A külföldi fuvarozók körében is terjed az OBU-használat

Az elektronikus útdíj fizetési lehetőségek között egyre népszerűbb a fedélzeti egység használata a viszonylati jegyekhez képest a külföldi fuvarozók körében is. A WebEye Magyarország adatai alapján a külföldi útdíj-bevallók aránya a rendszer bevezetése óta közel 30%-ra nőtt. Hazánk jellemzően tranzit ország a külföldi fuvarozók számára, akik az M1-M5 autópályákat főként a balkáni, az M1-M3-as sztrádákat a keleti tranzit útvonal részeként használják. A külföldi útdíj bevallók közt minden negyedik román felségjelzésű, őket a szlovák és lengyel járművek követik a sorban.

Kamionok haladnak az M1 autópályán 2014 május 5-én. Fotó: Karsai Attila - hungarokamion.hu
Kamionok haladnak az M1 autópályán 2014 május 5-én. Fotó: Karsai Attila – hungarokamion.hu

Mivel Magyarországon jellemzően nagy az áthaladó, ún. tranzit forgalom, az e-útdíj rendszer tavaly nyári bevezetésekor sokan attól tartottak, hogy a nemzetközi kereskedelemben érdekelt fuvarozók el fogják kerülni Magyarországot, és inkább alternatív útvonalakat fognak használni a magyar utak helyett. Az e-útdíj rendszer első közel egy éve alatt azonban a külföldi fuvarozók aránya nem sokat változott, az egyik legnagyobb bevallási közreműködő, a WebEye Magyarország megfigyelései szerint.

A WebEye Magyarország adataiból kiderült, hogy a hazai autóutak közül a külföldi kamionok alapvetően két útvonalat részesítenek előnyben: az M1-M5 és az M1-M3 viszonylatokat. Ennek oka egyrészt, hogy az előbbi a balkáni tranzit, az utóbbi a keleti tranzit útvonal részei. Másrészt a KRESZ hatályos rendelkezései alapján a 3,5 tonna össztömeget meghaladó járművek csak indokolt esetben, például lerakodás céljából vehetik igénybe az alsóbbrendű utakat. Ezért leggyakrabban ezen a két útvonalon közlekednek, de természetesen a többi autópályán is találkozhatunk külföldi kamionokkal.

„Az útdíjat fedélzeti egységen (OBU) keresztül bevalló ügyfeleink közül az aktív, regisztrált járművek közel egy harmada külföldi felségjelzésű, vagyis a külföldi fuvarozók aránya megközelíti a 30%-ot. Köztük a legnagyobb arányban román jelzésű járművek szerepelnek, amelyek a külföldi úthasználók körülbelül negyedét teszik ki. Őket a szlovák és lengyel fuvarozók követik 16, illetve 17%-os jármű aránnyal, a többi tizennégy további felségjelzés között oszlik el” – mondta el Bagossy Tamás, a WebEye Magyarország ügyvezetője.

„Azt tapasztaltuk, hogy az utóbbi néhány hónapban ugrásszerűen nőtt meg a külföldi útdíj bevallók száma a rendszerünkben. Valószínűsíthetően kellett számukra néhány hónap, hogy teszteljék az OBU-val történő bevallást a viszonylati jeggyel történő fizetési móddal szemben. Vállalatcsoportunk 10 országban nyújt szervizszolgáltatást, ügyfélszolgálati munkatársaink pedig három nyelven fogadják ügyfeleink kérdéseit a nap 24 órájában, így ez a megoldás a külföldi fuvarozók számára kényelmesebb, költséghatékonyabb és ellenőrizhetőbb” – tette hozzá Bagossy Tamás.

WebEye Magyarország Kft.
A WebEye Magyarország Kft. az Európa 14 országában jelen lévő 100 százalékban magyar tulajdonú Lambda-Com közlekedésinformatikai cégcsoport tagja. A Lambda-Com közlekedésinformatikai cégcsoport vezető szolgáltatása a telematikai-(Mobile Resource Management), szállítmányozási biztonságot támogató „WebEye megoldás”, amely GPS/GPRS technológia alkalmazásával a nap 24 órájában, valós időben teszi lehetővé a járművek mozgásának, útvonalának elemzését.

Bővebb információ:
http://hu.webeye.eu/
www.utdij-bevallas.hu
.

(Ezt a cikket 281 alkalommal tekintették meg.)

Vélemény, hozzászólás?