Változnak a veszélyes áruk szállítására vonatkozó európai előírások – mire kell ügyelni a fuvarozóknak?

Ocsenász Attila, a Révész Trans Kft. ADR biztonsági tanácsadója
Ocsenász Attila, a Révész Trans Kft. ADR biztonsági tanácsadója

Bővül a veszélyes áruk köre 2015. január 1-jétől az európai szabályozás legújabb módosítása értelmében. Emiatt több fuvarozónak lesz szüksége a rakomány, illetve a szállítás környezeti feltételeinek folyamatos ellenőrzésére. A WebEye Magyarország tapasztalatai szerint a megfelelő riasztó berendezések alkalmazásával sok esetben megelőzhetőek a veszélyes árut szállító kamionok sérüléséből eredő katasztrófák, a környezetre és személyekre veszélyes anyagok szivárgásából fakadó káresemények.

A veszélyes áruk (tűz- és robbanásveszélyes, illetve egészségkárosító tulajdonsággal bíró anyagok) közúti szállítását az ADR nevű európai egyezmény szabályozza. Az előírások kétévente frissülnek annak érdekében, hogy a veszélyes anyagok tárolása és szállítása mindig a legkorszerűbb eljárás szerint történjen. A 2015. január 1-jével életbe lépő módosítások értelmében a szabályozás az alábbiak szerint változik:

  • Húsz új tétellel bővült a veszélyes áruk köre, köztük a félvezetők gyártásához használt gázokkal, a járműiparban használt aszimmetrikus kondenzátorokkal, a kiselejtezett, üres tisztítatlan csomagolóeszközökkel, továbbá a sugárzást érzékelő rendszerekkel.
  • Módosulnak a veszélyes rakományról a közlekedés többi résztvevőjét, illetve baj esetén a katasztrófavédelmi egységeket tájékoztató bárcákra vonatkozó előírások, így az új mintáknak nem megfelelő bárcákat cserélni kell.
  • Átdolgozták az ömlesztett – darabos, szemcsés – veszélyes áruk szállítására vonatkozó rendelkezéseket is, így az ilyen rakomány január 1-jétől már csak az erre szolgáló, folyadéktömör konténerben szállítható, illetve ha ez nem biztosítható, akkor a konténert folyadéktömör és döfésálló béléssel, illetve folyadék-visszatartó eszközzel kell ellátni.
  • Cserélni kell a szállítás során esetlegesen bekövetkező baleset vagy más veszélyhelyzetre vonatkozó útmutatásokat tartalmazó írásbeli utasításokat, amelyek a rendelkezés módosítása értelmében kiegészülnek az e-cigaretták és egyéb lítium-ion akkumulátoros eszközök használati tilalmával.
Bagossy Tamás, a WebEye Magyarország ügyvezetője
Bagossy Tamás, a WebEye Magyarország ügyvezetője

A veszélyes áruk körének bővülésével a fuvarozással, szállítmányozással foglalkozó vállalatoknak még több esetben kell fokozott gondossággal eljárni a fuvarfeladatok teljesítése során. A rakomány és a jármű állapotának folyamatos, valós idejű ellenőrzéséhez a korszerű telematikai megoldások jelentenek hathatós segítséget.

„Az áruszállításban a veszélyes áruk kezelése az a terület, ahol talán a legfontosabb a jármű és a rakomány helyzetének és aktuális állapotának nyomon követése, illetve a környezeti feltételek folyamatos ellenőrzése. Az ilyen típusú szállítmányok esetén ugyanis problémát jelenthet a túlzott fény- és hőhatás, a páratartalom, a szivárgás, de akár a gépjármű rezgése is. Folyamatos telematikai felügyelet mellett viszont a diszpécseri oldal egyből láthatja, ha eltérés mutatkozik az adatokban, és baj esetén azonnal értesítheti a járművezetőt” – hívta fel a figyelmet Bagossy Tamás, a WebEye Magyarország ügyvezetője.

Az olyan alapadatokon túl, mint a járművek helyzete és sebessége, a korszerű telematikai megoldások ma már olyan érzékenységű problémákat is jelezni tudnak, amelyeket a gépkocsi személyzete gyakran csak későn venne észre. Jó példa erre a tartálykocsi esetleges szivárgása, amit a járművezető adott esetben csak a következő megállóban észlelne, amikor a kár már megtörtént. A valós idejű telematikai adatgyűjtés erre a problémára kínál megoldást, hiszen bármely apró eltérés esetén azonnal riasztás érkezik a diszpécserközpontba.

Míg egyéb fuvarfeladatok során egy figyelmetlenség elsősorban a megbízó és megbízott számára okozhat főleg anyagi természetű károkat, a veszélyes áruk nem megfelelő kezelése akár súlyos természeti katasztrófához is vezethet, illetve emberéleteket is veszélyeztethet. Lényegesen nagyobb felelősséggel jár tehát az ilyen rakományok fuvarozása, így nem véletlen, hogy a veszélyes árut szállító járművezetőknek rendszeres oktatásokon és felkészítő tanfolyamokon kell részt venniük.

Az intelligens közlekedési rendszerek térnyerésével az informatika minden eddiginél jobban integrálható a szállítmányozási feladatokba, és ennek fokozott jelentősége van a veszélyes áruk szállításánál. A WebEye Magyarország évek óta segíti például telematikai szolgáltatásaival a közúti árufuvarozással és szállítmányozással foglalkozó Révész Trans Kft.-t a veszélyes áruk biztonságos célba juttatásában. „Számos megbízás kezelésénél fontos szerepe van az előzetes útvonaltervezés és a riasztási funkciók összekapcsolásának. Jó példa erre a veszélyes áruk fuvarozásakor nem használható útvonalak elkerülését segítő navigációs megoldás. Az ADR–tagállamok hatóságai a területükön lévő alagutakra nézve kockázatbecslést végeztek. Ezektől a besorolásoktól függ, hogy az adott áruk szállíthatóak-e az egyes alagutakban, vagy sem, illetve milyen korlátozással. Ugyanez igaz több más, a hatóságok által kijelölt területre is. Az útvonaltervező programban automatikus riasztások állíthatóak be arra az esetre, ha a járművek érintenék ezeket a zónákat, így megelőzhetőek az esetleges szabálysértések és büntetések.” – mondta Ocsenász Attila, a Révész Trans Kft. ADR biztonsági tanácsadója.


WebEye Magyarország Kft.

A WebEye Magyarország Kft. az Európa 14 országában jelen lévő 100 százalékban magyar tulajdonú Lambda-Com közlekedésinformatikai cégcsoport tagja. A Lambda-Com közlekedésinformatikai cégcsoport vezető szolgáltatása a telematikai (Mobile Resource Management), szállítmányozási biztonságot támogató „WebEye megoldás”, amely GPS/GPRS technológia alkalmazásával a nap 24 órájában, valós időben teszi lehetővé a járművek mozgásának, útvonalának elemzését. A WebEye Magyarország a vállalatcsoport termékeinek magyarországi értékesítését és ügyféltámogatását végzi.

Bővebb információ: http://hu.webeye.eu/

Forrás: FLOW PR
.

(Ezt a cikket 883 alkalommal tekintették meg.)

Vélemény, hozzászólás?