Heti üzemanyagárak: csak kis változás várható, vagy az sem

A Reuters adatközlése alapján a március 30 – április 3 -i héten a benzin ára a mediterrán piacon, heti átlagban 2,6%-kal lett olcsóbb, a gázolajnál 1,3% volt az árak csökkenése. A forint árfolyama ugyanezen időszak alatt, heti átlagban 0,5%-kal gyengült. Az üzemanyagpiaci árak és az árfolyam heti változását figyelembe véve április 8-án vagy 9-én, szerdán/csütörtökön, a benzinnél 2-3 forintos csökkenés várható, a gázolaj ára a várhatóan nem változik. A heti árváltozás mértékének bizonytalanságát növeli, hogy a különböző tőzsdék az ünnepnapok miatt eltérő nyitvatartásúak voltak.

A hazai üzemanyagárak változását alapvetően két tényező alakítja: az üzemanyagok nemzetközi piaci árváltozása és a forint-dollár árfolyamának alakulása. Az árdöntések azonban számos más, az olajvállalatok tényleges beszerzéseinek és működési költségeinek alakulásától függnek, A piaci változások regisztrálását több cég (pl. Bloomberg, Platts, Reuters) végzi, az árjegyzések között esetenként nagyobb eltérés is lehet. A GKI Energiakutató Kft. a Reuters árjegyzései alapján végzi el az árváltozás előrejelzéséhez tartozó számításokat.

A Brent kőolaj ára a héten 53-56 dollár között változott, heti átlagban 1 dollárral, 2%-kal csökkent az olajár. A négynapos héten a hétfői árcsökkenés határozta meg végülis a heti átlagos árat.

Az egy hónapos határidős Brent olajár heti átlaga 1,8 dollárral a spot ár átlaga fölött változott. A héten az 1 hónapos határidős WTI és Brent ára közötti különbség kicsit csökkent, mivel a határidős Brent ár heti csökkenése nagyobb volt, mint a határidős WTI mérséklődése.

A Reuters adatai szerint a prémium ólmozatlan benzin (10 ppm ESZ 95) tonnánkénti ára (dollárban) a mediterrán piacon a március 30 – április-2-a  közötti időszakban 2,6%-kal csökkent, a másik két piacon (az észak-nyugat-európai piacon és az ARA, Amsterdam-Rotterdam-Antwerpen piacon) 1%-os illetve 3,3%-os volt az árcsökkenés. A motorikus gázolaj (EN590) jegyzésára a mediterrán piacon 1,3%-kal csökkent, az észak-európai piacokon 0,1-0,6%-os volt az árcsökkenés mértéke. Az üzemanyagpiacok áralakulása a héten követte az olajár változását. A benzin esetében az árcsökkenés a kirobbanó exportlehetőségek ellenére következett be, főképp az amerikai piac jelez most jó export-lehetőségeket. A dízel esetében az import növekedése erőteljes, mind az amerikai, mind az orosz, sőt újabban a szaudi dízelexport növekedése várható.

A forint árfolyama a március 30 – április 3 -i héten 276 Ft/dollár körül ingadozott, összességében közel másfél  forinttal kellett többet adni egy dollárért, mint a megelőző héten. A forint árfolyama a hét második felében tovább gyengült..A hét folyamatai alapján, a már literre és forintra átszámolt különböző tőzsdei jegyzésárak mellett, a benzin esetében a mediterrán piacon 1,7%-os csökkenést, az északnyugat-európai piacokon a forintban számított változások 0,1%-os, illetve 2,4%-os árcsökkenést jeleznek. A gázolajnál a mediterrán piacon a forintban számított változások 0,5%-os csökkenést jeleztek, az észak-európai piacokon 0,7-0,3% volt az árak forintban mért emelkedése. Ezen a héten az árfolyam változása csak kissé befolyásolta az áralakulást, a piaci árakat csökkenését forintban kifejezve letompította, sőt az északi piacok dollárban mért kis árcsökkenését forintban számítva emelkedésbe is fordította.

A mediterrán és más európai tőzsdei piaci folyamatok hatására összességében – a 27%-os áfával is növelten – benzin ára várhatóan 2-3 forinttal csökkenhet, de nem lenne meglepő, ha elmaradna a változtatás. A gázolajnál nagyobb a valószínűsége az ártartásnak, de itt elképzelhető egy minimális változtatás attól függően, hogy az árdöntés melyik piaci változást veszi figyelembe.

Így a benzin ára 363 forint/liter, a gázolaj ára a 362 Ft/liter körüli szinten alakulhat. (A heti tény forint üzemanyag-árak adatait az Eurostat heti üzemanyagár statisztikájából vesszük, a magyar árakat a MEKH szolgáltatja az Eurostatnak.)

Az elmúlt egy év során a benzin ára 12, a gázolaj ára 14%-kal csökkent.

Az időszaki (utolsó publikált) átlagos keresetek emelkedése miatt 23%-kal több benzint és 23%-kal több gázolajat lehet egy havi átlagos nettó keresetből tankolni, mint egy évvel ezelőtt.

MEGJEGYZÉS

Fenti számításaink a nemzetközi tőzsdei és árfolyamváltozásokból adódó piaci hatásokat mutatják a ThomsonReuters árjegyzései alapján. A változások figyelembe vételéhez a legtöbb nagy olajcég nem a Reuters, hanem más ügynökség jegyzési árait használja. A MOL az üzemanyagok nagykereskedelmi listaárát ennek alapján, illetve a mediterrán térségből vasúton történő fuvar, import és logisztikai költségek és egyéb költségek figyelembe vételével alakítja ki. (Ezt állapította meg egy korábbi versenyhivatali vizsgálat.) Erre rakódik még a kiskereskedelmi árrés, ami meglehetősen nagy szórást mutat (az egyes kutak árképzése egymástól jelentősen eltérő). Mindez együttesen az üzemanyagárak kb. 50-55%-át teszik ki. Az üzemanyagárak másik felét a jövedéki adó (benzin esetében 120 Ft/liter, dízel esetében 110,35 Ft/liter), illetve a készletezési díj (benzin esetében 3,3 Ft/liter, dízel esetében 3,205 Ft/liter) fix tételek, valamint ezek összességére (így a jövedéki adóra is) kivetett 27%-os ÁFA jelenti.

A MOL rendszeresi árváltoztatásai eltérhetnek a piaci folyamatok által indokolt árváltozásoktól (pl. néhány forintos emelést átvíve a következő hétre), azonban hosszabb távon (1-2 hónap) a trendek azonosnak.

Forrás: GKI Energiakutató Kft.
.

(Ezt a cikket 189 alkalommal tekintették meg.)

Vélemény, hozzászólás?