A világ egyik leggyorsabb sportautóját hívta ki egy Volvo FH – egy Koenigsegg One:1-t
Egy nyolc tonnás Volvo FH a világ egyik leggyorsabb sportautója, egy Koenigsegg One:1 ellen. Ez a Volvo új, ‘Volvo Trucks vs Koenigsegg’ című filmjének forgatókönyve. A cél, hogy végső próbatétel elé állítsák a sportautókban is alkalmazott technikára épülő új I-Shift Dual Clutch sebességváltót.
A Volvo Trucks egyedülálló I-Shift Dual Clutch sebességváltóját tesztelik az új filmben, amelynek címe ‘Volvo Trucks vs Koenigsegg’. A filmben egy Volvo FH egy Koenigsegg One:1 ellen versenyez, amely ugyanannyi lóerős, mint ahány kilogramm (1360), és ezzel a világ első mega autójának számít. Az egyenlő esélyek érdekében a Volvo FH kapott egy kis előnyt, ami azt jelenti, hogy a teherautó egy kört tesz meg, míg a Koenigsegg kettőt. Ennek ellenére mégis megjósolhatatlan az eredmény. A verseny célja, hogy végső próbatétel elé állítsák az új Volvo I-Shift Dual Clutch sebességváltót.
„Az I-Shift Dual Clutch kettős tengelykapcsolóval rendelkezik, ami egészen egyedülálló a nehéz haszonjárművek piacán. Hasonló technológiát alkalmaznak már azonban a sportautókban. Ezért ez egy tökéletes kihívás volt” – mondta Jeff Bird, a Volvo Trucks sajtóteszt igazgatója.
Az I-Shift Dual Clutch sebességváltóval ellátott Volvo FH teherautó és a sportautók közötti hasonlóságok közé tartozik a zökkenőmentes fokozatváltásokból eredő rugalmasság. A hegyvidéki domborzatáról és éles kanyarjairól híres dél-svédországi Knutstorp versenypályán ez be is bizonyosodhat..
„Talán szokatlan környezetnek tűnhet ez egy nehéz teherautó számára, de az az igazság, hogy az I-Shift Dual Clutch kettős tengelykapcsolójának köszönhetően a gyakori fokozatváltást igénylő körülmények között a leghasznosabb. A sebességváltó zökkenőmentes váltásai jelentősen javítják a rugalmasságot” – mondja Jeff Bird.
A Volvo FH kormánykereke mögött a tapasztalt autóversenyző személyiség, Tiff Needell ül. Az eredmények leleplezése nélkül Tiff – aki korábban soha nem versenyzett teherautóval – bevallja, hogy meggyőzte a jármű teljesítménye.
„Az I-Shift Dual Clutch egészen elképesztő. Különösen az emelkedőkön vehető észre, hogy a teherautó nem habozik – csak simán halad érezhető fokozatváltások nélkül. Fékezéskor nagyon finoman és kényelmesen kapcsol vissza. A teherautó egyértelműen egy sportautó szívével bír” – mondja Tiff Needell.
A Volvo Trucks új kettős tengelykapcsolós sebességváltóját idén júniusban mutatták be Európában, és valamennyi piacon elérhető, amelyen forgalmazzák a Volvo FH-t az Euro 6-os, 460, 500 és 540 lóerős D13-as motorral.
Az I-Shift Dual Clutch-ról
- Az I-Shift Dual Clutch alapvetően két párhuzamosan összekapcsolt sebességváltóként írható le. Amikor az egyik sebességváltóban az egyik fokozat aktív, a következő fokozat már elő van készítve a másik sebességváltóban. Fokozatváltáskor csak az egyik tengelykapcsolónak kell kioldani, ezzel egy időben a másik összezár. Ez a vonóerő magszakadása nélküli fokozatváltásokat tesz lehetővé.
- Az I-Shift Dual Clutch sebességváltó az I-Shift sebességváltóra épül. Számos új alkatrésze ellenére az új sebességváltó mindössze 12 cm-rel hosszabb a hagyományos I-Shift egységnél, ami az új kettős tengelykapcsolóból ered.
- Az I-Shift Dual Clutch szükség esetén a hajtóerő továbbításának megszakadása nélkül váltja a fokozatokat. Ha haladás közben optimálisabb néhány fokozat átugrása, az új sebességváltó a hagyományos I-Shifthez hasonlóan váltja a fokozatokat.
- Az I-Shift Dual Clutch a teljesítményleadás megszakadása nélkül váltja a fokozatok bármilyen fokozatban, kivéve a tartományváltást, vagyis a 6.-ból a 7. fokozatba kapcsolást.
- Az I-Shift Dual Clutch az I-Shift és a kézi kapcsolású sebességváltó mellett rendelhető majd a Volvo FH teherautókhoz.
- Az I-Shift Dual Clutch sebességváltót idén júniusban mutatták be Európában, és valamennyi piacon elérhető, amelyen forgalmazzák a Volvo FH-t az Euro 6-os, 460, 500 és 540 lóerős D13-as motorral.
A versenyről
A versenyre a dél-svédországi Knutstorp versenypályán került sor. A versenyt megelőzően eltávolították a teherautó 90 km/h-s sebességhatárolását, hogy jobb esélyekkel indulhasson a sportautó ellen. Az izgalmasabb versengés érdekében a Volvo FH egy kört tesz meg, míg a Koenigsegg One:1-nak két kört kell teljesítenie a felvétel során. A forgatásra elkerített és biztonsági személyzettel védett pályán került sor.
A versenyen használt teherautóról
A pótkocsi nélkül versenyző teherautó tömege nyolc tonna, motorja 540 lóerős és I-Shift Dual Clutch sebességváltóval szerelték fel. A verseny előtt eltávolították a 90 km/h-s sebességkorlátozást a teherautóból. Ez azt jelentette, hogy a teherautó közel 130 km/h-s sebességet is elért a pályán.
A Koenigsegg One:1-ról
A Koenigsegg One:1 a világ első sorozatgyártású mega autója, amelynek az első olyan autó, amelynek minden kilogrammjára egy lóerő jut. Ez 1360 lóerőt és 1360 kg-t jelent, ami olyan kombinációt, amelyet eddig egyetlen más sportautógyártó sem tudott elérni. A motor nyomatéka több mint 1000 Nm 3000 és 7500 percenkénti fordulatszám között, és az autó kevesebb, mint 20 másodperc alatt éri el álló helyzetből a 400 km/h-s sebességet.
Tiff Needellről
Tiff Needell TV-s műsorvezetőként dolgozik az „Ötödik sebesség” című angol autós műsorban. Hosszú autóversenyzői pályafutás áll mögötte, és szinte minden járműfajtát vezetett már szinte mindenféle versenyen – mindenhol, a Formula 1-től a Le Mans-i 24 órás versenyig.
Forrás: Volvo Trucks
.
(Ezt a cikket 616 alkalommal tekintették meg.)