Heti üzemanyagárak: 4-5 forintos drágulás várható

A Reuters adatközlése alapján az április 13 – április 17 -i héten a benzin ára a mediterrán piacon, heti átlagban 2,7%-kal lett drágább, a gázolajnál 7% volt az árak emelkedése. A forint árfolyama ugyanezen időszak alatt, heti átlagban 1%-kal gyengült. Az üzemanyagpiaci árak és az árfolyam heti változását figyelembe véve április 22-én, szerdán, a benzin ára 4 forint, a gázolaj ára 5 forint körüli összeggel emelkedhet, a pénteki gázolaj áremelést is figyelembe véve.

A hazai üzemanyagárak változását alapvetően két tényező alakítja: az üzemanyagok nemzetközi piaci árváltozása és a forint-dollár árfolyamának alakulása. Az árdöntések azonban számos más, az olajvállalatok tényleges beszerzéseinek és működési költségeinek alakulásától függnek, A piaci változások regisztrálását több cég (pl. Bloomberg, Platts, Reuters) végzi, az árjegyzések között esetenként nagyobb eltérés is lehet. A GKI Energiakutató Kft. a Reuters árjegyzései alapján végzi el az árváltozás előrejelzéséhez tartozó számításokat.

A Brent kőolaj ára a héten 57-62 dollár között változott, heti átlagban 3 dollárral, 5%-kal nőtt az olajár. A héten az áremelkedés szerdán kezdődött, s a következő napokban folytatódott. Az olajár emelkedését főképp az indokolta, hogy a jemeni harcok erősödtek, s az amerikai piacon a kőolajfúrások számának csökkenése a kitermelés csökkenését valószínűsítette. Az Iránnal való megegyezés lehetősége ezen a héten valószínűbbnek tűnt.

Az egy hónapos határidős Brent olajár heti átlaga 3,5 dollárral, 6%-kal nőtt, a héten végig a spot ár fölött változott. A héten az 1 hónapos határidős WTI és Brent ára közötti különbség kicsit növekedett, mivel a határidős Brent ár a héten valamivel gyorsabban drágult, mint a határidős WTI ára.

A Reuters adatai szerint a prémium ólmozatlan benzin (10 ppm ESZ 95) tonnánkénti ára (dollárban) a mediterrán piacon az április 13 – április-17-e  közötti időszakban 2,7%-kal nőtt, a másik két piacon (az észak-nyugat-európai piacon és az ARA, Amsterdam-Rotterdam-Antwerpen piacon) 1,6%-os, illetve 4,3%-os áremelkedés volt. A motorikus gázolaj (EN590) jegyzésára a mediterrán piacon 7%-kal nőtt, az észak-európai piacokon 5,6-6,1%-os volt az árnövekedés mértéke. Az üzemanyagpiacok áralakulása a héten követte az olajár változását. A benzin esetében az áremelkedés az erős export ellenére következett be, főképp az amerikai piac jelez most jó export-lehetőségeket. A dízel esetében az európai import növekedése erőteljes, mind az amerikai, mind az orosz, sőt újabban a szaudi és az indiai dízelexport növekedése várható.

A forint árfolyama az április 13 – április 17 -i héten 280 Ft/dollár körül ingadozott, összességében három  forinttal kellett többet adni egy dollárért, mint a megelőző héten. A forint árfolyama a hét második felében erősödött.A hét folyamatai alapján, a már literre és forintra átszámolt különböző tőzsdei jegyzésárak mellett, a benzin esetében a mediterrán piacon 3,7%-os emelkedést jeleznek a változások, az északnyugat-európai piacokon a forintban számított változások 2,5%-os, illetve 5,3%-os áremelkedést mutatnak. A gázolajnál a mediterrán piacon a forintban számított változások 12,8%-os emelkedést jeleztek, az észak-európai piacokon 10,6-11,1% volt az árak forintban mért emelkedése. Ezen a héten az árfolyam változása érezhetőbben befolyásolta az áralakulást, a piaci árak jelentős emelkedését forintban kifejezve felerősítette.

A mediterrán és más európai tőzsdei piaci folyamatok hatására összességében – a 27%-os áfával is növelten – benzin áránál 3-5 forintos áremelés valószínű. A gázolajnál a pénteki áremelést is figyelembe véve kb. 4-7 forintos emelés lehetséges attól függően, hogy az árdöntés milyen egyéb hatást vesz figyelembe.

Így a benzin ára 370 forint/liter, a gázolaj ára a 371 Ft/liter körüli szinten alakulhat. (A heti tény forint üzemanyag-árak adatait az Eurostat heti üzemanyagár statisztikájából vesszük, a magyar árakat a MEKH szolgáltatja az Eurostatnak.)

Az elmúlt egy év során a benzin ára 12, a gázolaj ára 13,5%-kal csökkent.

Az időszaki (utolsó publikált) átlagos keresetek emelkedése miatt 18%-kal több benzint és 24%-kal több gázolajat lehet egy havi átlagos nettó keresetből tankolni, mint egy évvel ezelőtt.

MEGJEGYZÉS

Fenti számításaink a nemzetközi tőzsdei és árfolyamváltozásokból adódó piaci hatásokat mutatják a ThomsonReuters árjegyzései alapján. A változások figyelembe vételéhez a legtöbb nagy olajcég nem a Reuters, hanem más ügynökség jegyzési árait használja. A MOL az üzemanyagok nagykereskedelmi listaárát ennek alapján, illetve a mediterrán térségből vasúton történő fuvar, import és logisztikai költségek és egyéb költségek figyelembe vételével alakítja ki. (Ezt állapította meg egy korábbi versenyhivatali vizsgálat.) Erre rakódik még a kiskereskedelmi árrés, ami meglehetősen nagy szórást mutat (az egyes kutak árképzése egymástól jelentősen eltérő). Mindez együttesen az üzemanyagárak kb. 50-55%-át teszik ki. Az üzemanyagárak másik felét a jövedéki adó (benzin esetében 120 Ft/liter, dízel esetében 110,35 Ft/liter), illetve a készletezési díj (benzin esetében 3,3 Ft/liter, dízel esetében 3,205 Ft/liter) fix tételek, valamint ezek összességére (így a jövedéki adóra is) kivetett 27%-os ÁFA jelenti.

A MOL rendszeresi árváltoztatásai eltérhetnek a piaci folyamatok által indokolt árváltozásoktól (pl. néhány forintos emelést átvíve a következő hétre), azonban hosszabb távon (1-2 hónap) a trendek azonosnak.

Forrás: GKI Energiakutató Kft.
.

(Ezt a cikket 153 alkalommal tekintették meg.)

Vélemény, hozzászólás?