Heti üzemanyagárak: Lecsendesült a piac
A Reuters adatközlése alapján a december 14 – december 18-i héten a benzin ára a mediterrán piacon, heti átlagban 0,3%-kal lett olcsóbb, a gázolajé 7,7%-kal került kevesebbe. A forint árfolyama ugyanezen időszak alatt, heti átlagban 0,5%-kal gyengült a dollárhoz viszonyítva. Az üzemanyagpiacokon a benzin és a gázolaj ára a hét folyamán stagnált. A heti átlagos piaci változások, valamint a szerdán (december 16-án) péntekre bejelentett dízel árcsökkentést is figyelembe véve a benzinnél stagnálás, a gázolajnál pedig 0-3 forintos csökkentés lehetséges.
A hazai üzemanyagárak változását alapvetően két tényező alakítja: az üzemanyagok nemzetközi piaci árváltozása és a forint-dollár árfolyamának alakulása. Az árdöntések azonban számos más, az olajvállalatok tényleges beszerzéseinek és működési költségeinek alakulásától függnek, A piaci változások regisztrálását több cég (pl. Bloomberg, Platts, Reuters) végzi, az árjegyzések között esetenként nagyobb eltérés is lehet. A GKI Energiakutató Kft. a Reuters árjegyzései alapján végzi el az árváltozás előrejelzéséhez tartozó számításokat.
A Brent spot kőolaj ára a héten 36-38 dollár között változott, heti átlagban több mint egy dollárral, 3%-kal csökkent az ár. Az árak a hét folyamán fél-egy dollárral ingadoztak. 2008-ban volt legutóbb ilyen alacsony ár. A heti olajpiaci fejleményeket az olajpiaci túlkínálattal és továbbra is az OPEC értekezletének döntésével magyarázzák. Az áralakulást nem befolyásolta, hogy az amerikai kőolajfúrások száma ezen a héten 17-tel nőtt, ez azonban nem jelenti azt, hogy megáll a fúrások számának csökkenése, erre figyelmeztettek amerikai kőolajpiaci elemzők. A dollár a vezető devizákhoz viszonyítva a héten kissé erősödött.
Az egy hónapos határidős Brent olajár heti átlaga több mint két dollárral csökkent az előző heti átlaghoz viszonyítva, a határidős ár a hét végére alacsonyabb lett, mint a spot ár. Az ilyen helyzet a korábbi csökkenő tendencia megállását jelezheti. Az 1 hónapos határidős amerikai WTI és a Brent heti átlagára közötti különbség ezen a héten csökkent, mivel a határidős Brent heti átlagos ára gyorsabban mérséklődött, mint a WTI ára. Az európai üzemanyagpiacokon a benzin iránti kereslet továbbra is erős, de nem elsősorban az USA-ba irányuló benzinexport lehetősége jelenti a húzóerőt, hanem az ázsiai, közel-keleti és a nyugat-afrikai piacok mutatnak változatlan érdeklődést. Emellett megfigyelhető, hogy a finomítók a benzin határidős árának alakulása miatt már nyári minőségű benzint termelnek saját készletre. A benzin mellett vegyipari alapanyagok iránt is nagy a kereslet. Az ARA kikötőkben raktározott benzin-, de főképp a dízelkészletek igen magas szinten vannak. Az európai piacokon a dízel kínálata továbbra is bőséges. A Reuters jelentései szerint több tankhajó várakozik az ARA-kikötök előtt dízellel megrakodva, s néhány hajót vissza/elirányítottak az USA keleti parjai felé.
A Reuters adatai szerint a prémium ólmozatlan benzin (10 ppm ESZ 95) tonnánkénti ára (dollárban mérve) a mediterrán piacon a december 14 – december 18-a közötti időszakban 0,3%-kal került lejjebb, az észak-nyugat-európai piacon 1,2%-kal emelkedtek az árak, míg az ARA, Amsterdam-Rotterdam-Antwerpen piacon 2,1%-kal csökkentek. A benzin ára a héten néhány dollárral fel-le ingadozott. A motorikus gázolaj (EN590) jegyzésára a mediterrán piacon 7,7%-kal csökkent, az észak-európai piacokon 7,9-8,4%-os volt a csökkenés. A dízel ára is mindhárom piacon néhány dolláros volt a hét folyamán. Ezen a héten az üzemanyagok árváltozása nem követte az olajár mozgását.
A forint árfolyama a december 14 – december 18-i héten 290 Ft/dollár körül ingadozott, több mint egy forinttal kellett többet adni 1 dollárért, mint egy héttel korábban. A forintárfolyam dollárhoz viszonyított gyengülését részben a dollár erősödése okozta, a forint az euróhoz viszonyítva is gyengült. Az árfolyam kis változása ezen a héten alig módosította az áralakulást.A hét folyamatai alapján, a már literre és forintra átszámolt különböző tőzsdei jegyzésárak mellett, a benzin esetében, heti átlagokkal számolva, a mediterrán piacon 0,1%-os emelkedés, az ARA piacon 1,6%-os csökkenés, az NWE piacon 1,7%-os áremelkedés jelentkezett. A gázolajnál a mediterrán piacon a forintban számított heti változások 7,3%-os árcsökkenést jeleztek, az észak-európai piacokon 7,5-7,9%-os mérséklődést mutatnak az árak forintban mérve.
A mediterrán és más európai tőzsdei piaci folyamatok hatására összességében – a 27%-os áfával is növelten – a heti változások a benzin esetében a mediterrán piacon stagnálást jeleznek, a másik két piacon egy forint körüli fel, illetve lefelé irányuló változást lehet kimutatni. A gázolaj forintban mért ára esetében valamennyi piacon 8 forint közüli áresés mutatható ki. December 16-án, pénteken a gázolaj ára 5 forinttal lett olcsóbb. Ezt a döntést is figyelembe véve hétfőn, várhatóan, a benzinnél nem lesz változtatás, a dízelnél még kb. 2-3 forintnyi csökkenés belefér a múlt heti árakhoz viszonyított változásokba, de akár el is maradhat.
A benzin ára 328-330 forint/liter közötti szinten, a gázolaj ára várhatóan 314-316 Ft/liter közötti szinten változhat. (A heti tény forint üzemanyag-árak adatait az Eurostat heti üzemanyagár statisztikájából vesszük, a magyar árakat a MEKH szolgáltatja az Eurostatnak.)
Az elmúlt egy év során a benzin ára 5 a gázolaj ára 12%-kal csökkent.
Az árváltozások és az időszaki (utolsó publikált) átlagos keresetek változása miatt 9%-kal több benzint és 18%-kal több gázolajat lehet egy havi átlagos nettó keresetből tankolni, mint egy évvel ezelőtt.
A fenti számításaink a nemzetközi tőzsdei árváltozásokból és a forintárfolyam változásából adódó piaci hatásokat mutatják a Thomson-Reuters árjegyzései alapján. A változások figyelembe vételéhez a legtöbb nagy olajcég nem a Reuters, hanem más ügynökség jegyzési árait használja. A MOL az üzemanyagok nagykereskedelmi listaárát ennek alapján, illetve a mediterrán térségből vasúton történő fuvar, import és logisztikai költségek és egyéb költségek figyelembe vételével alakítja ki. (Ezt állapította meg egy korábbi versenyhivatali vizsgálat.) Erre rakódik még a kiskereskedelmi árrés, ami meglehetősen nagy szórást mutat (az egyes kutak árképzése egymástól jelentősen eltérő). Mindez együttesen az üzemanyagárak kb. 50-55%-át teszik ki. Az üzemanyagárak másik felét a jövedéki adó (benzin esetében 120 Ft/liter, dízel esetében 110,35 Ft/liter), illetve a készletezési díj (benzin esetében 3,3 Ft/liter, dízel esetében 3,205 Ft/liter) fix tételek, valamint ezek összességére (így a jövedéki adóra is) kivetett 27%-os ÁFA jelenti.
A MOL rendszeres árváltoztatásai eltérhetnek a piaci folyamatok által indokolt árváltozásoktól (pl. néhány forintos emelést átvíve a következő hétre), azonban hosszabb távon (1-2 hónap) a trendek azonosnak.
Forrás: GKI Energiakutató Kft.
Illusztrációs kiemelt kép: Karsai Attila – hungarokamion.hu
.
(Ezt a cikket 95 alkalommal tekintették meg.)