Gazdaság Hírek Konferenciák Közút Logisztika Rendezvények

NFM: a közlekedési fejlesztéseknek az igényekhez kell igazodniuk

A logisztikai és a közlekedési infrastruktúra fejlesztéseknek együtt kell haladniuk a gazdasági igényekkel, ha ugyanis különböző parciális megrendelések szerint fejlesztünk az egyre kevesebb erőforrásból, akkor rossz irányba megyünk – mondta Becsey Zsolt, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) közlekedésért felelős helyettes államtitkára csütörtökön Budapesten egy konferencián.

ORFK légi felvétele: H.Szabó Sándor
Illusztráció – ORFK légi felvétele: H.Szabó Sándor

A Fórum Média Kiadó Kft. által szervezett Szállítmányozás 2014 konferencián a helyettes államtitkár kifejtette: nagy kihívás megtalálni azt a méretet, amit “be tudunk lakni”. A logisztika ugyanis nem lehet szűk keresztmetszet, mert akkor a vállalkozások nem tudnak fejlődni, ha azonban túlfejlesztenek, az infrastruktúra csak “viszi a pénzt”.

Becsey Zsolt szerint a mezőgazdaság mellett a szállítmányozás is egy lehetőség arra, hogy Magyarország a globális “hadszíntéren” versenyképes legyen.

Hangsúlyozta, Magyarországnak nem kell szégyenkeznie a logisztikában elfoglalt pozíciója miatt, a Logistics Performance Index (LPI) alapján Ausztria mögött és kicsivel Szlovénia előtt igen jó helyezést ért el.

Emlékeztetett: amikor a kormány döntött az uniós források következő 7 éves költségvetési ciklusra történő felosztásáról, megváltoztatta az arányokat a korábbiakhoz képest: a vállalkozásfejlesztésnek, a közvetlen versenyképesség javításnak, a foglalkoztatás növelésének kell első helyen szerepet kapnia, és az infrastruktúra rendszernek ezt kell szolgálnia. Ezt tükrözi, hogy közvetlenül gazdaságfejlesztésre és innovációs operatív programra különítették el az uniós pénzek hatalmas hányadát.

Így is jelentős összeg marad közlekedésfejlesztésre, de a közvetlenül az államtitkárságnál lévő pénzeszközök jóval kisebbek, mint az előző ciklusban. Nincs mód arra, hogy mindenkinek valamennyi logisztikai, közlekedésfejlesztési ötletét uniós pénzből tudják finanszírozni – mutatott rá Becsey Zsolt. Hozzátette, a decentralizált területfejlesztési alapokban közel 200 milliárd forint lesz helyi, regionális közlekedésfejlesztésre valamint a gazdasági és innovációs programban is rendelkezésre állnak források.

Természetesnek nevezte, hogy azoknak a beruházásoknak, amelyeket az európai adófizetők pénzéből valósítanak meg, összeurópai érdekeket is tükrözniük kell. A nemzeti programnál is igen nagy részt közvetlen európai korridorokat fognak finanszírozni. A vasút szerepe éppen ezért nagyon megnövekedett, ennek fejlesztését szolgálja a nagy projektberuházások mintegy háromnegyede.

Jóval kisebb összeg megy a transzeurópai közúthálózatra, de a kormány prioritásként határozta meg a nagy megyei jogú városok és az országhatárok elérésének javítását a csökkenő lehetőségek mellett is. Az unió nem engedett lényeges forrásokat fordítani olyan kisebb, másod-harmadrangú utak finanszírozására, amelyeket nem lehet az európai folyosóhoz kapcsolni, ezért úgynevezett ráhordó közúti beruházásra az előző időszaknál jóval kevesebb pénz, mintegy 105 milliárd forint lesz. Hozzátette, ez a felosztás kompromisszum eredménye volt.

A vasúttal kapcsolatban megjegyezte, az unió a fejlesztések tekintélyes hányadát jogi kötelezettséggé tette, ami új kihívást jelent a tagállamoknak. A kis projektek, például a városi, elővárosi közlekedés és a kapcsolódások kiépítése ugyancsak finanszírozható uniós forrásból, főleg, ha vasúthoz, vízhez kötődik.

Forrás: MTI  (ebz \ gtr)
.

(Ezt a cikket 178 alkalommal tekintették meg.)

LEAVE A RESPONSE

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .