Heti üzemanyagárak: tartós vagy ideiglenes áremelkedés?

A Reuters adatközlése alapján a január 18 – január 22-i héten a benzin ára a mediterrán piacon, heti átlagban 0,8%-kal lett olcsóbb, a gázolajé 5,5%-kal került kevesebbe. A forint árfolyama ugyanezen időszak alatt, heti átlagban fél százalékkal erősödött a dollárhoz viszonyítva. Az üzemanyagpiacokon a benzin és a gázolaj ára a hét utolsó két napján meredeken drágult. A heti átlagos piaci változások, valamint a szerdán (január 20-án) péntekre bejelentett dízel árcsökkentést is figyelembe véve a benzinnél 0-2 forintos emelés, a gázolajnál pedig változatlan árak feltételezhetőek a jövő hét szerdai árváltozáskor.

A hazai üzemanyagárak változását alapvetően két tényező alakítja: az üzemanyagok nemzetközi piaci árváltozása és a forint-dollár árfolyamának alakulása. Az árdöntések azonban számos más, az olajvállalatok tényleges beszerzéseinek és működési költségeinek alakulásától függnek, A piaci változások regisztrálását több cég (pl. Bloomberg, Platts, Reuters) végzi, az árjegyzések között esetenként nagyobb eltérés is lehet. A GKI Energiakutató Kft. a Reuters árjegyzései alapján végzi el az árváltozás előrejelzéséhez tartozó számításokat.

A Brent spot kőolaj ára a héten 27-31 dollár között változott, heti átlagban több mint másfél dollárral, 5%-kal emelkedett az ár. Az árak a hét első felében, szerdáig 25,8 dollár/hordós szintig csökkentek, majd a hét utolsó két napján napi egy dollárral emelkedtek. A heti olajpiaci fejleményeket a hideg időjárás következményeként a tüzelőolaj iránti megnövekedett kereslettel magyarázzák. Az áremelkedés első napjában a pénzügyi befektetők elkezdték lezárni a rövid távokra vonatkozó pozícióikat és ezen a héten a hosszabb távra vonatkozó ajánlatok mennyisége nőtt jelentősen, amely szintén az áremelkedést erősíti. Az áralakulást nem befolyásolta, hogy az amerikai kőolajfúrások száma ezen a héten öttel csökkent. Elemzők szerint a mostani áremelkedés még nem jelenti az árcsökkenés végét, inkább egy kis piaci kiigazításnak tekintik.

Az egy hónapos határidős Brent olajár heti átlaga 1,2 dollárral csökkent az előző heti átlaghoz viszonyítva, a határidős ár a hét folyamán végig a spot ár fölött változott. Az 1 hónapos határidős amerikai WTI és a Brent heti átlagára közötti különbség ezen a héten átlagosan nulla maradt. Az európai üzemanyagpiacokon a benzin iránti kereslet továbbra is erős, az USA-ba irányuló benzinexport lehetősége a hét második felében kissé megerősödött, de az ázsiai és a nyugat-afrikai piacok változatlan érdeklődést mutatnak, s ehhez a közel-keleti országok is csatlakoztak. Azsiában inkább csak a benzin finomításához használt alapanyagok, és a vegyipari alapanyagok iránt erős a kereslet. Az ARA kikötőkben raktározott benzin-, de főképp a dízelkészletek igen magas szinten vannak. Az európai piacokon a dízel kínálata továbbra is bőséges. A keredekdők a hidegebb időjárás miatt feltételezték, hogy az európai gázolaj kereslet is megemelkedik, de ez (egyelőre) nem következett be. A Reuters jelentései szerint több tankhajó várakozik az ARA-kikötök előtt dízellel megrakodva, és mintegy 10 tankhajó Afrika megkerülésével érkezik Európába, így mérsékelve a várakozási időt.

A Reuters adatai szerint a prémium ólmozatlan benzin (10 ppm ESZ 95) tonnánkénti ára (dollárban mérve) a mediterrán piacon a január 18 – január 22-e közötti időszakban 0,8%-kal került lejjebb, az észak-nyugat-európai piacon és az ARA, Amsterdam-Rotterdam-Antwerpen piacon lényegében változatlanok voltak az árak. A benzin ára a héten az első 3 nap ingadozott, az utolsó két nap pedig meredeken emelkedett. A motorikus gázolaj (EN590) jegyzésára a mediterrán piacon 5,5%-kal csökkent a megelőző hét áraihoz viszonyítva, az észak-európai piacokon 6,0-6,3%-os volt a csökkenés. A hét folyamán a dízel ára is mindhárom piacon az első három nap csökkent, az utolsó két nap meredeken emelkedett. Ezen a héten az üzemanyagok árváltozása tendenciájában követte az olajár mozgását.

A forint árfolyama a január 18 – január 22-i héten 289 Ft/dollár körül ingadozott, másfél forinttal kellett kevesebbet adni 1 dollárért, mint egy héttel korábban. A forintárfolyam dollárhoz és az euróhoz viszonyítva heti átlagban erősödött. Az árfolyam kis erősödése valamelyest tompította az áraknak a hét végén jelentkező emelkedését. 

A hét folyamatai alapján, a már literre és forintra átszámolt különböző tőzsdei jegyzésárak mellett, a benzin esetében, heti átlagokkal számolva, a mediterrán piacon 1,4%-os, az ARA piacon 0,5%-os, az NWE  piacon 0,6%-os árcsökkenés jeletkezett. A gázolajnál a mediterrán piacon a forintban számított heti változások 6%-os árcsökkenést jeleztek, az észak-európai piacokon 6,5-6,9%-os mérséklődést mutatnak az árak forintban mérve.

A mediterrán és más európai tőzsdei piaci folyamatok hatására összességében – a 27%-os áfával is növelten – a heti változások a benzin esetében a mediterrán piacon, de a másik két piacon is 0,5-1,5 forint körüli csökkenést jelenthetnek.  A gázolaj forintban mért ára esetében a mediterrán piacon 5, a másik két piacon 6 forint közötti áresés mutatható ki. Január 22-én, pénteken a benzin ára nem változott, de a gázolaj ára 3 forinttal lett olcsóbb. Ezt a döntést is figyelembe véve hétfőn, január 25-én, a benzinnél ártartás, vagy 2 forint körüli áremelés bejelentése lehetséges, a dízelnél nem várható változtatás.

A benzin ára 315-317 forint/liter közötti szinten, a gázolaj ára várhatóan 296-298 Ft/liter közötti szinten változhat. (A heti tény forint üzemanyag-árak adatait az Eurostat heti üzemanyagár statisztikájából vesszük, a magyar árakat a MEKH szolgáltatja az Eurostatnak.)

Az elmúlt egy év során a benzin ára közel 4, a gázolaj ára 13%-kal csökkent.

Az árváltozások és az időszaki (utolsó publikált) átlagos keresetek változása miatt 1,5%-kal több benzint és 14%-kal több gázolajat lehet egy havi átlagos nettó keresetből tankolni, mint egy évvel ezelőtt.

MEGJEGYZÉS

A fenti számításaink a nemzetközi tőzsdei árváltozásokból és a forintárfolyam változásából adódó piaci  hatásokat mutatják a Thomson-Reuters árjegyzései alapján. A változások figyelembe vételéhez a legtöbb nagy olajcég nem a Reuters, hanem más ügynökség jegyzési árait használja. A MOL az üzemanyagok nagykereskedelmi listaárát ennek alapján, illetve a mediterrán térségből vasúton történő fuvar, import és logisztikai költségek és egyéb költségek figyelembe vételével alakítja ki. (Ezt állapította meg egy korábbi versenyhivatali vizsgálat.) Erre rakódik még a kiskereskedelmi árrés, ami meglehetősen nagy szórást mutat (az egyes kutak árképzése egymástól jelentősen eltérő). Mindez együttesen az üzemanyagárak kb. 50-55%-át teszik ki. Az üzemanyagárak másik felét a jövedéki adó (benzin esetében 120 Ft/liter, dízel esetében 110,35 Ft/liter), illetve a készletezési díj (benzin esetében 3,3 Ft/liter, dízel esetében 3,205 Ft/liter) fix tételek, valamint ezek összességére (így a jövedéki adóra is) kivetett 27%-os ÁFA jelenti.

A MOL rendszeres árváltoztatásai eltérhetnek a piaci folyamatok által indokolt árváltozásoktól (pl. néhány forintos emelést átvíve a következő hétre), azonban hosszabb távon (1-2 hónap) a trendek azonosnak.

Forrás: GKI Energiakutató Kft.
.

(Ezt a cikket 70 alkalommal tekintették meg.)