Hírek Közút

Győr környékén új védőkerítés építése, hüllőterelő és sűrített védőháló kialakítása valósul meg az M1-es autópályán és az M19-es autóúton

Európai uniós támogatással új védőkerítések építésére, valamint hüllőterelő és sűrített védőháló kialakítására kerül sor az M1-es autópálya közel 15 kilométeres szakaszán és az M19-es autóút majdnem 20 kilométeres szakaszán a meglévő kerítést elbontják és előre gyártott ponthegesztett táblás fémkerítést létesítenek. A közel 500 millió forintos projekt a Magyar Közút Nonprofit Zrt. beruházásában a Környezet és Energia Operatív Program keretén belül valósul meg.

Illusztráció - Fotó: Karsai Attila - hungarokamion.hu
Illusztráció – Fotó: Karsai Attila – hungarokamion.hu

Az M1-es autópályán a 131-es és 138-as kilométer szelvények között a meglévő kerítés elbontásra kerül, és új oszlopokra, hosszú élettartamú, sűrített védőháló kerül kivitelezésre közel 7 km hosszon, amelyből az alsó 30 cm-es rész földbe süllyesztett, a föld fölött 15-15 cm-re 2 szál, 4 mm vastag, kifeszített, sárga vadriasztó huzal kerül kihelyezésre. A sűrített védőháló alsó részére hüllőterelő háló kerül felerősítésre. A felszín felett 0,95-1 méter magas terelőhálót részben stabilitási szempontok, részben a hüllők, kisemlősök háló alatti átjutásának a megakadályozása miatt 20-25 cm mélységben a talajba süllyesztenek a sűrített védőháló külső oldalán. Mivel a kerítés tartóoszlopai a pálya felőli belső oldalon találhatók, így az útpálya felé haladó kétéltűek a terelőháló mentén akadálytalanul eljuthatnak az átjárókig. A terelő-háló legalább két méterenkénti sűrűséggel felerősítésre kerül a háló teljes magasságáig.

A sűrített védőháló lyukbősége, valamint talajba süllyesztése révén hatékonyan tereli és visszatartja a hüllőket, apróbb élőlényeket az autópályától, fokozott visszatartást jelent a kisebb testű emlősöknek. A védőkerítés magasságának köszönhetően a madarakra is kedvező hatással van, a röppályájukat módosítva, azt megemelve csökkenti az elütések számát.

Az M19-es autóúton közel 20 kilométer hosszon a meglévő kerítést elbontják és szabványos, előre gyártott ponthegesztett táblás fémkerítést építenek. Kizárólag erre a célra kifejlesztett hidegen hajlított lemezből készült acéloszlopok, hosszú élettartamú, 1,8 és 2,5 méter széles kerítéshálót helyeznek ki, a hálót 30 cm-re a földbe süllyesztik, míg az oszlopokat 97 cm-re. A fonat felett vadriasztó huzalt feszítenek ki. Előre gyártott egységes személykapukat helyeznek el az üzemeltetést elősegítve.

A közútfejlesztés felgyorsulása, a forgalom ugrásszerű növekedése a hazai védett és közösségi jelentőségű (NATURA 2000) fajok egyre tömegesebb elütését, életterük beszűkülését hozta magával. A gázolásból eredő egyedvesztést és a populációk fragmentálódását csökkenti az állatok mozgását segítő vagy módosító műtárgyak, ökológiai átjárók, terelő támfalak, védőkerítések építésével lehet. A projekt célja a védett és közösségi jelentőségű állatfajok egyedeinek szabad vándorlását akadályozó gázolások megelőzése, a gázolásból eredő egyedvesztés és a populációk elkülönülésének csökkentése, az érintett populációk védelme a lokális populációk megerősödéséhez, ezeken keresztül pedig az adott terület ökoszisztémájának stabilitásának elősegítése.

Magyar Közút Nonprofit Zrt.
Kommunikációs osztály

Forrás: kozut.hu
.

(Ezt a cikket 177 alkalommal tekintették meg.)