Heti üzemanyagárak: áremelkedés!

Fotó: Karsai Attila - hungarokamion.hu
A Reuters adatközlése alapján a február 29 – március 4-i héten a benzin ára a mediterrán piacon, heti átlagban 6,9%-kal lett drágább, a gázolajé 6%-kal emelkedett meg. A forint árfolyama ugyanezen időszak alatt, heti átlagban 0,9 százalékkal gyengült a dollárhoz viszonyítva. Az üzemanyagpiacokon a hét folyamán a benzin ára először csökkent, majd a hét második felében emelkedett. A gázolajnál folyamatosan lassú áremelkedést mutattak az adatok. A heti átlagos piaci ár- és árfolyam-változások alapján – a március 4-i, pénteki 3 forintos benzin és a 4 forintos gázolaj áremelést is figyelembe véve – a benzin ára akár 3-4 forinttal, a gázolaj ára 2-3 forinttal emelkedhet.
A hazai üzemanyagárak változását alapvetően két tényező alakítja: az üzemanyagok nemzetközi piaci árváltozása és a forint-dollár árfolyamának alakulása. Az árdöntések azonban számos más, az olajvállalatok tényleges beszerzéseinek és működési költségeinek alakulásától függnek, A piaci változások regisztrálását több cég (pl. Bloomberg, Platts, Reuters) végzi, az árjegyzések között esetenként nagyobb eltérés is lehet. A GKI Energiakutató Kft. a Reuters árjegyzései alapján végzi el az árváltozás előrejelzéséhez tartozó számításokat.
A Brent spot kőolaj ára a héten 35-38 dollár között változott, heti átlagban több mint 3 dollárral, közel 10%-kal emelkedett az ár. Az árak a hét folyamán föl-le ingadoztak, de pénteken közel 2 dollárral emelkedtek. Az olajpiaci ingadozást a hét elején inkább a túlkínálatra vonatkozó hírek mozgatták, a hét második felében a kedvező amerikai makrogazdasági adatok hatására ugrott meg az olajár. A tőzsdei pénzügyi befektetők ezen a héten hatalmas összegekkel emelték meg a határidős befektetéseiket, ez a távolabbi határidőkre emelte az árakat. Hasonlóan áremelkedést okozott annak bejelentése, hogy az amerikai kőolajfúrások száma ezen a héten nyolccal csökkent. Az áremelkedés alapvetően ellentmond annak a ténynek, hogy a kőolaj és a feldolgozott termékek készletei tovább emelkednek, egyes hírek szerint Európában keresnek tárolóhelyet az amerikai kőolajnak.
Az egy hónapos határidős Brent olajár heti átlaga több mint 2,5 dollárral, 7%-kal nőtt az előző heti átlaghoz viszonyítva, a határidős ár a hét folyamán minden nap emelkedett, pénteken jjelentősebben. Hétfő kivételével a hét folyamán a határidős ár a spot ár fölött változott. Az 1 hónapos határidős amerikai WTI és a Brent heti átlagára közötti különbség ezen a héten nőtt, mivel a WTI határidős ára kicsit lassabban nőtt, mint a határidős Brent ára. A különbség a hét végére meghaladta a 2,5 dollárt. Az európai üzemanyagpiacokon a héten jelentős forgalom zajlott, mivel a kereskedők eladták a téli minőségű benzin-készleteiket, hogy felkészülhessenek a nyári specifikációjú benzin tárolására. Elemzők szerint kb. 50 hajó várakozik az ARA kikötők előtt, főképp benzinnel megrakodva. A gázolaj importja márciusban lelassul, mivel az ázsiai finomítók és az amerikai finomítók közül sok felújítási-karbantartási szünetet tart. Ez érinti az európai finomítókat is, ezért a kereskedők azt remélik, a nagy dízel-készletek lecsökkenhetnek márciusban.
A Reuters adatai szerint a prémium ólmozatlan benzin (10 ppm ESZ 95) tonnánkénti ára (dollárban mérve) a mediterrán piacon a február 29 – március 4-e közötti időszakban 6,9%-kal nőtt, az észak-nyugat-európai piacon és az ARA, Amsterdam-Rotterdam-Antwerpen piacon 6,6-3,7%-kal nőttek az árak. A benzin ára a hét első két napján csökkent, majd a továbbiakban emelkedett. A motorikus gázolaj (EN590) jegyzésára a mediterrán piacon 6%-kal nőtt a megelőző hét áraihoz viszonyítva, az észak-európai piacokon 6,1-6,2%-os volt az áremelkedés. A hét folyamán a dízel ára folyamatosan emelkedett Ezen a héten az üzemanyagok árváltozása némileg eltért az olajárak változásától.
A forint árfolyama a február 29 – március 4-i héten 283,8 Ft/dollár körül ingadozott, két és fél forinttal kellett többet adni 1 dollárért, mint egy héttel korábban. A forintárfolyam az euróhoz viszonyítva, heti átlagban ugyan erősödött kissé, de a dollár árfolyama erősödött az euróhoz, s így a forinthoz viszonyítva is. A forint-árfolyam gyengülése felerősítette a benzin- és a gázolajár dollárban mért növekedését.
A hét folyamatai alapján, a már literre és forintra átszámolt különböző tőzsdei jegyzésárak mellett, a benzin esetében, heti átlagokkal számolva, a mediterrán piacon 7,7%-os, az ARA piacon 4,6%-os, az NWE piacon 7%-os áremelkedés jelentkezett. A gázolajnál a mediterrán piacon a forintban számított heti változások 7%-os áremelkedést jeleztek, az észak-európai piacokon 7,1-7,4%-os emelkedést mutatnak az árak forintban mérve.
A mediterrán és más európai tőzsdei piaci folyamatok hatására összességében – a 27%-os áfával is növelten – a heti változások a benzin esetében a mediterrán piacon 7, a másik két piacon is 4-7 forint közötti áremelkedést jelenthetnek. A gázolaj forintban mért ára esetében a piacok heti 6,6-7 forintos emelkedést mutattak. Mivel pénteken, március 4-én már egy 3 forintos benzinár és egy 4 forintos gázolajár emelkedés megtörtént, ezért hétfőn, március 7-én egy három-négy forint közötti benzin és 2-3 forint közötti gázolaj áremelkedést bejelenthetnek. A forint (az euró) jelentősen erősödött a dollárhoz vszonyítva a hét utolsó napján, ez a kisebb változást valószínűsítheti.
A benzin ára 310 forint/liter körüli szinten, a gázolaj ára várhatóan 306 Ft/liter körüli szinten változhat. (A heti tény forint üzemanyag-árak adatait az Eurostat heti üzemanyagár statisztikájából vesszük, a magyar árakat a MEKH szolgáltatja az Eurostatnak.)
Az elmúlt egy év során a benzin ára 15, a gázolaj ára 19%-kal csökkent.
Az árváltozások és az időszaki (utolsó publikált) átlagos keresetek változása miatt 27%-kal több benzint és 32%-kal több gázolajat lehet egy havi átlagos, nettó keresetből tankolni, mint egy évvel ezelőtt.
A fenti számításaink a nemzetközi tőzsdei árváltozásokból és a forintárfolyam változásából adódó piaci hatásokat mutatják a Thomson-Reuters árjegyzései alapján. A változások figyelembe vételéhez a legtöbb nagy olajcég nem a Reuters, hanem más ügynökség jegyzési árait használja. A MOL az üzemanyagok nagykereskedelmi listaárát ennek alapján, illetve a mediterrán térségből vasúton történő fuvar, import és logisztikai költségek és egyéb költségek figyelembe vételével alakítja ki. (Ezt állapította meg egy korábbi versenyhivatali vizsgálat.) Erre rakódik még a kiskereskedelmi árrés, ami meglehetősen nagy szórást mutat (az egyes kutak árképzése egymástól jelentősen eltérő). Mindez együttesen az üzemanyagárak kb. 50-55%-át teszik ki. Az üzemanyagárak másik felét a jövedéki adó (benzin esetében 120 Ft/liter, dízel esetében 110,35 Ft/liter), illetve a készletezési díj (benzin esetében 3,3 Ft/liter, dízel esetében 3,205 Ft/liter) fix tételek, valamint ezek összességére (így a jövedéki adóra is) kivetett 27%-os ÁFA jelenti.
A MOL rendszeres árváltoztatásai eltérhetnek a piaci folyamatok által indokolt árváltozásoktól (pl. néhány forintos emelést átvíve a következő hétre), azonban hosszabb távon (1-2 hónap) a trendek azonosnak.
Forrás: GKI Energiakutató Kft.
(Ezt a cikket 34 alkalommal tekintették meg.)