A Reuters adatközlése alapján a március 24-28-i héten a benzin ára a különböző európai piacokon heti átlagban a 5-7%-kal nőtt. A gázolajnál is viszonylag egységesen 1,2-1,4%-os árcsökkenés jelentkezett. A forint árfolyama ugyanezen időszak alatt, heti átlagban 0,3%-kal gyengült. Pénteken, március 21-én 2-2 forinttal emelkedtek az üzemanyagárak. A piaci árak és az árfolyam változását figyelembe véve április 2-án a benzin ára tovább emelkedhet, a dízelnél kicsi az esélye az árváltoztatásnak.

A hazai üzemanyagárak változását alapvetően két tényező alakítja: az üzemanyagok nemzetközi piaci árváltozása és a forint-dollár árfolyamának alakulása. Az árdöntések azonban számos más, az olajvállalatok tényleges beszerzéseinek és működési költségeinek alakulásától függnek, A piaci változások regisztrálását több cég (pl. Bloomberg, Platts, Reuters) végzi, az árjegyzések között esetenként nagyobb eltérés is lehet. A GKI Energiakutató Kft. a Reuters árjegyzései alapján végzi el az árváltozás előrejelzéséhez tartozó számításokat.

A Brent kőolaj ára a héten 106-108 dollár/hordó között ingadozott, amely a bizonytalan kilátásokat is tükrözi. A fejlett országok valamivel gyorsabb növekedése és a líbiai kitermelés újabb problémái a hét elején megállították az olajár csökkenését, s egy dollár körüli áremelkedés után 107-108 dollár/hordó között ingadozott a Brent ára. Az üzemanyagok árát emeli, hogy a tengeren túli piacokon, mind az Egyesült Államok keleti partjainál, mind Nyugat-Afrikában meglódult a kereslet a benzin iránt. A mediterrán piacon a vörös-tengeri régióban szintén emelkedett az üzemanyag-kereslet. A dízel esetében az Egyesült Államokból érkező dízel mennyisége márciusban visszaesett, s ez emelte meg kissé az észak-európai árakat. Mindkét üzemanyag áremelkedéséhez hozzájárult, hogy az észak-nyugat-európai finomítók kb. 10%-a karbantrtási munkák miatt leállt. A mediterrán térségben is sok finomító tavaszi karbantartás és a termelési átállások miatt rövidebb-hosszabb időre bezárt.

A Reuters adatai szerint a prémium ólmozatlan benzin (10 ppm ESZ 95) tonnánkénti ára (dollárban) a mediterrán piacon a március 24-28-a közötti időszakban jelentősen 5%-kal emelkedett, a másik két piacon 5-7% volt az emelkedés. Az ARA (Amsterdam-Rotterdam-Antwerpen), az észak-nyugat-európai (NWE) és a mediterrán piacon kedden volt az árak csúcspontja, azóta kisebb mérséklődés és korrekció jelentkezik. A motorikus gázolaj (EN590) jegyzésára a mediterrán piacon 1,3%-kal került feljebb, az észak-nyugat-európai (NWE) és az ARA (Amsterdam-Rotterdam-Antwerpen) piacon valamivel erősebb (1,3-1,4%) volt az árcemelkedés. A forint árfolyama a március 24-28-i héten 225,8 Ft/dollár körül ingadozott, összességében 0,6 forinttal került többe a megelőző heti átlaghoz képest.

A március 24-28-i héten a kőolaj (Brent) spot hordónkénti heti átlagos ára 107,1 dollár/hordóra mérséklődött a megelőző heti 107,4-es átlaghoz képest.

A hét folyamatai alapján, a már literre és forintra átszámolt különböző tőzsdei jegyzésárak mellett, a benzin esetében jelentős, 5-7% közötti emelkedés mutatható ki, a gázolajnál 1,5-1,7% közötti volt az áremelkedés. Ezen a héten az árfolyam csak kicsit módosította a piaci árváltozásokat. 

A tőzsdei piaci folyamatok összességében – a 27%-os áfával is növelten – azt valószínűsítik, hogy a benzin kiskereskedelmi átlagára jelentősen, akár öt forinttal is emelkedhet (+3 – +6), a gázolaj kiskereskedelmi átlagára várhatóan nem változik figyelembe véve a múlt heti pénteki áremelést, de elképzelhető azonban 2 forintos emelés is. Így várhatóan a benzin ára 418 forint/liter-re emelkedhet, a gázolaj ára 423-425 forint/liter-re nőhet. (A heti tény forint üzemanyag-árak adatait az Eurostat heti üzemanyagár statisztikájából vesszük, a magyar árakat a MEKH szolgáltatja az Eurostatnak.)

Az elmúlt egy év során a benzin ára 6%-kal, a gázolaj ára 3%-kal emelkedett.

Az időszaki (utolsó publikált) átlagos keresetek emelkedtek, ezért 7%-kal több benzint és 4%-kal több gázolajat lehet egy havi átlagos nettó keresetből tankolni.

 MEGJEGYZÉS

Fenti számításaink a nemzetközi tőzsdei és árfolyamváltozásokból adódó piaci hatásokat mutatják a ThomsonReuters árjegyzései alapján. A változások figyelembe vételéhez a legtöbb nagy olajcég nem a Reuters, hanem más ügynökség jegyzési árait használja. A MOL az üzemanyagok nagykereskedelmi listaárát ennek alapján, illetve a mediterrán térségből vasúton történő fuvar, import és logisztikai költségek és egyéb költségek figyelembe vételével alakítja ki. (Ezt állapította meg egy korábbi versenyhivatali vizsgálat.) Erre rakódik még a kiskereskedelmi árrés, ami meglehetősen nagy szórást mutat (az egyes kutak árképzése egymástól jelentősen eltérő). Mindez együttesen az üzemanyagárak kb. 50-55%-át teszik ki. Az üzemanyagárak másik felét a jövedéki adó (benzin esetében 120 Ft/liter, dízel esetében 110,35 Ft/liter), illetve a készletezési díj (benzin esetében 3,3 Ft/liter, dízel esetében 3,205 Ft/liter) fix tételek, valamint ezek összességére (így a jövedéki adóra is) kivetett 27%-os ÁFA jelenti.

A MOL rendszeresi árváltoztatásai eltérhetnek a piaci folyamatok által indokolt árváltozásoktól (pl. néhány forintos emelést átvíve a következő hétre), azonban hosszabb távon (1-2 hónap) a trendeknek mindenképpen azonosnak kell lenniük.

Forrás: GKI Energiakutató Kft.
.

 

(Ezt a cikket 321 alkalommal tekintették meg.)

Vélemény, hozzászólás?