Heti üzemanyagárak: folytatódik az árcsökkenés

A Reuters adatközlése alapján a január 11 – január 15-i héten a benzin ára a mediterrán piacon, heti átlagban 9%-kal lett olcsóbb, a gázolajé 10%-kal került kevesebbe. A forint árfolyama ugyanezen időszak alatt, heti átlagban alig változott, 0,1%-kal gyengült a dollárhoz viszonyítva. Az üzemanyagpiacokon a benzin és a gázolaj ára a hét folyamán meredeken esett. A heti átlagos piaci változások, valamint a szerdán (január 13-án) péntekre bejelentett üzemanyag árcsökkentést is figyelembe véve a benzinnél 2-4, a gázolajnál pedig 2-5 forintos csökkentés lehetséges.

A hazai üzemanyagárak változását alapvetően két tényező alakítja: az üzemanyagok nemzetközi piaci árváltozása és a forint-dollár árfolyamának alakulása. Az árdöntések azonban számos más, az olajvállalatok tényleges beszerzéseinek és működési költségeinek alakulásától függnek, A piaci változások regisztrálását több cég (pl. Bloomberg, Platts, Reuters) végzi, az árjegyzések között esetenként nagyobb eltérés is lehet. A GKI Energiakutató Kft. a Reuters árjegyzései alapján végzi el az árváltozás előrejelzéséhez tartozó számításokat.

A Brent spot kőolaj ára a héten 28-31 dollár között változott, heti átlagban közel hat dollárral, 17%-kal csökkent az ár. Az árak a hét első felében napi egy-másfél dollárral csökkentek, a hét utolsó három napján alig változtak. 2008-ban volt legutóbb ilyen alacsony ár. A heti olajpiaci fejleményeket az olajpiaci túlkínálattal és a kínai gazdasági növekedés jelentős lassulásával magyarázzák, azonban az is sokat számít, hogy bejelentették az Iránnal szembeni nemzetközi szankciók feloldását, s ezzel az iráni olajexport óriási lendületet vehet. Az áralakulást nem befolyásolta, hogy az amerikai kőolajfúrások száma ezen a héten már csak eggyel csökkent, ez azonban nem jelenti azt, hogy megáll a fúrások számának csökkenése, erre figyelmeztettek amerikai kőolajpiaci elemzők.

Az egy hónapos határidős Brent olajár heti átlaga négy és fél dollárral csökkent az előző heti átlaghoz viszonyítva, a határidős ár a hét folyamán végig a spot ár fölött változott. Az 1 hónapos határidős amerikai WTI és a Brent heti átlagára közötti különbség ezen a héten átlagosan nullára csökkent, azaz a határidős Brent heti átlagos ára gyorsabban mérséklődött, mint a WTI ára. Hosszú évek óta először került ilyen közel a WTI és a Brent ára. Az európai üzemanyagpiacokon a benzin iránti kereslet továbbra is erős, az USA-ba irányuló benzinexport lehetősége jelenleg megszűnt, mivel az amerikai készletnövekedés igen dinamikus volt az elmúlt két héten. Az ázsiai és a nyugat-afrikai piacok mutatnak változatlan érdeklődést, azonban ázsiában inkább csak a benzin finomításához használt alapanyagok, és a vegyipari alapanyagok iránt erős a kereslet. Az ARA kikötőkben raktározott benzin-, de főképp a dízelkészletek igen magas szinten vannak. Az európai piacokon a dízel kínálata továbbra is bőséges. A Reuters jelentései szerint több tankhajó várakozik az ARA-kikötök előtt dízellel megrakodva.

A Reuters adatai szerint a prémium ólmozatlan benzin (10 ppm ESZ 95) tonnánkénti ára (dollárban mérve) a mediterrán piacon a január 11 – január 15-e közötti időszakban 9%-kal került lejjebb, az észak-nyugat-európai piacon 8,1%-kal, míg az ARA, Amsterdam-Rotterdam-Antwerpen piacon 9,5%-kal csökkentek. A benzin ára a héten folyamatosan csökkent, kivéve csütörtökön. A motorikus gázolaj (EN590) jegyzésára a mediterrán piacon 10%-kal csökkent, az észak-európai piacokon 12,6-11,3%-os volt a csökkenés. A hét folyamán a dízel ára is mindhárom piacon folyamatosan csökkent, kivétel a csütörtöki nap volt. Ezen a héten az üzemanyagok árváltozása csak a hét első felében követte az olajár mozgását.

A forint árfolyama a január 11 – január 15-i héten 290,6 Ft/dollár körül ingadozott, 0,2 forinttal kellett többet adni 1 dollárért, mint egy héttel korábban. A forintárfolyam dollárhoz és az euróhoz viszonyítva heti átlagban alig változott. Az árfolyam kis változása ezen a héten alig módosította az áralakulást.A hét folyamatai alapján, a már literre és forintra átszámolt különböző tőzsdei jegyzésárak mellett, a benzin esetében, heti átlagokkal számolva, a mediterrán piacon 8,9%-os, az ARA piacon 8,1%-os, az NWE  piacon 9,4%-os árcsökkenés jeletkezett. A gázolajnál a mediterrán piacon a forintban számított heti változások 10%-os árcsökkenést jeleztek, az észak-európai piacokon 12,5-11,1%-os mérséklődést mutatnak az árak forintban mérve.

A mediterrán és más európai tőzsdei piaci folyamatok hatására összességében – a 27%-os áfával is növelten – a heti változások a benzin esetében a mediterrán piacon 7-8, a másik két piacon 8,1-9,5 forint körüli csökkenést jelenthetnek.  A gázolaj forintban mért ára esetében a mediterrán piacon 8-9, a másik két piacon 9-11 forint közötti áresés mutatható ki. Január 15-én, pénteken a benzin ára 5, a gázolaj ára 4 forinttal lett olcsóbb. Ezt a döntést is figyelembe véve hétfőn, várhatóan, a benzinnél 2-4, a dízelnél még kb. 2-5 forintnyi csökkenés elképzelhető a múlt heti árakhoz viszonyított változásokba.

A benzin ára 315-320 forint/liter közötti szinten, a gázolaj ára várhatóan 300-304 Ft/liter közötti szinten változhat. (A heti tény forint üzemanyag-árak adatait az Eurostat heti üzemanyagár statisztikájából vesszük, a magyar árakat a MEKH szolgáltatja az Eurostatnak.)

Az elmúlt egy év során a benzin ára 1,5 a gázolaj ára 11%-kal csökkent.

Az árváltozások és az időszaki (utolsó publikált) átlagos keresetek változása miatt változatlan mennyiségű benzint és 12%-kal több gázolajat lehet egy havi átlagos nettó keresetből tankolni, mint egy évvel ezelőtt.

MEGJEGYZÉS

A fenti számításaink a nemzetközi tőzsdei árváltozásokból és a forintárfolyam változásából adódó piaci  hatásokat mutatják a Thomson-Reuters árjegyzései alapján. A változások figyelembe vételéhez a legtöbb nagy olajcég nem a Reuters, hanem más ügynökség jegyzési árait használja. A MOL az üzemanyagok nagykereskedelmi listaárát ennek alapján, illetve a mediterrán térségből vasúton történő fuvar, import és logisztikai költségek és egyéb költségek figyelembe vételével alakítja ki. (Ezt állapította meg egy korábbi versenyhivatali vizsgálat.) Erre rakódik még a kiskereskedelmi árrés, ami meglehetősen nagy szórást mutat (az egyes kutak árképzése egymástól jelentősen eltérő). Mindez együttesen az üzemanyagárak kb. 50-55%-át teszik ki. Az üzemanyagárak másik felét a jövedéki adó (benzin esetében 120 Ft/liter, dízel esetében 110,35 Ft/liter), illetve a készletezési díj (benzin esetében 3,3 Ft/liter, dízel esetében 3,205 Ft/liter) fix tételek, valamint ezek összességére (így a jövedéki adóra is) kivetett 27%-os ÁFA jelenti.

A MOL rendszeres árváltoztatásai eltérhetnek a piaci folyamatok által indokolt árváltozásoktól (pl. néhány forintos emelést átvíve a következő hétre), azonban hosszabb távon (1-2 hónap) a trendek azonosnak.

Forrás: GKI Energiakutató Kft.
.

(Ezt a cikket 126 alkalommal tekintették meg.)