Minden eddiginél nagyobb érdeklődés övezte az idei Busexpót

Busexpo 2016 - Fotó: Karsai Attila - hungarokamion.hu
Minden eddiginél több résztvevővel és busszal tartották szerdán Magyarország egyedülálló buszos személyszállítási kiállítását, a Busexpót Zsámbékon.

A Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestülete (NiT Hungary) szervezésében a zsámbéki Drivingcamp Hungary területén, több mint ötezer négyzetméteren zajló buszos szakkiállításon 46 kiállító mutatkozott be, köztük olyan nagy hazai gyártók, mint a Rába, a Kravtex, a K-F Service Solutions, de megtalálható a Ford, az ISUZU, az IVECO, a MAN, a Mercedes, a Scania, a SETRA, a VDL BOVA vagy a Volvo.

A rendezvényen megtartott 22. Országos Személyszállítási Szakmai Konferenciát köszöntő üzenetében Wáberer György miniszterelnöki megbízott, a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesületének (MKFE) elnöke emlékeztetett: a buszos vállalkozások működési feltételeinek javítását, a közösségi személyszállítás piacán a kis- és közepes vállalkozások szerepének növelését célzó – múlt év nyarán elfogadott – kormányhatározat számos elemében történt előrelépés. Erre példaként említette az autóbuszokra is vonatkozó átírási illetékmentességet vagy a külföldről új járműként behozott autóbuszok vizsgamentességét. A szakember hangsúlyozta, hogy a közúti személyszállítás fejlesztése meghatározó a mindennapi élet minősége szempontjából.

Felidézte: az autóbuszos közszolgáltató társaságok a települések 99 százalékát fedik le, a helyközi utazások 80 százalékát autóbuszok bonyolítják, és évente közel 400 millió utast szállítanak. Ebben a közszolgáltatási tevékenységben jelenleg mintegy 5600 autóbusz vesz részt, és további mintegy ezer busz helyi szolgáltatást nyújt.

Rámutatott: kiaknázatlan tartalékok rejlenek ebben az ágazatban a hatékonyság, az utazás minősége és a környezetet kímélő működés területein egyaránt. Wáberer György arra is felhívta a figyelmet, hogy miközben az árukat 2-4 éves, a legszigorúbb környezetvédelmi normáknak és közlekedésbiztonsági feltételeknek megfelelő kamionok szállítják, a hazai utasokat 14,6 éves átlagéletkorú buszok szolgálják ki. A miniszterelnöki megbízott kiemelte: a közösségi személyszállítás megújítása sürgető feladat, és „nyilvánvaló, hogy a legjobb eredményt a piacnyitás, a buszos szolgáltatók versengése az utasokért hozná”.

A szakember közölte azt is, hogy a piacnyitással összefüggésben az MKFE műhelyeiben és szakértők bevonásával kidolgozták és benyújtották javaslataikat, amelyek legfőbb elvei: az állam megrendelői funkcióinak megtartása, személyszállítási központ felállítása, nyílt pályáztatás, a magyar tulajdonú magánvállalkozások aránya legalább 25 százalék legyen. Wáberer György levelében kitért arra is, hogy jelenleg egyebek mellett a turistabuszok biztonságos és kulturált utascseréjének, parkolási lehetőségeinek javításán dolgoznak, valamint olyan kormányzati intézkedések kidolgozásán, amelyek az önkormányzatokat ebbe az irányba ösztönzik.

Dittel Gábor, a NiT Hungary ügyvezető főtitkára a konferencián sürgette, hogy mihamarabb dolgozzák ki a személyszállítási piac 2017. január 1-jével történő liberalizációjának részletes koncepcióját.
Forrás: MTI
(Ezt a cikket 200 alkalommal tekintették meg.)