nkh-ellenorzes-2016

Illusztráció - Forrás: Nemzeti Közlekedési Hatóság

Az ECR elnevezésű országos ellenőrző akció során 1285 áru- és személyszállító gépjárművet állítottak meg a szakemberek, akik a fáradt gépkocsivezetők és a manipulált menetíró berendezésekkel közlekedők kiszűrésére koncentráltak: az ellenőrök 104 esetben találkoztak szabálysértéssel, jellemzően a vezetési időre és a menetíróra vonatkozó előírások betartásával volt probléma. Négy tehergépjárművet azonnali hatállyal kitiltottak a forgalomból.
Forrás:  NKH - Közúti Gépjármű-közlekedési Hivatal, Jármű Módszertani Főosztály
Forrás: NKH – Közúti Gépjármű-közlekedési Hivatal, Jármű Módszertani Főosztály

Az NKH Közúti Gépjármű-közlekedési Hivatalának Jármű Módszertani Főosztálya által koordinált közúti ellenőrzésen kiemelten figyeltek a fáradt gépkocsivezetőkre és a manipulált menetíró berendezésekkel közlekedő gépjárművekre, illetve ezek kiszűrésére. A május 11-13. között lebonyolított ellenőrzésen a szakemberek megvizsgálták a vezetési- és pihenőidőkre, valamint a tachográf-berendezések szabályos kezelésére vonatkozó előírások betartását. Az ellenőrök minden megállított gépjármű esetében felhívták a sofőr figyelmét a vezetési és pihenőidős előírások betartásának fontosságára. Az országot teljes egészében lefedő akció a közúti balesetek számának csökkentését, a közlekedésbiztonság növelését és a szabálytalanságok minél hatékonyabb feltárását kívánta elősegíteni.

Akiknél még menetíró sem volt

A három nap alatt összesen 1281 tehergépkocsit (közöttük 780 volt belföldi, 419 EU-ból, 82 harmadik országból érkező) és négy buszt ellenőriztek. Előbbinél 102 esetben rögzítettek szabálysértést, míg a buszok közül kettőnél találtak problémát. Jellemzően a napi, heti vezetési idő be nem tartása volt a leggyakoribb. A menetíróval kapcsolatos szabályok megsértése továbbra is jellemző a tehergépjárművek vezetőinél, 157 esetben (18 magyar, 139 EU-ból érkezőnél) szembesültek ilyen problémával az ellenőrök. Ami meglepő, hogy négy magyar és nyolc EU-ból érkezett teherszállítóban egyáltalán nem volt menetíró készülék (!).

A menetíró nem megfelelő használata mellett az adatrögzítő lapok, a járművezetői kártya hiánya volt a leggyakoribb szabálysértés. A menetíró manipulációjára utaló jelekkel az akció három napja során egyszer sem találkoztak a szakemberek. Ugyan az akció tematikus volta miatt elsősorban a vezetési- és pihenőidő betartását ellenőrizték, ám négy tehergépjárművet műszaki állapota miatt azonnali kitiltottak a forgalomból. A szabálysértőkkel szemben közigazgatási eljárás indult.

Forrás: Nemzeti Közlekedési Hatóság Kommunikációs Osztály

Illusztrációs kiemelt kép: Nemzeti Közlekedési Hatóság Kommunikációs Osztály

(Ezt a cikket 133 alkalommal tekintették meg.)