Környezetbarát megoldás – E-busz teszt Budapesten
A bécsi példa
A Siemens hajtástechnológiáját felvonultató Rampini midibuszaz első sorozatgyártásban készülő, teljes mértékben elektromos hajtású busz Európában. Bécs városa (Wiener Linien) 2012 őszével kezdődően 12 darabot rendszeresített belőle, melyek az első közel egy év tapasztalatai alapján tökéletesen megfelelnek az igényeknek, megbízhatóan üzemelnek és beváltották a hozzájuk fűzött reményeket. Környezetbarátabbá, gazdaságosabbá és – dízelüzemű társaiknál 50%-kal alacsonyabb energiaköltségükkel költséghatékonyabbá tették a közösségi közlekedési rendszert. A modern töltőtechnikának köszönhetően az energiatárolójuk negyedóra alatt feltölthető, a végállomásokon áramszedőkkel csatlakoznak a bécsi villamoshálózat áramellátására. A városi közlekedésre jó irányíthatósága és mérete miatt kifejezetten alkalmas jármű a legmodernebb energiatárolási fejlesztéseket tartalmazza. Ezen kívül halk, károsanyag-kibocsátása nulla, kényelmes és klímaberendezés is található rajta.
Külső és belső jellemzők
Az e-busz alacsonypadlós. 35 centis padlómagasságát a megállókba beállva tovább tudja csökkenteni. Azáltal,hogy a busz „letérdel”, alig 25-29 centiméterre kerül a földtől, ami jelentősen megkönnyíti az utasoknak a beszállást. Az első ajtó szimpla, a busz közepénél elhelyezkedő hátsóajtó kétszárnyú. A modern formatervezésű kocsiszekrény nagy szilárdságú, korrózióálló anyagból készült. Egyedi felfüggesztésű, légrugózású, lengéscsillapított kerekei ugyancsak az utasok kényelmét szolgálják.
A buszt kerekesszékkel és babakocsival is igénybe lehet venni, teljes hosszban alacsonypadlós. Leszállásjelző gombokat nem csak az ajtóknál, a jármű belsejében is elhelyeztek.
Fontosabb adatok | |
---|---|
Teljes súly: | 12 tonna |
Férőhely: | 43+1 fő |
Maximális sebesség: | 62 km/h |
Energiatároló-kapacitás: | 180 kWh |
Töltési idő lassú töltéssel (éjszaka a garázsban): | min. 2 óra |
Távolság töltésenként: | 120–150 km |
A vezetőülés könnyedén állítható. A sofőrt a kilátásban nem csak a nagyméretű, hajlított ablak, de a – fűthető –külső és belső tükrök is segítik, így az utasteret is szemmel tudja tartani.
Hajtás- és fékrendszer
A hajtástechnikát a Siemens fejlesztette. A rendszer lelke egy vízhűtéses háromfázisú elektromos motor, amely a dízelmotorok kb. 25%-os hatékonyságával szemben közel 90%-os hatásfokkal, folyamatos üzemben 85 kW teljesítménnyel dolgozik. Az invertereket szintén a Siemens szállítja.
A fékezést két külön rendszer biztosítja. A tárcsafékes buszokban ABS, a megcsúszást gátló, elektronikus vezérlésű fékrendszer teljesít szolgálatot, amely ráadásul energiavisszatápláló funkcióval is rendelkezik. Amint a vezető leveszi a lábát a gázpedálról, a rendszer működésbe lép.
Energiaellátás és –tárolás
A jelenlegi legmodernebb energiatároló rendszerrel, 180kWh-s Lithium-Ferrit (LiFe) akkumulátorokkal rendelkezik a busz. Az akkumulátorhoz Battery Management System kapcsolódik, mely intelligens vezérlés segítségével akadályozza meg többek között a túlmelegedést és optimalizálja a töltés/kisütés folyamatokat. Töltésre több lehetőség is kínálkozik, a Bécsben közlekedő járművek például a már meglévő – a villamos és a trolibuszok által használt –vezeték hálózatra csatlakoznak a megállókban.
A Siemens a budapesti közösségi közlekedésben
A vállalat a járműhöz elsősorban a villamos hajtásrendszert és az invertereket biztosítja, valamint a szükséges infrastruktúra kiépítésében is jelentős szerepet vállal.
Az intelligens hálózatokhoz (smart grid) kapcsolódó technológiai megoldásai révén optimalizálni tudja az energiát biztosító rendszer hatékony kihasználását is.
A Siemens a hazai iparral is kész elindítani az elektromos meghajtású buszok magyarországi gyártását.
A vállalat tevékeny szerepet vállalt és vállal a budapesti közlekedésben: a nevéhez fűződik a legelső fővárosi villamos elindítása, ahogy a nagykörúti villamosok gyártása is. Szintén részt vesz a 4-es metró kivitelezésében, ill.Budapest közúti forgalomirányító rendszerének működtetésében is.
- Az első sorozatgyártásban készülő e-busz Európában
- A legújabb energiatároló rendszerrel szerelték fel
- A dízelüzemű buszokhoz képest jóval alacsonyabb az üzemeltetési költsége, gazdaságos a fenntartása
- Zéró emissziós, nincs károsanyag-kibocsátása
- Halk, nem bocsát ki füstöt
- Energiahálózatról tölthető
- Városi forgalomra kifejezetten alkalmas a jó manőverező-képessége révén
- Alacsonypadlós kivitelű
- Kényelmes belső kialakítású, megfelelő ülésszámmal, melyek könnyen elérhetők lépcsőzés nélkül
Forrás: SIEMENS
(Ezt a cikket 46 alkalommal tekintették meg.)