Heti üzemanyagárak: még egy kevés emelés lehetséges

Fotó: Karsai Attila - hungarokamion.hu

A Reuters adatközlése alapján a május 16 – május 20-i héten a benzin ára a mediterrán piacon, heti átlagban 5,5%-kal lett drágább, a gázolaj ára 7,5%-kal nőtt. A forint árfolyama ugyanezen időszak alatt, heti átlagban 1,2 százalékkal gyengült a dollárhoz viszonyítva. Az üzemanyagpiacokon a benzin ára nem azonosan alakult, a gázolaj árváltozása egységesebb volt. A heti átlagos piaci ár- és árfolyam-változások alapján a benzinnél 0-3, a gázolajnál 2-4 forint körüli áremelés lehetséges, figyelembe véve a pénteki, május 20-i áremelést.

A hazai üzemanyagárak változását alapvetően két tényező alakítja: az üzemanyagok nemzetközi piaci árváltozása és a forint-dollár árfolyamának alakulása. Az árdöntések azonban számos más, az olajvállalatok tényleges beszerzéseinek és működési költségeinek alakulásától függnek, A piaci változások regisztrálását több cég (pl. Bloomberg, Platts, Reuters) végzi, az árjegyzések között esetenként nagyobb eltérés is lehet. A GKI Energiakutató Kft. a Reuters árjegyzései alapján végzi el az árváltozás előrejelzéséhez tartozó számításokat.

A Brent spot kőolaj ára a héten 47-50 dollár között ingadozott, heti átlagban több mint másfél dollárral, 3,4%-kal nőtt az ár. A spot olajár szerdáig emelkedett, csütörtökön kissé visszaesett, majd pénteken újra nőtt. Az áremelkedést továbbra is az a bizalom táplálja, hogy az olajpiacon a kereslet-kínálat közötti különbség megszűnik, a túltermelés az idei év végére, vagy a következő év elejére eltünik. Már múlt héten jelezték, hogy a kitermelt kőolaj mennyisége néhány ország gondjai miatt akár 4 millió hordó/nap mértékkel is csökkenhet, természetesen csak a problémák megoldódásáig. A hét végére a készletező társaságok jelentései szerint az Egyesült Államokban a tárolt benzin mennyisége jelentősebben csökkent, Európában emelkedett. A gázolaj készletszintek minkét fontos piacon csökkentek. A kőolaj készletszintje az amerikai felhasználás növekedése ellenére az Egyesült Államokban tovább emelkedett. Az áremelkedési folyamat lassulására és leállására figyelmeztet néhány elemző, nagyon fontos jel, hogy a spot Brent ára és a határidős ár közötti különbség gyakorlatilag nullára csökkent.

Az egy hónapos határidős Brent olajár heti átlaga 1,3 dollárral 2,8%-kal nőtt ezen a héten. Az olajpiaci kereskedők ezen a héten tovább növelték a hatalmas összegű határidős befektetéseiket, de a rövid lejáratra, az esésre fogadók befektetései is növekedtek. Az olajár emelkedése amiatt is furcsa, hogy a dollár a héten tovább erősödött. Az 1 hónapos határidős amerikai WTI és a Brent heti átlagára közötti átlagos különbség ezen a héten kicsit emelkedett, bár a WTI határidős ára valamivel gyorsabban nőtt, mint a határidős Brent ár. Az amerikai kőolajfúrások száma ezen a héten nem változott, elemzők ezt is fontos jelnek tekintik, úgy vélik, hogy az olajár további növekedése lefékeződik.

Az európai benzinpiacokon a hét első három napján az árak erőteljesen emelkedtek (ez magyarázza a pénteki nagy áremelést) majd csütörtökön és pénteken mérséklődtek az árak, mindhárom piacon. A múlt heti benzin készletváltozások publikálása után nőtt az exportkereslet az Egyesült Államok irányába, elvben Nigéria is vásárolna benzint, de a tankhajók csak sorakoznak a nigériai kikötőknél. A gázolajnál a hét folyamán folyamatosan emelkedtek az árak.

A Reuters adatai szerint a prémium ólmozatlan benzin (10 ppm ESZ 95) tonnánkénti ára (dollárban mérve) a mediterrán piacon a megelőző hét átlagához viszonyítva a május 16 – május 20-a közötti időszakban 5,5%-kal nőtt, az észak-nyugat-európai piacon 4,4%-os volt az emelkedés, míg az ARA, Amsterdam-Rotterdam-Antwerpen piacon 7,5%-kal nőttek az árak. A motorikus gázolaj (EN590) jegyzésára a mediterrán piacon 7,5%-kal emelkedett a megelőző hét áraihoz viszonyítva, az észak-európai piacokon 7,5 – 7,7%-os volt az áremelkedés.

A forint árfolyama a május 16 – május 20-i héten 280,5 Ft/dollár körül ingadozott, több mint három forinttal kellett többet adni 1 dollárért, mint egy héttel korábban. A forintárfolyam az euróhoz viszonyítva, is, de föképp a dollárhoz viszonyítva gyengült, mivel a dollár erősödött az euróhoz viszonyítva. A forintárfolyam változása ezen a héten is felerősítette a dollárban számított átlagos árak emelkedését.

A hét folyamatai alapján, a már literre és forintra átszámolt különböző tőzsdei jegyzésárak mellett, a benzin esetében, heti átlagokkal számolva, a mediterrán piacon 7%-os emelkedést mutatnak az indexek, az NWE  piacon 8,8%-os, az ARA piacon 10%-os volt az árnövekedés. A gázolajnál a mediterrán piacon a forintban számított heti emelkedés 8,8%-os volt, az észak-európai piacokon 8,7-8,9%-kal nőttek az árak forintban mérve. Pénteken, május 20-án 9-9 forintos üzemanyagár emelés volt.

A mediterrán és más európai tőzsdei piaci folyamatok hatására összességében – a 27%-os áfával is növelten – a heti változások a benzin esetében a mediterrán és a többi piacon is 9-12 forintnyi áremelkedést jelenthetnek. A gázolaj forintban mért ára esetében a piacok 11-12 forintos növekedést mutatnak. Hétfőn, május 23-án, várhatóan a benzin árát 0-3 forinttal, a dízel árát 2-4 forinttal emelhetik, figyelembe véve a múlt heti árdöntést is, illetve azt, hogy a dízel ára a az üzemanyagpiacokon hét utolsó két napján emelkedett, míg a benziné kicsit csökkent.

A benzin ára 344 forint/liter körüli szinten, a gázolaj ára várhatóan 338 Ft/liter körüli szinten változhat. (A heti tény forint üzemanyag-árak adatait az Eurostat heti üzemanyagár statisztikájából vesszük, a magyar árakat a MEKH szolgáltatja az Eurostatnak.)

Az elmúlt egy év során a benzin ára 12, a gázolaj ára 14%-kal csökkent.

Az árváltozások és az időszaki (utolsó publikált) átlagos keresetek változása miatt 25%-kal több benzint és 28%-kal több gázolajat lehet egy havi átlagos, nettó keresetből tankolni, mint egy évvel ezelőtt.

MEGJEGYZÉS

A fenti számításaink a nemzetközi tőzsdei árváltozásokból és a forintárfolyam változásából adódó piaci  hatásokat mutatják a Thomson-Reuters árjegyzései alapján. A változások figyelembe vételéhez a legtöbb nagy olajcég nem a Reuters, hanem más ügynökség jegyzési árait használja. A MOL az üzemanyagok nagykereskedelmi listaárát ennek alapján, illetve a mediterrán térségből vasúton történő fuvar, import és logisztikai költségek és egyéb költségek figyelembe vételével alakítja ki. (Ezt állapította meg egy korábbi versenyhivatali vizsgálat.) Erre rakódik még a kiskereskedelmi árrés, ami meglehetősen nagy szórást mutat (az egyes kutak árképzése egymástól jelentősen eltérő). Mindez együttesen az üzemanyagárak kb. 50-55%-át teszik ki. Az üzemanyagárak másik felét a jövedéki adó (benzin esetében 120 Ft/liter, dízel esetében 110,35 Ft/liter), illetve a készletezési díj (benzin esetében 3,3 Ft/liter, dízel esetében 3,205 Ft/liter) fix tételek, valamint ezek összességére (így a jövedéki adóra is) kivetett 27%-os ÁFA jelenti.

A MOL rendszeres árváltoztatásai eltérhetnek a piaci folyamatok által indokolt árváltozásoktól (pl. néhány forintos emelést átvíve a következő hétre), azonban hosszabb távon (1-2 hónap) a trendek azonosnak.

Forrás: GKI Energiakutató Kft.

 

(Ezt a cikket 30 alkalommal tekintették meg.)