Hírek Kommunikáció és Informatika Márkahírek Volvo

Volvo Trucks: Gyorsan közelít a teherautó-ipar felé a digitális forradalom

Ez a legnagyobb lehetőségeket a szolgáltatások terén nyújtja, így a Volvo Trucks aktívan dolgozik, hogy nullára csökkentse a nem tervezett leállások számát.

Olyan gyors a modern informatika fejlődése, hogy sok új fejlemény talán tudományos-fantasztikus fikcióként hangzik. Éppen ezért Per Adamsson, a Volvo Group Telematics stratégiai és üzletfejlesztési igazgatója a munkája során folyton a jövőre gondol. 

Forrás: Globetrotter – A Volvo Hungária online szállítási magazinja

Olyan szavakkal, mint a „felhőalapú szolgáltatások”, a „Nagy Adat” és a „tárgyak internete” magyarázza meg azt, miként válhatnak valósággá a nem is olyan régen még puszta kitalációnak tűnő elképzelések.

„Az okostelefonok elterjedésével a mindennapi életünkben is egyértelművé váltak az összeköttetés előnyei” – mondja.

Manapság az összeköttetést magától értetődőnek tekintjük. Vezeték nélküli hálózatokon adatokat küldünk az úgynevezett felhőbe, ahol internetes szolgáltatásként azokat eltárolják, elemzik és megosztják, ezzel hozzáadott értéket teremtve a különböző felhasználók számára. 

„Minden érzékelővel rendelkező eszköz, amelyik kapcsolódik az internethez, felhasználói adatokat generál. A legnagyobb sebességgel az autóiparban fejlődik az informatika. Ma a járművek hatalmas mennyiségű adatot generálnak, s az ebből keletkező hozzáadott érték a szállítási megoldásaink és szolgáltatásaink hatékonyságának növekedése” – magyarázza Per Adamsson.

Érdekes tény, hogy már most a járművek számítanak a második legnagyobb adatfelhasználónak.

„Azzal, hogy intelligenssé tesszük a járműveket, még nyereségesebbé válik ügyfeleink vállalkozása.”

A hagyományos gépektől és berendezésektől az intelligens technológia a felhasználói információk felhasználásában különbözik.

„Végső célunk, hogy az adatrendszereink öntanulók legyenek. Így az adatok alapján statisztikai következtetéseket vonhatna le a rendszer, s a lehető leghatékonyabban működhetne bármilyen felhasználói beavatkozás nélkül. Egy egyszerű példa erre, hogy úgy vár minket a kész kávé, hogy be sem kellett kapcsolnunk a kávéfőzőt. Megtanulta, mikor és hogyan isszuk a kávét, így már gondolni sem kell a kávéfőzésre!”

A most születő okos háztartási gépekhez hasonlóan a teherautók is intelligenssé válnak. Sok minden még felfedezésre vár annak kapcsán, hogy a hálózatba kapcsolt világ miként formálja majd át a szállítási iparágat. Ám egyes változásokat szerencsére könnyű megjósolni.

Hayder Wokil, a Volvo Trucks minőségért és üzemidőért felelős igazgatója meggyőződéssel vallja, hogy a hálózatba kapcsolt rendszerek fejlődése forradalmasítja a teherautókhoz kapcsolódó szolgáltatásokat: „Ha majd a teherautó különböző rendszerei jelezni tudják nekünk az állapotukat, egészen új módon tudjuk megakadályozni a nem tervezett leállásokat” – magyarázza. 

Az üzemidő – a teherautó rendelkezésre állása – egyre fontosabb szemponttá válik a szállítási iparágban, ahogy az egyre magasabb elvárások miatt a nem tervezett leállások egyre költségesebbé válnak. Jelenleg egy nem tervezett leállás közvetlen költsége a Volvo Trucks kutatásai alapján körülbelül 1000 euróra becsülhető egy átlagos európai fuvarvállalat esetében. Ráadásul ez csupán a közvetlen költség, vagyis a járműmentés, a javítások és a kiesett bevétel összege. A közvetett költségeket, mint például a tönkrement árut vagy a hírnév csorbulása miatti károkat még nehezebb kiszámolni.

„Az üzemidő maximalizálása döntő szerepet játszik minden fuvarvállalat túlélésében. A teherautónak működnie kell ahhoz, hogy pénzt termeljen az üzemeltető számára.”

Ez az indoklás és érvelés a Volvo Trucks jövőképe mögött, amely szerint egyetlen Volvo teherautó sem szenvedhet nem tervezett leállást. A Volvo Trucks Advanced Technology and Research kutatórészleg közelmúltban végzett felmérése megállapította, hogy a nem tervezetett leállások 80 százaléka elkerülhető lenne, ha a karbantartást rugalmasabban, az egyes teherautók aktuális állapota alapján végeznék – márpedig az összeköttetés ezt lehetővé teszi. A teherautó állapotának valós idejű ismerete alapján a karbantartás azonnal, még időben elvégezhető lenne, csökkentve ezzel az igen drága további károk kockázatát – hiszen egy meghibásodott alkatrész könnyen negatív hatással lehet továbbiakra is.

„Szerintem legkésőbb öt éven belül a fuvarvállalatok nagyobb nyomást gyakorolnak majd a teherautó-gyártókra, hogy járműveik még nagyobb üzemidőt biztosítsanak. Éppen ezért a Volvo Trucks több kutatási projektje is a nagyobb üzemidő biztosításán dolgozik az ügyfeleink számára. Már egy nem tervezett leállás is túl sok. Hatása romboló lehet a fuvarvállalat mérlege számára” – egészíti ki Hayder Wokil.

A Volvo Trucks már ma is a telematika segítségével figyeli az olyan alkatrészek kopását és elhasználódását, mint a levegőszárítók, akkumulátorok, fékek és tengelykapcsolók.* Ám ha minden egyes alkatrész saját érzékelőt kapna – feltételezve, hogy műszakilag ez egyáltalán lehetséges –, az megmagyarázhatatlanul drágává tenné a járművet. Éppen ezért meg kell találni a módját az olyan adatelemzésnek, amely az egész teherautót lefedi.

Ennek érdekében az összeköttetés témájában számos kutatási projekten dolgozik a Volvo Trucks. Ezek közül az egyik az In4Uptime, amelyet a Volvo Group Trucks Technology részlegben Fredrik Bode vezet. A projekt célja a lehető legtöbb információ kinyerése a rendelkezésre álló adatokból. Bode elmagyarázza, hogy három különböző típusú adat kombinációjával diagnosztizálják és előrejelzik a teherautó állapotát.

„Első és legfontosabb forrásként a teherautó által generált adatjeleket használjuk. Ezek az adatok a teherautó belső hálózatából, az érzékelők és vezérlőegységek közötti információcseréből származnak. Emellett más teherautókból nyert adatokra támaszkodunk, például szervizeinkből a szerviztörténetekre. Végül külső, vagyis nem a járműből érkező adatokat is felhasználunk, ilyenek például az internetről vagy külső beszállítótól érkező közlekedési információk és időjárás-jelentés.”

Az információban negatív eltéréseket keresünk, hiszen ez jelzi egy hiba várható bekövetkezését.

Amennyiben a teherautó a vártnál jobb állapotot jelez, akkor a szervizintervalluma meghosszabbítható.

Az In4Uptime célja olyan módszerek kidolgozása, amelyek az adatok rendszerezésére és az egyes alkatrészek meghibásodásában döntő szerepű tényezők meghatározására szolgálnak. E módszerek alapján szoftveres modellek és algoritmusok fejleszthetők ki, amelyek előrejelzik, ha a kopás mértéke alapján a teherautó már karbantartásra szorul.

„Úgy is mondhatnánk, hogy fülünket a teherautóra tapasztjuk és figyelünk, majd az szól, ha valami hiba várható. Ezen információk felhasználásával teherautóinkat még hatékonyabbá tehetjük, így a Volvo teherautókat üzemeltető fuvarvállalatok még több pénzt termelhetnek.”

*A fent említett telematikai szolgáltatás a Volvo Arany szervizszerződés része bizonyos piacokon.

Forrás: Globetrotter – A Volvo Hungária online szállítási magazinja
.

(Ezt a cikket 83 alkalommal tekintették meg.)