Szlovén közlekedési szakemberek méltatták a hazai intelligens fejlesztéseket

A szakmai delegáció egyebek mellett az eredeti költségtervekhez képest 45 millió euróval kevesebből megvalósított, felhasználóbarát elektronikus útdíj rendszerrel, a HU-GO-val is megismerkedett

A szlovéniai ITS (Intelligent Transport Systems) szövetség szakemberei ismerkedtek szeptember 4-6-án a hazai közlekedés technológiai megoldásaival és működő modelljeivel. A szakmai delegációnak a Magyar Közút Nonprofit Zrt. közlekedés-információs rendszere, a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. autópálya mérnökségei által használt üzemeltetési technológiák mellett a két éve elindított, nemzetközi elismeréseket aratott, rendkívül kedvező megvalósítási költségű elektronikus útdíjfizetési rendszert, a HU-GO-t is bemutatták.

Forrás: Indigo Communications Kft.
Forrás: Indigo Communications Kft.

A szlovén közlekedési szakma legfontosabb szereplőit tömörítő Szlovén ITS Szövetség idén a magyarországi technológiákkal történő megismerkedésre fordította éves külföldi tapasztalatszerző szakmai útját. A látottakról Robert Rijavec, a Szlovén ITS Szövetség elnöke elmondta: „Magyarország komoly előrelépéseket tett nem csak a sikeresen megvalósított útdíjfizetési rendszerük, hanem az intelligens közlekedési fejlesztéseik egészét nézve. A mi nézőpontunkból mindenképpen kiemelt figyelmet érdemel a 3,5 tonna feletti járművekre és gyorsforgalmi utakra is alkalmazott, rendkívül modern e-útdíjfizetési rendszer, mely technológiai vonatkozásában példaértékű lehet Szlovénia, és minden olyan ország számára, akik az autópályákon túlra is ki szeretnék terjeszteni az elektronikus útdíj bevezetését. A közeljövőben számos, az itteni vizitünk során látott megoldást tudunk majd Szlovéniában hasznosítani, miközben a szlovén-magyar szakmai és baráti kapcsolatot is szorosabbra fűzzük.”

A HU-GO működése és a megvalósításához vezető lépések ismerete kiemelten hasznos lehet a szlovén közlekedési szakemberek számára, hiszen Szlovénia éppen októberben zárja le az elektronikus útdíjfizetési rendszer megvalósítására kiírt tenderét. A HU-GO legnagyobb előnye a kedvező bekerülési költségek és a rövid megtérülés mellett az, hogy nyílt rendszerként működik, azaz bármely országból érkező, bármilyen fedélzeti egységgel (OBU) rendelkező felhasználó igénybe tudja venni, illetve a díjköteles útszakaszokat alkalmilag használók részére lehetőséget nyújt úgynevezett viszonylati jegyek megvásárlásával az OBU nélküli igénybevételre is.

Ezzel a magyar szakemberek egy olyan intelligens technológiai megoldást valósítottak meg, amely a több százezer fedélzeti egység beszerzésének megspórolása miatt olcsó volt, a nyílt rendszer és az OBU-mentes igénybevételi lehetőség pedig Európában egyedülálló módon felhasználóbaráttá teszik. Erre a technológiai megoldásra az EU direktívái lehetőséget adnak, ezen túl jelentősen egyszerűsíti a kivitelezést, az ügyfelek csatlakozását a rendszerhez, továbbá megspórolná a Szlovén Autópályakezelőnek (DARS) az OBU-k jelentős teherrel járó logisztikáját. A nemzetközi szakmai elismerést aratott HU-GO rendszer megvalósítása azonban nem ment egyszerűen.

Forrás: Indigo Communications Kft.
Forrás: Indigo Communications Kft.

Az első tender, amely kötelezően előírta 300 ezer darab fedélzeti egység beszerzését, sikertelen volt. Ezt követően új tendert írtak ki, és ekkor már siker koronázta az erőfeszítéseket: a megvalósított rendszerrel 45 millió eurót spóroltak. így a megvalósítás mindössze 72 millió euróba került, amit mindenképpen kedvezőnek tekinthetünk, hiszen már a működés első két és fél hónapja alatt a befolyt útdíjakból meg is térült: az üzemeltetési költség az első évben 33 millió euró volt, ami a beszedett (kb. 500 millió euró) éves útdíj mindössze 6,7%-a. Az új, helymeghatározáson alapuló, egyszerű és gazdaságos rendszert a magyar piac egyik telematikai szolgáltató cége, az i-Cell valósította meg.

Mindez azért lehet a szlovének számára megfontolásra érdemes modell, mert míg a Magyarországon áthaladó, díjfizetésre köteles közúti tranzitforgalom a teljes tehergépjármű-forgalom megközelítőleg 50%-a, addig Szlovéniában ez az arány meghaladja a 60%-ot is. A magyar közlekedési szakma és szakemberek ezért is remélik, hogy szlovén kollégáik számára hasznos, és a szlovén gyakorlatba is átültethető megoldásokat mutathattak.

Forrás: Indigo Communications Kft.
.

(Ezt a cikket 135 alkalommal tekintették meg.)