Az EcoTwin részt vesz a European Truck Platooning Challenge (Európai Tehergépkocsi-konvojozási Kihívás) rendezvényen

A DAF Trucks, a TNO, az NXP és a Ricardo alkotta konzorcium tagjai az EcoTwin név alatt egyesülve részt vesznek a Holland Infrastrukturális és Környezetvédelmi Minisztérium által április 6-ára, szerdára megszervezett European Truck Platooning Challenge (Európai Tehergépkocsi-konvojozási Kihívás) rendezvényen. A program célja megszerezni a kormányok engedélyét vezeték nélkül összekapcsolt szerelvények (konvojok) nagyszabású, egész Európán átívelő tesztelésére. Ezeknek a konvojoknak a lényege, hogy a szerelvények nagyon szorosan követhetik egymást, ami az üzemanyag-fogyasztás, a CO2-kibocsátás, a biztonság és a forgalom gyors gördülékeny terén is jelentős előnyöket nyújt.

Fotó: DAF
Fotó: DAF

A tehergépkocsik konvojozása (Truck Platooning) során a szerelvények automatizált járművezetési technológia segítségével nagyon kis követési távolsággal haladnak egymás mögött. A Truck Platooning Challenge rendezvényen bemutatják majd, hogy a második jármű műszakilag képes automatikusan követni az előtte haladó szerelvényt Wifi-P, radar és kamerák használatával. Az EcoTwin projekt keretében korábban már bemutatták, hogy a második jármű képes automatikus kormányzásra. Így a Truck Platooning Challenge során az önálló gyorsításra és fékezésre helyezik majd a fő hangsúlyt. Ennek megfelelően a szerelvények közötti követési idő a tervek szerint 0,5 másodperc lesz, ami 80 km/h sebesség mellett körülbelül tízméteres követési távolságot jelent.

Wifi-P használatával összekapcsolt tehergépkocsik

Az EcoTwin szerelvény egyik egyedülálló jellemzője a fejlett Wifi-P kapcsolat, amelyet az NXP kifejezetten autóipari alkalmazásra fejlesztett ki. A nagysebességű kommunikáció lehetővé teszi, hogy a két DAF tehergépkocsi egymáshoz még közelebb haladjon. Továbbá a Wifi-P azt is biztosítja, hogy az EcoTwin szerelvények vezetői kommunikálhassanak egymással vezetés közben. Minden, amit az elöl haladó teherautó vezetője lát maga előtt, a második járműben megjelenik egy képernyőn (See Through – átlátás).

Forrás: DAF
Forrás: DAF

CO2-csökkenés, nagyobb biztonság és a forgalom gördülékenyebb áramlása

A szerelvények közötti követési távolságot a lehető legkisebbre csökkentve és a légörvényeket legjobban kihasználva a jövőben akár 10 százalékos üzemanyag-megtakarítás is elérhető, a CO2-kibocsátás ugyanilyen mértékű csökkenése mellett. Ezenkívül a tehergépkocsik konvojozása tovább javítja majd a közlekedésbiztonságot a Wifi-, a radar- és a kamerarendszereknek köszönhetően. Járulékos előnyként említhető a forgalom gördülékenyebb áramlása is, hiszen a konvojozó tehergépkocsik nem előzgetik egymást. Sőt, már olyan technológiák kifejlesztésén is dolgoznak, amelyek révén személyautók is csatlakozhatnak a konvojhoz, illetve biztonságosan és felelősségteljesen elhagyhatják az autópályát.

A konvojozás műszakilag lehetséges

„Mondani sem kell, hogy még nagyon sok fejlesztésre van szükség, mielőtt a konvojozást új technológiaként bemutathatjuk a piacon” – mondta Ron Borsboom, a DAF Trucks igazgatótanácsának a termékfejlesztésért felelős tagja. „Ez a folyamat biztosan nem fejeződik be 2020 előtt. Még mindig számos megoldásra váró kérdés sorakozik a jogszabályi háttér, a felelősség és az elfogadtatás tekintetében. A TNO-val, az NXP-vel és a Ricardóval közösen a European Truck Platooning Challenge rendezvényen bemutatjuk majd, hogy a tehergépkocsik konvojozása műszakilag lehetséges. Ennek a bemutatónak kéne kiköveznie az utat az előtt, hogy a tehergépkocsi-gyártók számára engedélyezzék a technológia további közúti tesztelését még több tapasztalat gyűjtése érdekében. Most már a politikusokon múlik, hogy ezt lehetővé tegyék.”

Forrás: DAF
Forrás: DAF

Az EcoTwin konzorcium a DAF Trucks, a TNO, az NXP és a Ricardo vállalatokat tömöríti magában, ahol mindegyik fél a saját szaktudásával és tapasztalatával járul hozzá a projekthez. Az NXP gondoskodik a két jármű közötti vezeték nélküli, korszerű kommunikációs rendszerről, kamerák, érzékelők, radarok és Wifi-P használatával. A Ricardo vezető tanácsadó cégként a rendszerek üzembiztonságával kapcsolatban nyújt tanácsokat. A TNO a teljes koncepcióhoz, a szoftverhez és az összes új technológia összehangolásához is hozzájárul. A DAF Trucks az összes rendszer járművekbe való beépítése mellett a tesztelések lebonyolításáról is gondoskodik.


DAF Trucks N.V. – az amerikai PACCAR Inc.-nek a leányvállalata – könnyű-, közép- és nehézkategóriájú tehergépkocsik vezető gyártója. A DAF ezenkívül a termékekhez nyújtott szolgáltatások terén is vezető pozíciót tölt be: ide tartoznak a MultiSupport javítási és karbantartási szerződések, a PACCAR Financial finanszírozási szolgáltatásai és a PACCAR Parts által biztosított első osztályú alkatrészellátás. A DAF Trucks N.V.-nek a hollandiai Eindhovenben, a belgiumi Westerlóban, a nagy-britanniai Leylandban, valamint a brazíliai Ponta Grossában működik gyára, valamint ezernél is több márkakereskedői, illetve márkaszervizponttal rendelkezik Európában és azon kívül.

Forrás: DAFDAF Hungary Kft.

(Ezt a cikket 86 alkalommal tekintették meg.)