Heti üzemanyagárak: a dízel ára tovább emelkedhet

omv-tartalykocsi-mol-160414

Illusztráció - Fotó: Karsai Attila - hungarokamion.hu

A Reuters adatközlése alapján az április 18 – április 22-i héten a benzin ára a mediterrán piacon, heti átlagban 0,1%-kal lett olcsóbb, a gázolajé 4,4%-kal ugrott meg. A forint árfolyama ugyanezen időszak alatt, heti átlagban 0,2 százalékkal erősödött a dollárhoz viszonyítva. Az üzemanyagpiacokon a benzin ára a hét első napján csökkent, a többi napokon stagnált és emelkedett. A gázolaj ára a hét folyamán minden nap nőtt. A heti átlagos piaci ár- és árfolyam-változások alapján a benzin ára várhatóan nem változik, míg a dízel ára 4-5 forinttal is nőhet.

A hazai üzemanyagárak változását alapvetően két tényező alakítja: az üzemanyagok nemzetközi piaci árváltozása és a forint-dollár árfolyamának alakulása. Az árdöntések azonban számos más, az olajvállalatok tényleges beszerzéseinek és működési költségeinek alakulásától függnek, A piaci változások regisztrálását több cég (pl. Bloomberg, Platts, Reuters) végzi, az árjegyzések között esetenként nagyobb eltérés is lehet. A GKI Energiakutató Kft. a Reuters árjegyzései alapján végzi el az árváltozás előrejelzéséhez tartozó számításokat.

A Brent spot kőolaj ára a héten 41-44 dollár között ingadozott, heti átlagban közel háromnegyed dollárral, 2%-kal nőtt az ár. Az olajár 43 dollár feletti értékek környezetében ingadozott, csak szerdán csökkent egy kicsit az ár. Az április folyamán kialakult áremelkedést a fizikai kereskedésű piacon a kínai kereslet jelentős meglódulása okozta, de szakértők szerint ez nem a végfelhasználás okozta növekedés, hanem tárolási célú.

Az egy hónapos határidős Brent olajár heti átlaga 2% felett emelkedett az előző heti átlaghoz viszonyítva, a határidős ár hétfőn, főként az eredménytelenül záródott dohai konferencia utáni csalódottság hatására csökkent, majd kedd-szerdán erősebben nőtt az ár, csütörtökön kisebb csökkenés történt, s pénteken emelkedéssel zárta a hetet az egy hónapos határidős Brent ára. A piacon a kereskedők között optimista vélekedés terjed, egyre többen vállalják, hogy várhatóan az olajpiac magára talál és az év végére már mérséklődik a túlkínálat. A várakozásokat táplálja, hogy szinte minden nap jelenik meg egy hír a dohai konferencia folytatásáról, majd a következő nap ennek cáfolata sem ingatja meg a piacot. A kockázati tőke kezelők a New York-i tőzsdén héten rekordmagasságú összegeket fektettek be a határidős kereskedésbe, a közelebbi és a távolabbi határidők ára a héten fél-másfél dollárral emelkedett. A spot ár  a hét folyamán a határidős ár alatt változott, pénteken a spot ár és a határidős ár különbsége 1,5 dollár volt. Az 1 hónapos határidős amerikai WTI és a Brent heti átlagára közötti különbség ezen a héten csökkent, mivel a WTI határidős árának heti átlaga gyorsabban emelkedett, mint a határidős Brent ár emelkedése. Az amerikai kőolajfúrások száma ezen a héten nyolccal csökkent, az amerikai piacra vonatkozó kőolaj készletadatok gyorsabban bővültek, mint a várakozások átlaga.

Az európai üzemanyagpiacokon a héten a benzin területén továbbra is élénk a forgalom, mivel az Egyesült Államok és Nigéria felé erős az export, Ázsia felé azonban leállt. A megnövekedett ázsiai készletek várhatóan csökkennek a nyár elején, mivel India május-júniusban szokta a finomítók karbantartását megtenni. Az európai készletszint a benzinnél csak kicsit, a gázolajnál jelentősebben csökkent ezen a héten. Egyes kereskedők jelezték, hogy az európai mezőgazdasági termelők gázolaj-vásárlása, ugyan szerény mértékben, de elindult.

A Reuters adatai szerint a prémium ólmozatlan benzin (10 ppm ESZ 95) tonnánkénti ára (dollárban mérve) a mediterrán piacon a megelőző hét átlagához viszonyítva az április 18 – április 22-e közötti időszakban 0,2%-kal csökkent, az észak-nyugat-európai piacon 1, míg az ARA, Amsterdam-Rotterdam-Antwerpen piacon 0,5%-kal csökkentek az árak. A motorikus gázolaj (EN590) jegyzésára a mediterrán piacon 4,4%-kal nőtt a megelőző hét áraihoz viszonyítva, az észak-európai piacokon 4,2-4,6%-os volt az áremelkedés. Ezen a héten a gázolaj ára követte inkább az olajárak változását.

A forint árfolyama az április 18 – április 22-i héten 274,5 Ft/dollár körül ingadozott, fél forinttal kellett kevesebbet adni 1 dollárért, mint egy héttel korábban. A forintárfolyam az euróhoz viszonyítva, heti átlagban erősödött, a dollár árfolyama azonban kicsit erősödött az euróhoz, s így a forint kicsiny mértékkel erősödni tudott a dollárhoz viszonyítva. A forint-árfolyam kis erősödése alig változtatta a dollárban számított átlagos árak változását. Fontos azonban az, hogy a hét második felében az árfolyam gyengült, ez felerősítette a hét második felében jelentkező piaci üzemanyag-áremelkedést.

A hét folyamatai alapján, a már literre és forintra átszámolt különböző tőzsdei jegyzésárak mellett, a benzin esetében, heti átlagokkal számolva, a mediterrán piacon 0,4%-os csökkenést, az NWE  piacon 1,1%-os, az ARA piacon 0,7%-os árcsökkenés volt. A gázolajnál a mediterrán piacon a forintban számított heti változások 4,2%-os, az észak-európai piacokon 4,0-4,4%-os növekedést mutatnak az árak forintban mérve.

A mediterrán és más európai tőzsdei piaci folyamatok hatására összességében – a 27%-os áfával is növelten – a heti változások a benzin esetében a mediterrán és a többi piacon is néhány fillérnyi árcsökkenést jelenthetnek. A gázolaj forintban mért ára esetében a piacok 4-5 forintos áremelkedést mutatnak. Hétfőn, április 25-én várhatóan a benzin ára nem változik, a dízel ára viszont 4-5 forint között emelkedhet.

A benzin ára 334 forint/liter körüli szinten, a gázolaj ára várhatóan 323 Ft/liter körüli szinten változhat. (A heti tény forint üzemanyag-árak adatait az Eurostat heti üzemanyagár statisztikájából vesszük, a magyar árakat a MEKH szolgáltatja az Eurostatnak.)

Az elmúlt egy év során a benzin ára 11, a gázolaj ára 15%-kal csökkent.

Az árváltozások és az időszaki (utolsó publikált) átlagos keresetek változása miatt 20,5%-kal több benzint és 26%-kal több gázolajat lehet egy havi átlagos, nettó keresetből tankolni, mint egy évvel ezelőtt.

MEGJEGYZÉS

A fenti számításaink a nemzetközi tőzsdei árváltozásokból és a forintárfolyam változásából adódó piaci  hatásokat mutatják a Thomson-Reuters árjegyzései alapján. A változások figyelembe vételéhez a legtöbb nagy olajcég nem a Reuters, hanem más ügynökség jegyzési árait használja. A MOL az üzemanyagok nagykereskedelmi listaárát ennek alapján, illetve a mediterrán térségből vasúton történő fuvar, import és logisztikai költségek és egyéb költségek figyelembe vételével alakítja ki. (Ezt állapította meg egy korábbi versenyhivatali vizsgálat.) Erre rakódik még a kiskereskedelmi árrés, ami meglehetősen nagy szórást mutat (az egyes kutak árképzése egymástól jelentősen eltérő). Mindez együttesen az üzemanyagárak kb. 50-55%-át teszik ki. Az üzemanyagárak másik felét a jövedéki adó (benzin esetében 120 Ft/liter, dízel esetében 110,35 Ft/liter), illetve a készletezési díj (benzin esetében 3,3 Ft/liter, dízel esetében 3,205 Ft/liter) fix tételek, valamint ezek összességére (így a jövedéki adóra is) kivetett 27%-os ÁFA jelenti.

A MOL rendszeres árváltoztatásai eltérhetnek a piaci folyamatok által indokolt árváltozásoktól (pl. néhány forintos emelést átvíve a következő hétre), azonban hosszabb távon (1-2 hónap) a trendek azonosnak.

Forrás: GKI Energiakutató Kft.

(Ezt a cikket 121 alkalommal tekintették meg.)