Gazdaság Hírek Üzemanyag

Heti üzemanyagárak: vegyes változások, bizonytalan ármódosulás

A Reuters adatközlése alapján a március 10-14-i héten a benzin ára a különböző európai piacokon heti átlagban a 0,5-1,5%-kal csökkent. A gázolajnál is viszonylag egységesen 1,8-2,4%-os árcsökkenés jelentkezett. A forint árfolyama ugyanezen időszak alatt, heti átlagban változatlan maradt. Pénteken, március 14-én a dízel ára 3 forinttal csökkent. A piaci árak és az árfolyam változását figyelembe véve március 19-én a dízel ára tovább csökkenhet, a benzinnél kicsi az esélye a csökkentésnek.

A hazai üzemanyagárak változását alapvetően két tényező alakítja: az üzemanyagok nemzetközi piaci árváltozása és a forint-dollár árfolyamának alakulása. Az árdöntések azonban számos más, az olajvállalatok tényleges beszerzéseinek és működési költségeinek alakulásától függnek, A piaci változások regisztrálását több cég (pl. Bloomberg, Platts, Reuters) végzi , az árjegyzések között esetenként nagyobb eltérés is lehet. A GKI Energiakutató Kft. a Reuters árjegyzései alapján végzi el az árváltozás előrejelzéséhez tartozó számításokat.

Az ukrán-orosz események áremelő hatása fokozatosan kikerül a Brent kőolaj árából, s most az arab országok kitermelésének bővülése okoz kisebb optimizmust a piacon. Az üzemanyagoknál árcsökkentő hatású, hogy a kereskedők igyekeznek a téli minőségű üzemanyag-készletektől megszabadulni, s a benzinnél ezen a héten inkább áremelő hatású, hogy negyobb tér nyílt az észak-amerikai és a nyugat-afrikai benzinexportra. A dízel esetében további árcsökkentésre ad alapot, hogy meglódulni látszik az Oroszországból és az Egyesült Államokból érkező dízel mennyisége.

A Reuters adatai szerint a prémium ólmozatlan benzin (10 ppm ESZ 95) tonnánkénti ára (dollárban) a mediterrán piacon a március 10-14-e közötti időszakban csak kicsit, 0,5%-kal csökkent, a másik két piacon másfél százalékos volt a csökkenés. Az ARA (Amsterdam-Rotterdam-Antwerpen) piacon fokozatos árcsökkenés volt a jellemző, az észak-nyugat-európai (NWE) és a mediterrán piacon erős fluktuáció volt a hét folyamán. A motorikus gázolaj (EN590) jegyzésára a mediterrán piacon 1,8%-kal került lejjebb, az észak-nyugat-európai (NWE) és az ARA (Amsterdam-Rotterdam-Antwerpen) piacon valamivel erősebb (2,2-2,4%) volt az árcsökkenés. A forint árfolyama a március 10-14-i héten 225,5 Ft/dollár körül ingadozott, összességében nem változott a megelőző heti átlaghoz képest.

A március10-14-i héten a kőolaj (Brent) spot hordónkénti heti átlagos ára 109 dollár/hordóra mérséklődött a  megelőző heti 110-es átlaghoz képest.

A hét folyamatai alapján, a már literre és forintra átszámolt különböző tőzsdei jegyzésárak mellett, a benzin esetében a 0,5-1,5% közötti csökkenés mutatható ki, a gázolajnál 1,8-2,4% közötti volt az árcsökkenés. Ezen a héten az árfolyam nem módosította a piaci árváltozásokat. 

A tőzsdei piaci folyamatok összességében – a 27%-os áfával is növelten – inkább azt valószínűsítik, hogy a benzin kiskereskedelmi átlagára  nem változik, de elképzelhető egy-két forintos csökkentés is. A gázolaj kiskereskedelmi átlagára a hét második felében jelentkező további áresés miatt újabb 2 forint körül mértékkel csökken, de nem kizárt a szintentartás sem, mivel a piaci árak pénteken (14-én) emelkedtek. Így várhatóan a benzin ára 415 forint/liter marad, (esetleg kicsit csökken), és a gázolaj ára 423 forint/liter-re mérséklődik, de elképzelhető, hogy a múlt heti ár (425 forint/liter) nem változik. (A heti tény forint üzemanyag-árak adatait az Eurostat heti üzemanyagár statisztikájából vesszük, a magyar árakat a MEKH szolgáltatja az Eurostatnak.)

Az elmúlt egy év során a benzin ára 4%-kal csökkent, a gázolaj ára 2%-kal mérséklődött.

Az időszaki (utolsó publikált) átlagos keresetek emelkedtek, ezért 7%-kal több benzint és 5%-kal több gázolajat lehet egy havi átlagos nettó keresetből tankolni.

 

MEGJEGYZÉS

Fenti számításaink a nemzetközi tőzsdei és árfolyamváltozásokból adódó piaci hatásokat mutatják a ThomsonReuters árjegyzései alapján. A változások figyelembe vételéhez a legtöbb nagy olajcég nem a Reuters, hanem más ügynökség jegyzési árait használja. A MOL az üzemanyagok nagykereskedelmi listaárát ennek alapján, illetve a mediterrán térségből vasúton történő fuvar, import és logisztikai költségek és egyéb költségek figyelembe vételével alakítja ki. (Ezt állapította meg egy korábbi versenyhivatali vizsgálat.) Erre rakódik még a kiskereskedelmi árrés, ami meglehetősen nagy szórást mutat (az egyes kutak árképzése egymástól jelentősen eltérő). Mindez együttesen az üzemanyagárak kb. 50-55%-át teszik ki. Az üzemanyagárak másik felét a jövedéki adó (benzin esetében 120 Ft/liter, dízel esetében 110,35 Ft/liter), illetve a készletezési díj (benzin esetében 3,3 Ft/liter, dízel esetében 3,205 Ft/liter) fix tételek, valamint ezek összességére (így a jövedéki adóra is) kivetett 27%-os ÁFA jelenti.

A MOL rendszeresi árváltoztatásai eltérhetnek a piaci folyamatok által indokolt árváltozásoktól (pl. néhány forintos emelést átvíve a következő hétre), azonban hosszabb távon (1-2 hónap) a trendeknek mindenképpen azonosnak kell lenniük.

Forrás: GKI Energiakutató Kft.
.

(Ezt a cikket 273 alkalommal tekintették meg.)

LEAVE A RESPONSE

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .