba. MTI Fotó: Sóki Tamás

Hozzátette, hogy a fő problémát eddig nem a gyártók kapacitása, hanem az jelentette, hogy a tömegközlekedési vállalkozások oldaláról nem volt kiszámítható buszbeszerzési politika, amely a nagy darabszámú gyártás tervezhetőségét gátolta, ezért úgy vélte, ismerethiányról vagy szándékolt torzításról tanúskodik, ha valaki azt állítja, nincs hazai buszgyártás.

A szakember kifejtette: a magyar autóbuszgyártók több mint másfél tucat magyar tervezésű és márkajelű, európai típusbizonyítványú, a BKV és a Volánok igényei szerint fejlesztett helyi, helyközi és távolsági autóbusz-típusok gyártására képesek.

Példaként említette a Kravtexet, amely jelenleg Magyarország legnagyobb autóbuszgyártó kapacitásával rendelkezik, évi 100-150 darab buszt gyárt, de technológiája révén 500 darab feletti megrendelés kielégítésére is képes lenne egyműszakos termelésben. A MABI-BUS Kft. elektromos, hibrid és gázos kompozit buszokat és trolibuszokat fejleszt a hagyományos euro 6-os helyi és helyközi dízel autóbuszok mellett.

Megemlítette azt is, hogy a Volán társaságoknál, a BKV-nál, valamint a helyi közlekedésben másfél ezer, magyar gyártók által tervezett és gyártott autóbusz fut.

A Kravtex buszokat gyártó cégcsoport győri gyára telephelyén bemutatta a távolsági járatra tervezett új Inovell 12 nevű modelljét. A 11,9 méter hosszú autóbuszon 51 ülő és 30 állóhely található. MTI Fotó: Krizsán Csaba
A Kravtex buszokat gyártó cégcsoport győri gyára telephelyén bemutatta a távolsági járatra tervezett Inovell 12 nevű modelljét. A 11,9 méter hosszú autóbuszon 51 ülő és 30 állóhely található. MTI Fotó: Krizsán Csaba

Vincze-Pap Sándor szerint a kormány most olyan, a nemzeti autóbuszgyártás megerősítését szolgáló programot dolgozott ki, amely megteremti a hazai buszgyártás megújításának feltételeit, hozzájárul a gyártók versenyképességének növekedéséhez, és lendületet ad a közösségi közlekedés fejlesztésének is.

Kiemelte: amennyiben az új járműveket elsősorban magyar gyártóktól szereznék be a szolgáltató cégek, egységesebbé válhatna a járműpark, ami a karbantartások, alkatrész-utánpótlásoknál is egyszerűsítést, költségcsökkentést eredményezne.

A szövetség elnöke úgy vélte, hogy a magyar beszállítói háttér erősítése, a gyártás támogatása jelentősen hozzájárulhat a foglalkoztatás bővítéséhez, a GDP növeléséhez, az export árualap szélesítéséhez. Magyarországon a hazai beszállítók által hozzáadott érték, több mint 60 százalék, azonban típustól függően, további fejlesztéssel, újabb hazai alkatrészgyártók bevonásával 80 százalék fölé emelhető, amelyet néhány ma gyártott busztípusnál már sikerült elérni – jegyezte meg.

Forrás: MTI

Illusztrációs kiemelt kép: Érdeklődők nézik a Kravtex Kühne cégcsoport által fejlesztett Credo Optinell nevű autóbuszt a cég mosonmagyaróvári üzemében tartott sajtóbemutatón 2012. szeptember 21-én. Az új fejlesztésű, magas komfortfokozatú járművel a cégcsoport részt akar vállalni a Volán társaságoknál üzemelő, közel 500 elöregedett távolsági busz cseréjében.
MTI Fotó: Krizsán Csaba

 

(Ezt a cikket 86 alkalommal tekintették meg.)