Gazdaság Hírek Üzemanyag

Heti üzemanyagárak: a csökkenés folytatódik

A Reuters adatközlése alapján az augusztus 17- augusztus 21 -i héten a benzin ára a mediterrán piacon, heti átlagban 4,6%-kal csökkent, a gázolajé 3,9%-kal lett olcsóbb. A forint árfolyama ugyanezen időszak alatt, heti átlagban 0,6%-kal erősödött a dollárhoz viszonyítva. Az üzemanyagpiaci árak és az árfolyam heti átlagos változását figyelembe véve augusztus 26-án, szerdán, a benzin ára mintegy 4-6 forinttal csökkenhet, a gázolaj ára várhatóan  3-4 forinttal csökken.

A hazai üzemanyagárak változását alapvetően két tényező alakítja: az üzemanyagok nemzetközi piaci árváltozása és a forint-dollár árfolyamának alakulása. Az árdöntések azonban számos más, az olajvállalatok tényleges beszerzéseinek és működési költségeinek alakulásától függnek, A piaci változások regisztrálását több cég (pl. Bloomberg, Platts, Reuters) végzi, az árjegyzések között esetenként nagyobb eltérés is lehet. A GKI Energiakutató Kft. a Reuters árjegyzései alapján végzi el az árváltozás előrejelzéséhez tartozó számításokat.

A Brent spot kőolaj ára a héten 44-48 dollár között változott, heti átlagban közel két dollárral, mintegy 3,8%-kal mérséklődött az olajár. Az árak a héten lassan mérséklődtek, majd pénteken nagyobbat estek. Ezzel az olajár lejjebb került, mint az idei januári mélypont. A csökkenés egyértelműen a túlkínálat hatására jelentkezett, illetve egyre komolyabbak az aggodalmak a kínai gazdaság teljesítményével kapcsolatban. A kínai valuta leértékelése sem kedvező a kínai olajkereslet szempontjából. Az elemzők folyton hangsúlyozzák, hogy az amerikai nyári vezetési szezon keresletnövelő hatása lassan elmúlik, de másrészt a heti mérések szerint továbbra is 6% feletti az éves üzemanyag-igénynövekedés. A pénzügyi befektetők a múlt héten ismét jelentős mértékben csökkentették a hosszabb lejáratokra vonatkozó eladási opciójukat, azonban továbbra is a határidős árak lassú emelkedést tartalmaznak. Az amerikai kőolajfúrások száma a múlt héten kettővel emelkedett, azaz a mérséklődő árak és bővülő kínálat mellett a palaolaj-termelők további kínálati bővítés mellett döntöttek. AZ OPEC vezetői továbbra is a kitermelés bővítése mellett állnak, egyelőre nem látszik, hogy változna Szaúd-Arábia álláspontja az OPEC politikájára vonatkozóan.

Az egy hónapos határidős Brent olajár heti átlaga 2,1 dollárral csökkent az előző heti átlaghoz viszonyítva, a spot ár továbbra is a határidős ár  alatt változik. Az 1 hónapos határidős amerikai WTI és a Brent heti átlagára közötti különbség ezen a héten alig változott. Az űzemanyagpiacokon továbbra is erős a kereslet, augusztusra már 2,5 millió tonna üzemanyagot jegyeztek elő szállításra Európából az amerikai partok felé. Az európai dízel kínálata tovább erősödött, több mint 5 millió tonna dízel érkezhet Európába Oroszországból, az Egyesült Államokból és Közel-Keletről. A dízel határidős struktúrája kedvez a tárolásnak, mivel a határidős árak növekedést jeleznek. Az északnyugat-európai piacon jelentősebb volt az árcsökkenés ezen a héten, mint a mediterrán piacon, de a két régió árai között tövábbra is 40-50 dollár közötti különbség van.

A Reuters adatai szerint a prémium ólmozatlan benzin (10 ppm ESZ 95) tonnánkénti ára (dollárban mérve) a mediterrán piacon az augusztus 17-21 közötti időszakban 4,6%-kal csökkent, a másik két piacon (az észak-nyugat-európai piacon és az ARA, Amsterdam-Rotterdam-Antwerpen piacon) 5,0-5,7%-os volt az árcsökkenés. A motorikus gázolaj (EN590) jegyzésára a mediterrán piacon 3,9%-kal csökkent, az észak-európai piacokon 3,9-4,2%-os volt az árcsökkenés. A heti folyamatok azt jelzik, hogy az európai benzin-export lehetősége még nem zárult le, illetve a földközi-tengeri térség piacára egyre több üzemanyag érkezik, így fokozatosan csökkennek az árak. Ezen a héten mindkét üzemanyag jól követte az olajárak esését. Az európai raktárakban magas szinten van a tárolt üzemanyag mennyisége, az egy évvel ezelőtti szinteket kb. 20%-kal haladják meg. A déli és az északi területek közötti árkülönbséget továbbra is az magyarázza, hogy a Rajna vízszintje igen alacsony, ezért az üzemanyagszállító hajók csak félig feltötleve szállíthatnak, amely a költségeket növeli és az ellátást lassítja.

A forint árfolyama az augusztus 17 – augusztus 21-i héten 278,6 Ft/dollár körül ingadozott, közel két forinttal kellett kevesebbet adni egy dollárért, mint egy héttel megelőzően. A hét utolsó két napján a forint erősödött a dollárhoz viszonyítva.A hét folyamatai alapján, a már literre és forintra átszámolt különböző tőzsdei jegyzésárak mellett, a benzin esetében a mediterrán piacon 5,1%-os árcsökkenést jeleznek a változások, az északnyugat-európai piacokon a forintban számított árak 5,5-6,2%-os mérséklődést mutatnak. A gázolajnál a mediterrán piacon a forintban számított változások 4,4%-os csökkenést jeleztek, az észak-európai piacokon 4,3-4,8%-os csökkenést mutatnak az árak forintban mérve. Ezen a héten a forint  árfolyam változása felerősítette az árcsökkenést.

A mediterrán és más európai tőzsdei piaci folyamatok hatására összességében – a 27%-os áfával is növelten – a heti változások a benzin esetében 4-6 forintos csökkenést indokolnak, a dízelnél 3-4 forint körüli árcsökkentés feltételezhető, ha a pénteki két 2-2 forintos mérséklést is figyelembe vesszük.

A benzin ára 355-356 forint/liter körül alakulhat, a gázolaj ára várhatóan 345-346 Ft/liter között változhat. (A heti tény forint üzemanyag-árak adatait az Eurostat heti üzemanyagár statisztikájából vesszük, a magyar árakat a MEKH szolgáltatja az Eurostatnak.)

Az elmúlt egy év során a benzin ára 13 a gázolaj ára 17%-kal csökkent.

Az árváltozások és az időszaki (utolsó publikált) átlagos keresetek változása miatt 15%-kal több benzint és 23%-kal több gázolajat lehet egy havi átlagos nettó keresetből tankolni, mint egy évvel ezelőtt.

MEGJEGYZÉS

Fenti számításaink a nemzetközi tőzsdei és árfolyamváltozásokból adódó piaci hatásokat mutatják a ThomsonReuters árjegyzései alapján. A változások figyelembe vételéhez a legtöbb nagy olajcég nem a Reuters, hanem más ügynökség jegyzési árait használja. A MOL az üzemanyagok nagykereskedelmi listaárát ennek alapján, illetve a mediterrán térségből vasúton történő fuvar, import és logisztikai költségek és egyéb költségek figyelembe vételével alakítja ki. (Ezt állapította meg egy korábbi versenyhivatali vizsgálat.) Erre rakódik még a kiskereskedelmi árrés, ami meglehetősen nagy szórást mutat (az egyes kutak árképzése egymástól jelentősen eltérő). Mindez együttesen az üzemanyagárak kb. 50-55%-át teszik ki. Az üzemanyagárak másik felét a jövedéki adó (benzin esetében 120 Ft/liter, dízel esetében 110,35 Ft/liter), illetve a készletezési díj (benzin esetében 3,3 Ft/liter, dízel esetében 3,205 Ft/liter) fix tételek, valamint ezek összességére (így a jövedéki adóra is) kivetett 27%-os ÁFA jelenti.

A MOL rendszeres árváltoztatásai eltérhetnek a piaci folyamatok által indokolt árváltozásoktól (pl. néhány forintos emelést átvíve a következő hétre), azonban hosszabb távon (1-2 hónap) a trendek azonosnak.

Forrás: GKI Energiakutató Kft.
.

(Ezt a cikket 163 alkalommal tekintették meg.)