Magyarországon is bemutatkozott az Előrelátó Hajtáslánc Felügyelettel felszerelt Euro VI-os Mercedes Actros

A Mercedes-Benz Európai Roadshow-n mutatja be az érdeklődőknek az Euro VI-os haszongépjármű flottáját, köztük a Előrelátó Hajtáslánc Felügyelettel (Predictive Powertrain Controllal) felszerelt Actrost is. A magyarországi állomás helyszíne a zsámbéki drivingcamp Hungary volt május elején.

Fotó: Karsai Attila - hungarokamion.hu
Fotó: Karsai Attila – hungarokamion.hu

Számos innováció – egyetlen cél: kisebb fogyasztás.

Akár 4 %-kal alacsonyabb üzemanyag-fogyasztás az Euro VI-os motoroknál – ilyen úttörő üzemanyag-megtakarítást tesz lehetővé az új Actros, elődjével összehasonlítva. Ez nemcsak a teljesen újonnan kifejlesztett motoroknak, hanem a számos optimalizált részegységnek is köszönhető, melyek közvetlenül és közvetve az alacsonyabb fogyasztáshoz hozzájárulnak. Az innovatív Predictive Powertrain Control (PPC) asszisztens-rendszer további, akár 3 %-os üzemanyag-megtakarítást tesz lehetővé.

Mercedes Actros Euro VI - Fotó: Karsai Attila hungarokamion.hu
Mercedes Actros Euro VI – Fotó: Karsai Attila – hungarokamion.hu

Motor, sebességváltó, tengelyek, segédberendezések, lég- és gördülési ellenállás – az új Actros fejlesztése során minden lehetőséget kihasználtak a fogyasztás csökkentésére. Ennek köszönhetően a takarékos soros motor és az emelt hűtőrendszer-teljesítmény mellett például a használat követelményeihez alkalmazkodó hátsótengely-áttételek nagy választéka is hozzájárulnak az alacsonyabb fogyasztáshoz. A kívánságra rendelhető Előrelátó Hajtáslánc Felügyelettel (PPC) a terepviszonyokhoz illeszkedő vezetési módot integráltak a váltó-automatikába: a műholdas helymeghatározás és egy domborzati (3D) térkép segítségével a rendszer felismeri az út vonalvezetését és a gépkocsi előtt álló emelkedőket és lejtőket, és azoknak megfelelően képes cselekedni, azaz a kapcsolási pontokat és a Tempomat által szabályozott sebességet képes előrelátóan optimalizálni. Ezáltal további akár 3% üzemanyag-megtakarítás érhető el. Ezen túlmenően a rövidített kapcsolási idők és az „economy“ vagy „fleet“ menetprogramok is támogatják a gazdaságos vezetési stílust.

Mercedes Actros Euro VII Truck RoadShow - Fotó: Karsai Attila - hungarokamion.hu
Mercedes Actros Euro VII Truck RoadShow – Fotó: Karsai Attila – hungarokamion.hu

Gyakorlati bemutató az M1 autópályán

Mindezek gyakorlati bemutatására kiváló lehetőséget biztosított az M1-es autópálya Zsámbék és Bicske közti szakasza, ahol az egymást követő emelkedőkön és lejtőkön ismerkedhettek meg az érdeklődők a PPC rendszerrel felszerelt Mercedes Actrosok működésével. A teszt során a Tempomat 75km/h-ra volt állítva, de az Előrelátó Hajtáslánc Felügyelettel felszerelt jármű esetében ezt az értéket átlag sebességnek kell tekinteni. A Tempomat sebességén kívül meg kell adni egy minimum és egy maximum sebességi határértéket is, így esetünkben +5, illetve -4 km/h sebességkülönbséget engedélyeztünk a járműnek, amely az adott 75km/h Tempomat sebesség esetén az jelenti, hogy mimimum 71km/h, illetve maximum 80km/h sebességgel haladhatott a 37 tonna összsúlyú szerelvényünk.

Mercedes Actros PPC tesztvezetés - Fotó: Karsai Attila - hungarokamion.hu
Mercedes Actros PPC tesztvezetés – Fotó: Karsai Attila – hungarokamion.hu

A gyakorlatban az előrelátó rendszer felgyorsította a járművet az emelkedők előtt 80km/h sebességre, majd azt a lehető legkevesebb üzemanyag felhasználásával folyamatosa engedte visszalassulni a beállított 71km/ sebességig. Mindezt úgy tette, hogy az automata sebességváltó már a dombtető előtti utolsó métereken üresbe kapcsolt, így az emelkedő csúcsán, éppen a beállított 71km/h sebességgel gurulva lendült át a jármű a dombtetőn, hogy megkezdhesse visszagyorsulást. A lejtőn a beállított 80km/h maximális sebességnél szükség esetén motorfékkel vagy retarderrel lassítja a rendszer a járművet, amíg az ismét a sík terepen nem halad a beállított Tempomat értékkel. Nyilvánvalóan a sebességhatároló miatt a Tempomat és a PPC felső értéke nem állítható 90km/h fölé.

A Predictive Powertrain Controll ésszerű minimum és maximum sebességhatárainak megadásával a rendszernek lehetőséget biztosítunk a domborzati viszonyoknak megfelelő leggazdaságosabb sebesség megválasztására, amellyel akár 3% fogyasztáscsökkenés érhető el, mint a PPC használata nélkül. A rendszer így a járművet Tempomat módban a legoptimálisabban gurítja, gyorsítja, lassítja és előrelátóan kapcsol.

A műszerfalról gyorsan leolvasható minden fontos információ. - Fotó: Karsai Attila - hungarokamion.hu
A műszerfalról gyorsan leolvasható minden fontos információ. – Fotó: Karsai Attila – hungarokamion.hu

Mindezeket a menetpróba során kitűnően lehetett érezni, de a műszerfalon is minden folyamat jól nyomon követhető. Az Előrelátó Hajtáslánc Felügyelet (PPC) rendszer az Actroson kívül az Antos és Arocs járművekhez is rendelhető, amely 100 ezer km futásteljesítmény esetén, akár 3-400 ezer Forintos üzemanyagköltség megtakarítást jelent mai árakon.

Mercedes-Benz Antos - Fotó: Karsai Attila - hungarokamion.hu
Mercedes-Benz Antos – Fotó: Karsai Attila – hungarokamion.hu

Nagyobb hatékonyság a jobb áttekinthetőségnek köszönhetően.

A FleetBoard®-dal az új Actros optimális előfeltételeket kínál Önnek ahhoz, hogy még nyereségesebben fuvarozhasson. Ráadásul: a FleetBoard® most az első négy hónapban ingyenesen tesztelhető. A FleetBoard® járműmenedzsment csökkenti az üzemanyag-költségeket és a kopást, akár 150 000 km-ig meghosszabbított karbantartási periódusokat, és jobb rendelkezésre állást tesz lehetővé.

Fotó: Mercedes-Benz
Fotó: Mercedes-Benz

Hatékonyabb logisztikai folyamatok.

A FleetBoard® szállítás-menedzsment hozzájárul a logisztikai folyamatok jobb hatékonyságához. Ennek alapja a DispoPilot.guide. Rögzítetten be van építve a vezetőfülkébe és 185 x 120 x 25,5 mm (Sz x M x M) nagyságú képernyővel rendelkezik. Például valós időben küldheti megbízások adatait a gépkocsinak, a címek közvetlenül átvehetők a navigációs rendszerbe és a szállítási útvonalak hatékonyan irányíthatók. Ráadásul: mindenkor a legpontosabb információkkal rendelkezhet a gépkocsi-, a szállítás- és a megrendelés állapotáról. Ez hozzájárul Actrosa optimális kihasználtságához is.

Mercedes-Benz Actros, FleetBoard - Fotó: Mercedes-Benz
Mercedes-Benz Actros, FleetBoard – Fotó: Mercedes-Benz

Egy további eszköz logisztikai folyamatai optimalizálására a DispoPilot.mobile. Ellentétben a DispoPilot.guide-dal ez az eszköz a gépkocsin kívül, például az áruk beszkenneléséhez és a digitális aláírás rögzítéséhez is használható. Ezen kívül a FleetBoard® szállítás-menedzsment folyamat biztosan integrálható az Ön saját vállalkozása diszpozíciós-, anyagkezelési- és ERP-rendszerébe – így a diszpozíció munkatársai a megszokott szoftverükkel dolgozhatnak és mégis felhasználhatják a FleetBoard® minden adatát.

Mercedes Actros vezetőfülke - Fotó: Mercedes-Benz
Mercedes Actros vezetőfülke – Fotó: Mercedes-Benz

Alacsonyabb költségek, kevesebb adminisztrácó.

A FleetBoard® időgazdálkodással minden, a vezetési és pihenőidők archiválására vonatkozó törvényes rendelkezést szinte magától teljesít. Hiszen a vezetői adatlapok és az adattároló-fájlok átvétele gombnyomásra ill. teljesen automatizáltan történik a diszponens munkahelyéről, anélkül, hogy a vezető és a gépkocsi fel kellene keresse a szállítóvállalatát. Ez pénzt takarít meg és csökkenti az adminisztrációigényt. Az iPhone-ra, iPadra és iPod touchra írt FleetBoard® App segítségével bárhol tájékoztatást kaphat arról, hogy a szállítások tervezetten bonyolódnak-e le, vagy gyors beavatkozásra van-e szükség – vészhelyzetben éjjel is.

Mercedes-Benz FleetBoard® App - Fotó: Mercedes-Benz
Mercedes-Benz FleetBoard® App – Fotó: Mercedes-Benz

Mindezek az innovatív, előre mutató fejlesztések azt szolgálják, hogy a fuvarozó vállalkozások a leghatékonyabban és leggazdaságosabban teljesíthessék fuvar feladataikat új Mercedes-Benz haszonjárműveikkel.

Karsai Attila – hungarokamion.hu

Forrás: Mercedes-Benz
.

(Ezt a cikket 2431 alkalommal tekintették meg.)

Vélemény, hozzászólás?