PwC: elkerülhetetlen a menetrend szerinti autóbuszos közlekedés átalakítása
![credo-citadell-buszok-pecs-130827](https://hungarokamion.hu/wp-content/uploads/2013/08/credo-citadell-buszok-pecs-130827.jpg)
Új Credo Citadell buszok sorakoznak a Pannon Volán Zrt. telephelyén Pécsen 2013. augusztus 27-én. A 15 új szóló autóbusz a pécsi buszcsereprogram részeként érkezett a városba. MTI Fotó: Sóki Tamás
A menetrend szerinti autóbuszos közösségi közlekedés rendszerében átalakításokra van szükség, a helyi autóbuszos közösségi közlekedés piaci liberalizációja eddig nem hozott igazi változásokat, nem lehet piaci alapú versenyhelyzetről beszélni – állapítja meg a PwC pénzügyi és tranzakciós tanácsadó cég legutóbbi kutatása.
![Új, Volvo gyártmányú buszok a pécsi kertvárosi buszpályaudvaron 2015. október 16-án. A városi tulajdonú Tüke Busz Zrt. közbeszerzés keretében 115 darab új alacsonypadlós buszt vásárolt, köztük 38 csuklós járművet, amelyekből tizennyolc buszt állítottak ezen a napon forgalomba. MTI Fotó: Sóki Tamás](http://hungarokamion.hu/wp-content/uploads/2015/10/uj-volvo-autobuszok-pecsen-151016.jpg)
A PwC szerint a vizsgálat azért is időszerű, mert a helyi autóbuszos személyszállítási közszolgáltatási szerződések közül több lejár a következő két évben. Az Európai Unió előírásának megfelelően 2017. január 1-jétől a helyközi autóbuszos közlekedést is liberalizálják, ami szintén változásokat hoz, mivel így a szolgáltatók nyílt európai uniós pályázaton nyerhetik el a közszolgáltatási szerződést.
A kutatás szerint Magyarországon az autóbuszos közösségi közlekedés területi lefedettségét és ellátottságát tekintve sokkal elérhetőbb a lakosság számára, mint Nyugat-Európában. Magyarországon a közösségi közlekedés részesedése a személyszállításból 33,9 százalék, míg az uniós átlag 17,4 százalék. Ugyanakkor az autóbuszos közösségi közlekedést a szolgáltatók többsége csak korszerűtlen járműparkkal tudja biztosítani, a rendszer pedig a veszteségek finanszírozásán nyugszik.
A tanulmány kiemeli: annak érdekében, hogy a szolgáltatók a helyi és a 2017-es helyközi autóbuszos személyszállítási közszolgáltatások elnyerésére sikeresen pályázhassanak, növelniük kell szolgáltatásuk színvonalát és működési hatékonyságukat. A tényleges versenyhelyzet kialakulásához új piaci szereplők megjelenésére van szükség, akik az elkényelmesedett szolgáltatók számára is ösztönzést jelenthetnek.
A vizsgálat megállapította, hogy a szolgáltatás minőségének javítása érdekében és a környezetvédelmi szempontok figyelembevételével a közelmúltban a legtöbb megyei jogú városban megkezdődött az autóbusz-állomány megújítása. Kecskemét 2013-ban 25 csuklós dízel hibrid autóbuszt vásárolt, Kaposvár 2015 végén sűrített földgázzal üzemelő (CNG), környezetkímélő buszokra cserélte teljes járműparkját, Szegeden szintén CNG autóbuszok vesznek részt a közösségi közlekedésében. Debrecen pedig 140 autóbuszból álló, EURO 5-ös környezetbarát motorokkal ellátott, egységes járműparkkal rendelkezik 2009 óta.
A tanulmány szerint a magyarországi helyközi közösségi közlekedés kétharmadát ellátó, az ország településeinek 99,9 százalékába eljutó Volán társaságok járműparkjának korszerűsítése is folyamatban van.
A Magyar Fejlesztési Bank programja segítségével 2013-ban 295 új és 26 újszerű használt autóbuszt szereztek be. A Volán autóbuszcsere-programjának két fő feltétele, hogy a járművek átlagéletkora közel 10 évre csökkenjen, és a 20 évnél idősebb buszokat kivonják a közszolgáltatásból. 2015-ben a Volán társaságok járműállományának átlagéletkora meghaladja a 12 évet. Ennek teljesítéséhez a tanulmány szerint rövid időn belül 800-1200, majd azt követően évi 400-600 autóbusz beszerzése szükséges.
Forrás: MTI
Kiemelt illusztrációs kép: MTI Fotó – Sóki Tamás
(Ezt a cikket 142 alkalommal tekintették meg.)