Hírek Járműtechnika Márkahírek Volvo

Jobb tapadás és kisebb üzemanyag-fogyasztás az új emelhető tandem tengellyel

Leválasztja a hajtásról és megemeli a második meghajtott tengelyt a Volvo Trucks új funkciója, az emelhető tandem tengely. Ez jobb tapadást biztosít, s akár négy százalékkal csökken az üzemanyag-fogyasztás üresen közlekedve.

A Volvo Trucks új emelhető tandem tengely funkciója esetében az első meghajtott tengely differenciálművét egy körmös kapcsolóra cserélik. Ennek segítségével leválasztható a hajtásról és megemelhető a második meghajtott tengely - Forrás: Volvo
A Volvo Trucks új emelhető tandem tengely funkciója esetében az első meghajtott tengely differenciálművét egy körmös kapcsolóra cserélik. Ennek segítségével leválasztható a hajtásról és megemelhető a második meghajtott tengely – Forrás: Volvo Trucks

Emelhető tandem tengellyel bővíti kínálatát a Volvo Trucks. Ezt az új funkciót az olyan nagy igénybevételt jelentő szállítási megbízásokhoz tervezték, amelyek során egyik irányban terhelten közlekedik a jármű, ám üresen tér vissza, ilyenek például a rönkszállítás, az építőipari és az ömlesztett árus feladatok.

„Az emelhető tandem tengely rendszerrel leválasztható a hajtásról és megemelhető a második meghajtott tengely üresen közlekedve. Ez számos előnnyel jár, ebből a legjelentősebb az üzemanyag-megtakarítás. Megemelt második meghajtott tengellyel közlekedve négy százalékkal kevesebb üzemanyagot igényel a teherautó ahhoz képest, amikor az összes tengely érintkezik a talajjal” – mondja Jonas Odermalm, a Volvo Trucks építőipari szegmensért felelős igazgatója.

Az emelhető tandem tengely ideális olyan munkákhoz, amelyek során a talajviszonyok vagy az össztömeg megkívánja a meghajtott tandem tengelyt, ám a jármű üresen vagy nagyon kis terheléssel érkezik vissza - Forrás: Volvo
Az emelhető tandem tengely ideális olyan munkákhoz, amelyek során a talajviszonyok vagy az össztömeg megkívánja a meghajtott tandem tengelyt, ám a jármű üresen vagy nagyon kis terheléssel érkezik vissza – Forrás: Volvo Trucks

Az első meghajtott tengely differenciálművét egy körmös kapcsolóra cserélve leválasztható a hajtásról és megemelhető a második meghajtott tengely. Így a vezető egyetlen járműben használhatja ki a két meghajtott tengely (6×4) által nyújtott erőt és teherbírást vagy az egyetlen meghajtott tengely (4×2) jelentette jobb manőverezőképességet. Ráadásul a második meghajtott tengely megemelése egy méterrel csökkenti a fordulókört, s egyúttal csökkenti a gumiabroncsok és a futómű kopását is.

„Az emelhető tandem tengely tökéletes olyan munkákhoz, amelyek során a talajviszonyok vagy az össztömeg megkívánja a meghajtott tandem tengelyt, ám a jármű üresen vagy kis terheléssel érkezik vissza. Csúszós vagy puha talajon a vezető megnövelheti az első meghajtott tengely terhelését a második meghajtott tengely megemelésével, ami jobb tapadást eredményez, s így csökkenti az elakadás kockázatát” – magyarázza Jonas Odermalm.

Az emelhető tandem tengely fokozza a komfortot üresen közlekedve. Ha mindössze egy meghajtott tengely gumiabroncsai érintik a talajt, akkor csökken a fülkében a zajszint és a kormányon érezhető vibrációk is - Forrás: Volvo Trucks
Az emelhető tandem tengely fokozza a komfortot üresen közlekedve. Ha mindössze egy meghajtott tengely gumiabroncsai érintik a talajt, akkor csökken a fülkében a zajszint és a kormányon érezhető vibrációk is – Forrás: Volvo Trucks

Az emelhető tandem tengely a vezető kényelmét is fokozza üres jármű esetén, ami sok esetben az üzemidő 50 százalékát teszi ki. Csökken a fülkében a zajszint és a kormányon érezhető vibrációk is, ha mindössze egy meghajtott tengely gumiabroncsai érintik a talajt.

Az emelhető tandem tengely a Volvo FM, a Volvo FMX, a Volvo FH és a Volvo FH16 típusokhoz elérhető.

Tények az emelhető tandem tengely kapcsán

  • Az emelhető tandem tengely rendszerrel leválasztható a hajtásról és megemelhető a második meghajtott tengely menet közben.
  • Az abroncsok 140 milliméterrel emelhetők az úttest szintje fölé.
  • Megemelt meghajtott tengellyel a teherautó akár négy százalékkal kevesebb üzemanyagot fogyaszt. Csökken a gumiabroncsok kopása és a fordulókör átmérője egy méterrel kisebb.

Forrás: Volvo Trucks
.

(Ezt a cikket 196 alkalommal tekintették meg.)