Gazdaság Hírek Üzemanyag

Heti üzemanyagárak: a forint legyűrte az áremelkedést

A Reuters adatközlése alapján az április 7- április 11-i héten a benzin ára a mediterrán piacon heti átlagban 1,5%-kal emelkedett, a gázolajnál 0,9%-os emelkedés jelentkezett. A forint árfolyama ugyanezen időszak alatt, heti átlagban 0,9%-kal erősödött. A piaci árak és az árfolyam változását figyelembe véve április 16-án, szerdán  a benzin ára nem változik, vagy legfeljebb két forinttal emelkedhet, a dízelnél nem várható változás.

A hazai üzemanyagárak változását alapvetően két tényező alakítja: az üzemanyagok nemzetközi piaci árváltozása és a forint-dollár árfolyamának alakulása. Az árdöntések azonban számos más, az olajvállalatok tényleges beszerzéseinek és működési költségeinek alakulásától függnek, A piaci változások regisztrálását több cég (pl. Bloomberg, Platts, Reuters) végzi, az árjegyzések között esetenként nagyobb eltérés is lehet. A GKI Energiakutató Kft. a Reuters árjegyzései alapján végzi el az árváltozás előrejelzéséhez tartozó számításokat.

A Brent kőolaj ára a héten folyamatosan emelkedett, egy hét alatt közel egy dollárral nőtt az ár. Az USA kedvező makrogazdasági adata és a benzinkészletek további csökkenése miatt emelkedett az amerikai kőolaj ára. A Brent ára valamivel lassabban nőtt, mint a WTI. A különböző piacokon a benzin ára követte az olajárak változását, azaz a hét folyamán folyamatosan emelkedtek az árak. A statisztikában utólagos korrekció volt az észak-nyugat-európai üzemanyagáránál, így a múlt heti pénteki kiugró mediterrán benzinárat is a heti átlaggal helyettesítettük. Az európai benzinexport továbbra is az Egyesült Államok felé erős, de Algéria és Szaúd Arábia is fontos exportcéllá vált. A dízel esetében az Egyesült Államokból érkező dízel mennyisége továbbra is lassan növekvő. A kereskedők véleménye szerint az európai kereslet nem igényelné a dízel mennyiségének növekedését, azonban a világ legnagyobb olajkereskedője, a Vitol, folyamatosan vásárolja fel az érkező dízelt. Mindkét üzemanyag áremelkedéséhez hozzájárult, hogy az észak-nyugat-európai finomítók egyre nagyobb százaléka jelenti be, hogy karbantartás miatt néhány hétre leállnak a termeléssel.

A Reuters adatai szerint a prémium ólmozatlan benzin (10 ppm ESZ 95) tonnánkénti ára (dollárban) a mediterrán piacon az április 7- április 11-e közötti időszakban 1,5%-kal emelkedett, az észak-nyugat-európai piacon 3%-os, az ARA (Amsterdam-Rotterdam-Antwerpen) piacon 2,4%-os volt az áremelkedés. A motorikus gázolaj (EN590) jegyzésára a mediterrán piacon 0,1%-kal került lejjebb, az észak-nyugat-európai (NWE) és az ARA (Amsterdam-Rotterdam-Antwerpen) piacon 0,2-0,8%-os volt az áremelkedés. A forint árfolyama az április 7- április 11-i héten 221 Ft/dollár körül ingadozott, összességében 1 dollár kb. 2 forinttal került kevesebbe a megelőző heti átlaghoz képest.

Az április 7- április 11-i héten a kőolaj (Brent) spot hordónkénti heti átlagos ára 107 dollár/hordóra nőtt a megelőző heti 105,7-es átlaghoz képest.

A hét folyamatai alapján, a már literre és forintra átszámolt különböző tőzsdei jegyzésárak mellett, a benzin esetében 0,6-2,0% közötti áremelkedés mutatható ki, a gázolajnál 0-0,3% közötti volt az árak emelkedése. Ezen a héten az árfolyam erősödése tompította a piaci üzemanyagárak emelkedését. 

A tőzsdei piaci folyamatok összességében – a 27%-os áfával is növelten – azt valószínűsítik, hogy a benzin kiskereskedelmi átlagára legfeljebb két forinttal emelkedhet, de valószínűbb a szintentartás. A gázolaj kiskereskedelmi átlagára várhatóan nem változik. A fenti adatok alapján a benzin ára 416 forint/liter körüli szinten marad, a gázolajé pedig 418 forint/liter körül mozoghat. (A heti tény forint üzemanyag-árak adatait az Eurostat heti üzemanyagár statisztikájából vesszük, a magyar árakat a MEKH szolgáltatja az Eurostatnak.)

Az elmúlt egy év során a benzin ára 3%-kal, a gázolaj ára 2,7%-kal csökkent.

Az időszaki (utolsó publikált) átlagos keresetek emelkedtek, ezért 4,5%-kal több benzint és 4%-kal több gázolajat lehet egy havi átlagos nettó keresetből tankolni.

 MEGJEGYZÉS

Fenti számításaink a nemzetközi tőzsdei és árfolyamváltozásokból adódó piaci hatásokat mutatják a ThomsonReuters árjegyzései alapján. A változások figyelembe vételéhez a legtöbb nagy olajcég nem a Reuters, hanem más ügynökség jegyzési árait használja. A MOL az üzemanyagok nagykereskedelmi listaárát ennek alapján, illetve a mediterrán térségből vasúton történő fuvar, import és logisztikai költségek és egyéb költségek figyelembe vételével alakítja ki. (Ezt állapította meg egy korábbi versenyhivatali vizsgálat.) Erre rakódik még a kiskereskedelmi árrés, ami meglehetősen nagy szórást mutat (az egyes kutak árképzése egymástól jelentősen eltérő). Mindez együttesen az üzemanyagárak kb. 50-55%-át teszik ki. Az üzemanyagárak másik felét a jövedéki adó (benzin esetében 120 Ft/liter, dízel esetében 110,35 Ft/liter), illetve a készletezési díj (benzin esetében 3,3 Ft/liter, dízel esetében 3,205 Ft/liter) fix tételek, valamint ezek összességére (így a jövedéki adóra is) kivetett 27%-os ÁFA jelenti.

A MOL rendszeres árváltoztatásai eltérhetnek a piaci folyamatok által indokolt árváltozásoktól (pl. néhány forintos emelést átvíve a következő hétre), azonban hosszabb távon (1-2 hónap) a trendeknek mindenképpen azonosnak kell lenniük.

 Forrás: GKI Energiakutató Kft.
.

(Ezt a cikket 246 alkalommal tekintették meg.)

LEAVE A RESPONSE

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .