Gazdaság Hírek Üzemanyag

Heti üzemanyagárak: nem várható változtatás

A Reuters adatközlése alapján az október 5 – október 9-i héten a benzin ára a mediterrán piacon, heti átlagban 4,6%-kal, a gázolajé 3,4%-kal lett drágább. A forint árfolyama ugyanezen időszak alatt, heti átlagban 1%-kal erősödött a dollárhoz viszonyítva. Az üzemanyagpiaci árak és az árfolyam heti átlagos változását figyelembe véve október 14-én, szerdán valószínűleg nem várható változtatás, figyelembe véve az október 9-i emelést.

A hazai üzemanyagárak változását alapvetően két tényező alakítja: az üzemanyagok nemzetközi piaci árváltozása és a forint-dollár árfolyamának alakulása. Az árdöntések azonban számos más, az olajvállalatok tényleges beszerzéseinek és működési költségeinek alakulásától függnek, A piaci változások regisztrálását több cég (pl. Bloomberg, Platts, Reuters) végzi, az árjegyzések között esetenként nagyobb eltérés is lehet. A GKI Energiakutató Kft. a Reuters árjegyzései alapján végzi el az árváltozás előrejelzéséhez tartozó számításokat.

A Brent spot kőolaj ára a héten 49-53 dollár között változott, a heti átlagban közel négy és fél dollárral emelkedett az ár. Az árak a hét négy napján folyamatosan emelkedtek az utolsó napon stagnáltak. Az orosz energiaminiszter Alexander Novák bejelentése okozta a legerősebb áremelkedést, mivel kijelentette, hogy kész találkozni az OPEC és az OPEC-en kívüli olajtermelőkkel a piaci helyzet megtárgyalása érdekében. Már be is jelentették, hogy a szaúdi és venezuelai olajminiszterekkel a tárgyalások időpontjait. Az Amerikai Energiaügynökség közreadta első becslését a szeptemberi olajtermelésről,, mely szerint 120 ezer hordó/nap mennyiséggel csökkent a kitermelés a megelőző hónaphoz képest. A szokásos heti jelentés szerint tovább csökkent az amerikai kőolajfúrások száma, ezen a héten kilenc darabbal. Emellett a dollár némileg gyengült a vezető devizákkal szemben, amely szintén áremelő hatású. A befektetők a fenti tényezők miatt és az áremelkedés első jelére jelentősen megnövelték a hosszú távra vonatkozó ajánlataikat, amely megemelte a határidős árakat. A Shell vezérigazgatója is reménykeltőnek ítélte az áremelkedést, de megjegyezte, hogy még hosszú idő kell ahhoz, hogy a piaci egyensúly helyreálljon, s addig alacsony olajárakkal kell számolni.

Az egy hónapos határidős Brent olajár heti átlaga 3,7 dollárral emelkedett az előző heti átlaghoz viszonyítva, a spot ár már csak kevéssel van a határidős ár alatt. Az 1 hónapos határidős amerikai WTI és a Brent heti átlagára közötti különbség ezen a héten kicsit nőtt, mivel a határidős WTI ára kicsit mérsékeltebben emelkedett a Brent árhoz képest. Az űzemanyagpiacokon az Egyesült Allamokba irányuló európai benzinexport tovább csökkent, de a Közel-Kelet és Ázsia, valamint a Földközi-tenger térségében jelentős a kereslet a megemelkedett számú finomítói karbantartás miatt. Az európai piacokon a dízel kínálata továbbra is bőséges, az előrejelzések szerint az amerikai dízelimport várhatóan mérséklődik az ősz folyamán, de Oroszországból, Ázsiából és a Közel-Keletről bőséges az import. Az európai belső árakat viszonylag magasan tartja az, hogy a Rajna vízszintje továbbra is sekély.

A Reuters adatai szerint a prémium ólmozatlan benzin (10 ppm ESZ 95) tonnánkénti ára (dollárban mérve) a mediterrán piacon az október 5-október 9. közötti időszakban 4,6%-kal nőtt, az észak-nyugat-európai piacon hasonló volt az emelkedés, míg az ARA, Amsterdam-Rotterdam-Antwerpen piacon 4,8%-os volt az emelkedés. A benzin ára mindhárom piacon a hét első egy-két napján emelkedett, majd csökkent és stagált. A motorikus gázolaj (EN590) jegyzésára a mediterrán piacon 3,4%-kal nőtt, az észak-európai piacokon 4,4-4,2%-os volt az áremelkedés. Ezen a héten az üzemanyagárak inkább csak az első két napi olajáremelkedést követték.

A forint árfolyama az október 5 – október 9-i héten 276,7 Ft/dollár körül ingadozott, 2,8 forinttal kellett kevesebbet adni 1 dollárért, mint egy héttel korábban. Az árfolyam erősödése mérsékelte a forintban számított üzemanyagárak emelkedését..A hét folyamatai alapján, a már literre és forintra átszámolt különböző tőzsdei jegyzésárak mellett, a benzin esetében a mediterrán piacon 3,6%-os, az északnyugat-európai piacon 3,6%-os, míg az ARA piacon 3,8%-os áremelkedés jeletkezett. A gázolajnál a mediterrán piacon a forintban számított változások 2,4%-os drágulást jeleztek, az észak-európai piacokon 3,4-3,1%-os csökkenést mutatnak az árak forintban mérve. Ezen a héten a forint-dollár árfolyam alakulása tompította a piaci árak emelkedését forintban számolva..

A mediterrán és más európai tőzsdei piaci folyamatok hatására összességében – a 27%-os áfával is növelten – a heti változások a benzin esetében a mediterrán piacon 3 forint körüli drágulást jeleznek, a másik két piacon 4 forint feletti az emelkedés. A pénteki 3 forintos emelés a heti átlagos áremelkedést már ellensúlyozta, ezért a piaci tényezők alapján további emelés nem várható. A gázolaj forintban mért ára esetében a mediterrán és az északnyugat-európai piacon 3-4 forintos emelkedést jeleznek az adatok. Mivel pénteken már egy 2 forintos áremelést érvényesítettek, ezért nem várható változtatás, vagy legfeljebb egy két forintos emelés.

A benzin ára 340 forint/liter körüli szintre kerülhet, a gázolaj ára várhatóan 348-350 Ft/liter között változhat. (A heti tény forint üzemanyag-árak adatait az Eurostat heti üzemanyagár statisztikájából vesszük, a magyar árakat a MEKH szolgáltatja az Eurostatnak.)

Az elmúlt egy év során a benzin ára 19, a gázolaj ára 17,5%-kal csökkent.

Az árváltozások és az időszaki (utolsó publikált) átlagos keresetek változása miatt 27%-kal több benzint és 26%-kal több gázolajat lehet egy havi átlagos nettó keresetből tankolni, mint egy évvel ezelőtt.

MEGJEGYZÉS

A fenti számításaink a nemzetközi tőzsdei árváltozásokból és a forintárfolyam változásából adódó piaci  hatásokat mutatják a Thomson-Reuters árjegyzései alapján. A változások figyelembe vételéhez a legtöbb nagy olajcég nem a Reuters, hanem más ügynökség jegyzési árait használja. A MOL az üzemanyagok nagykereskedelmi listaárát ennek alapján, illetve a mediterrán térségből vasúton történő fuvar, import és logisztikai költségek és egyéb költségek figyelembe vételével alakítja ki. (Ezt állapította meg egy korábbi versenyhivatali vizsgálat.) Erre rakódik még a kiskereskedelmi árrés, ami meglehetősen nagy szórást mutat (az egyes kutak árképzése egymástól jelentősen eltérő). Mindez együttesen az üzemanyagárak kb. 50-55%-át teszik ki. Az üzemanyagárak másik felét a jövedéki adó (benzin esetében 120 Ft/liter, dízel esetében 110,35 Ft/liter), illetve a készletezési díj (benzin esetében 3,3 Ft/liter, dízel esetében 3,205 Ft/liter) fix tételek, valamint ezek összességére (így a jövedéki adóra is) kivetett 27%-os ÁFA jelenti.

A MOL rendszeres árváltoztatásai eltérhetnek a piaci folyamatok által indokolt árváltozásoktól (pl. néhány forintos emelést átvíve a következő hétre), azonban hosszabb távon (1-2 hónap) a trendek azonosnak.

Forrás: GKI Energiakutató Kft.
.

(Ezt a cikket 22 alkalommal tekintették meg.)