AETR Ellenőrzések Hírek Sajtószemle Tachográf

A “rettegő” kamionosok védelmében

Alaposan kiverte a biztosítékot a kamionosoknál a Totalcar.hu-n “Rettegnek tőle a kamionosok” címmel megjelent keddi cikk, amelyben Zách Dániel, a tőle megszokott részletességgel mutatja be Horváth Sándor közúti ellenőr munkáját.

Egy korábbi ellenőrzés az M7-es autópályán. MTI Fotó: Varga György
Egy korábbi ellenőrzés az M7-es autópályán. MTI Fotó: Varga György

A felháborodás legfőbb oka, hogy az ország egyik legolvasottabb autós oldalán megjelent cikk a kamionosok többségét csalóknak nevezi, illetve a velük lepaktáló szervizeket, de még a kamiongyártókat is negatív színben tünteti fel. A saját tapasztalataim alapján ezzel egyáltalán nem értek egyet! Több mint 19 éve foglalkozom kamionokkal, és ezalatt az idő alatt több száz sofőrrel és fuvarozó vállalkozóval beszélgettem, amely alapján kijelenthetem, hogy a magyar kamionosok többsége nem csaló! Alapvetően senkinek sem érdeke csalni, ugyanis a magas büntetési tételek miatt egyszerűen nem kifizetődő! Az, hogy mégis rettegnek a kamionosok a közúti ellenőrzéstől, annak pont a jövedelemhez képest aránytalanul magas bírság az oka, ugyanis már apróbb figyelmetlenségek és kisebb szabálysértések esetén is összejöhet egy komolyabb csekk, arról nem is beszélve, hogy gyakran kényszerhelyzet szüli a szabályszegést.

A szervizek tevékenységét szintén komoly ellenőrzés alatt tartja az NKH, akik közül csak igen kevesen merik megkockáztatni a magas büntetéseket és végső soron a működési engedélyük bevonását. A járműgyártóknak pedig végkép nem érdekük a csalók segítése, sőt! Ma már komoly verseny alakult ki a haszonjárműgyártóknál is, hogy termékeikbe minél több aktív és passzív baleset-megelőzési berendezést kínáljanak a fuvarozóknak, ugyanis egy balesetben a személyi sérülésen túl a járműben és a rakományban is komoly kár keletkezhet, nem beszélve a másoknak okozott kárról és a munkából történő kiesés miatti károkról. A járműgyártók csalók elleni törekvését és a balesetek kockázatának csökkentésére tett erőfeszítéseket jól tükrözi Váradi Csaba levele is, aki a DAF tehergépkocsik értékesítésével és szervizelésével foglalkozó cégnél, a Hungarotruck Kft. vevőszolgálatán dolgozik.

Egy fuvarfeladat elvégzéshez nagyon sok engedélyt és egyéb dokumentumot kell a járműben tartani, valamint számtalan előírásnak és jogszabálynak kell megfelelni amelyek ráadásul gyakran változnak is. A fuvarozó vállalkozások nagy gondot fordítanak az előírások betartására, melynek érdekében szakterületenként akár tanácsadók segítségét is igénybe veszik. Ilyen  terület az AETR (A nemzetközi közúti fuvarozást végző járművek személyzetének munkájáról szóló Európai Megállapodás) amely pontosan meghatározza többek között a vezetési és pihenőidőkre vonatkozó szabályokat. Sajnos a legnagyobb odafigyelés mellet is előfordulhat, hogy pár perces túlvezetés történik akár a sofőr hibáján kívül, de az okokat már nem vizsgálja a hatóság szigorú őre. A sofőr már néhány perces túlvezetés miatt is büntetésre számíthat, különösen ha az eset rendszeresen ismétlődik, de nem hiszem, hogy néhány perces túlvezetés miatt bárki is veszélybe lenne az utakon. Olyan is gyakran előfordul, hogy a tachográf nem megfelelő használata miatt alakul ki büntetésre okot adó helyzet, azonban ez szintén nem okoz balesetet, mégis szigorúan büntetnek érte. Még több, ezekhez hasonló esettanulmányt lehet olvasni az AETR.hu oldalon, ahol arról is beszámol az oldal készítője, hogy nem minden esetben jogos a hatósági bírság, ugyanis aki nincs tisztában a szabályokkal, az könnyen megvezethető.

Egy korábbi ellenőrzés az M7-es autópályán -  MTI Fotó: Varga György
Egy korábbi ellenőrzés az M7-es autópályán – MTI Fotó: Varga György

A Totalcar cikkében jól érzékelhető a hatóság álláspontja a fuvarozókról, mely szerint a kamionosok többsége csaló. Minden bizonnyal ezt tapasztalatból mondják, azonban jó volna egy kimutatást látni arról, hogy az ellenőrzés alá vont útszakaszon mennyi kamion haladt át, abból mennyit ellenőriztek, illetve az ellenőrzött járművek mekkora részénél tapasztaltak hiányosságokat. Persze azt is jó volna tudni, hogy az ellenőrzött járművezetők hány százalékánál állapítható meg szándékos csalás, illetve mennyien kaptak büntetést csupán figyelmetlenségből vagy tudatlanságból eredő hiányosságokért. Úgy gondolom, hogy amíg nem állnak rendelkezésre ilyen kimutatások, addig nem jelenthető ki, hogy a kamionosok többsége csaló!

A sofőrökkel történt beszélgetéseim alkalmával szinte mindenkiben az a vélemény alakult ki, hogy a szigorú hatósági ellenőrzések és büntetések nem a közlekedésbiztonság javítása érdekében történnek, hanem az államkincstár gyarapítása céljából egyfajta újabb adóbehajtás. Jó esetben ez valóban a csaló és rossz műszaki állapotban hazánk útjain közlekedő külföldi, főleg kelet-európai (ukrán, román, bolgár…) kamionokra irányul, akik sok esetben nem is rendelkeznek magyarországi fuvarengedélyekkel, vagy ha igen, akkor az többnyire hamis. Nem tudni miért, de a jogosulatlan fuvarozás ellenőrzését a schengeni csatlakozásunk óta semelyik hatóság sem érezte feladatának, illetve jogszabályi háttér hiányában nem is volt rá lehetőségük, pedig ezzel az olcsón, engedély nélkül fuvarozó külföldi vállalkozások komoly károkat okoztak a tisztességes hazai fuvarozóknak, amely miatt az állam pedig jelentős adóbevételektől esett el.

A külföldiek jogosulatlan fuvarozásának ellenőrzésében többek között az MKFE nyomására mostanában történnek jelentős változások, amelyről a hungarokamion.hu oldalon is több cikk megjelent. A témával már hosszú évek óta foglalkozik Kaibinger Tamás, a Fuvarlevél magazin munkatársa is aki egyik cikkében azt is bemutatta beszélgetőpartnere segítségével, hogy Nyugat-Európában hogy működik hatékonyan a közúti ellenőrzés.

MTI Fotó: Koszticsák Szilárd
Kitereléses ellenőrzés – MTI Fotó: Koszticsák Szilárd

 Úgy gondolom, hogy a fuvarozóknak és a hatóságoknak partnerként kell együttműködni egy közúti ellenőrzés során! Nem tűrhető szó nélkül az a hatósági nézőpont, hogy a kamionosok többsége csaló, de a fuvarozóknak is változtatni kell azon az állásponton, hogy egy ellenőrzés csak a “lenyúlásról” szól. Véleményem szerint ehhez az kell, hogy a hatóság mérlegelje a szabálysértéseket és biztosítsa a fuvarozóknak a tisztességes piaci megélhetés lehetőségét például azzal, hogy szigorúan bünteti az igazi csalókat és figyelmeztet – de nem büntet – a balesetveszélyt nem jelentő apróbb szabályszegésekre. A magyar fuvarozók érdekeit szem előtt tartva az E-útdíj bevezetése kapcsán elhárult minden kifogás, a bélyegző automaták kihelyezésével pedig elhárul minden technikai akadály a külföldi fuvarozók jogosulatlan fuvarozásának ellenőrzése kapcsán.

A biztonságos közlekedést nem csak szigorú szabályokkal lehet segíteni! A tachográf soha nem foglya kiírni, hogy hol és milyen körülmények között tudta a sofőr eltölteni a pihenőidejét. Európában nagyon kevés helyen található olyan zárt és őrzött kamionparkoló, ahol alvás közben nem kell rettegni attól, hogy mikor rabolják ki a megfáradt embert. Néha már annak is örülni kell, ha csak a gázolajat szívják le, a rakományt és a fülkét pedig békén hagyják. A kulturált tisztálkodási lehetőség a legtöbb helyen szintén nem megoldott. Azokban a nyugat-európai zárt és őrzött parkolókban, ahol minden feltétel biztosított a nyugodt pihenésben, komoly pénzeket kérnek mindezért, amely a fuvarköltségek emelkedéséhez vezet.

A kamionosoknak mindezeken túl nap mint nap meg kell küzdeni fel- és lerakóhelyek sajátosságaival, a szűk utakon mindig letörik egy-egy méregdrága visszapillantó tükör, a targoncások szintén gyakran törik le a nem olcsó lámpákat a pótkocsiról, az EU-n kívül a határokon mindig várakozni kell, a rendőrség és az egyéb hatóságok pedig folyamatosan ellenőrzésekkel okoznak késedelmet, olykor  pedig más közlekedő társak okoznak problémát az utakon. Lehetséges, hogy a Horváth úrhoz hasonló lelkiismeretes közúti ellenőröknek célszerű lenne elkísérni egy nemzetközi  kamionost egy több hetes útra, hogy személyesen is megtapasztalják az ellenőrzésük alá vont járművezetők gyakran igen mostoha munkakörülményeit. Bár a Totalcar cikkéből megtudhattuk, hogy az ellenőr munkája sem fenékig tejfel, mégis Ő minden nap a szerettei körében töltheti az estét, és a saját ágyában tudja álomra hajtani a fejét.

Magyarországon az áruszállítás döntő többsége közúton történik, így véleményem szerint azt kell megértetni az autós társadalommal, hogy az utakon közlekedő teherautók és kamionok nem közlekedési akadályok, hanem ők jelentik a gazdaság vérkeringését! Az életünkhöz pedig nélkülözhetetlenen az egészséges vérkeringés!

Karsai Attila – hungarokamion.hu
.

(Ezt a cikket 15592 alkalommal tekintették meg.)

3 COMMENTS

  1. Tökéletesen egyetértek. A szabályok tudtommal azt sem írják elő, hogy a 45 óra kötelező pihenőt a sofőr otthon kell, hogy eltöltse. Ez egyértelműen azt mutatja, hogy nem a járművezető érdeke a lényeg. Aki töltött már el két napot egy parkolóban állva, az tudja, hogy a végén már alig várja az ember, hogy újra gurulhasson. Néha olyan ostobaságok miatt kell megszakítani egy megkezdett pihenőt, hogy elképesztő. És azt aztán magyarázhatom a rendőrnek, azt nem érdekli, hanem boldogan büntet.

  2. Szégyen, hogy így jellemzik a kamionosokat. Rendőrben is van korrupt, mégsem általánosítják őket, mert nem mind az! Egy laikus olvasó ennyi negatívum hallatán milyen véleményt formál a kamionosokról? A kedves újságíró úr 5 évente megvédi-e az újságírói igazolványát? Persze saját pénzén, ahogyan a kamionosok teszik a GKI vizsgán. Kell-e napi szinten idegeskednie, hogy lesz-e parkolóhelye, ahol 11 órát kellene pihennie? Hétvégén meg ugye 45 órát. Télen mínusz 10 fokban ha kilopják a gázolaját, megfagy-e vagy segítenek neki szerezni üzemanyagot a következő kútig? Különösen külhonban, ahol a magyarokat “nagyon szeretik”. Kell-e a kedves újságíró úrnak az autója alatt hemperegni, hogy megjavítsa az autóját, ha a szükség úgy hozza? Kell-e napokat állnia az Ukrán határon, hogy be vagy kiléphessen? A napi élelmiszerek, beszerzése sem egyszerű feladat olyan járművel, ami szinte mindenhonnan ki van tiltva az autópályán kívül.
    A parkolók kicsik, nem elég komfortosak, de ha mégis, akkor megfizethetetlen. Ami egy átlag embernek napi rutin, az a kamionosnak minden nap egy harc. Csak abba gondoljunk bele, ha letelik a kötelező pihenő, már jelez is a “hajcsár”, hogy indulás van!!! Kellemes, mikor éppen mosdóba készül az ember, de egy 50 fős turista busz teljes állománya elözönli a mosdót. Arra meg nincs idő, hogy kivárjuk a sorunkat, mert indulni kell! Ez csak egy példa, de számtalan ilyen van még a tarsolyomban. Míg más nyugodtan pihen a saját ágyában, addig éjjel megállhat egy hűtős kamion mellettünk, aminek a kompresszora nem kis zajjal jár. Néha foci drukkerek őrjöngése töri meg a csendet, akik reggelre lerendezik a mosdót, esetleg az autóban is kárt tehetnek. Nem beszéltem még a gagyi árusokról, akik könyörtelenül felzaklatnak mindenkit, hogy megszabadulhassanak a hamis vagy lopott cuccaiktól. Sokszor úgy indul a nap, hogy már ki van pakolva a hatóság a pihenőben mire felébredünk. Még ha nincs is félnivalónk, nem egy jó érzés.
    Az éjjel rengeteg dolgot tartogathat, amire csak napközben vagy induláskor derülhet fény. Üres tank, ellopott pótkerék vagy tűzoltó készülék, felvágott ponyva… Talán meg kéne hallgatni a másik oldalt is, mielőtt tollat ragad firkász úr. Az NKH-s hős tegye a dolgát, semmi bajom vele, de vannak kollégái, akik még csak ember számba sem veszik a gépkocsivezetőket, úgy beszélnek velük. A Kuzma Úrnak is írtam ami nap egy levelet. Szép és jó dolog, amit ő és lelkes csapata tesz azért, hogy szakképzett gépkocsivezetők legyenek mindenhol. Az általa publikált AETR könyvek, melyekben NKH-s ellenőrök is közreműködtek olyan dolgokat tartalmaznak, amiket elvileg meg kellene tanítaniuk a GKI képesítő vizsgán, amiért mint azt korábban leírtam nem keveset fizetünk 5 évente. Ha ugye a tanfolyamon, ahol szintén NKH-s dolgozók oktatnak, lelkiismeretesen leadnának a tananyagot, akkor nem kellene az a bizonyos AETR könyv sem. Vagy csak annak, aki nem szeret jegyzetelni. Ehelyett 3 semmi könyvből oktatnak, ami “beszél, de nem mond”! Persze így kelendőbb a saját irományuk, amiben részletesen benne van minden. Nem is olcsó, de a lényeg tényleg benne van. Tudom, mert megvettem! Szóval így megy ez nálunk! Tartanak egy felületes oktatást, ebből következik a gépkocsivezető felkészületlensége, majd megbüntetik. Nem kis pénzre persze, hanem hogy jól megemlegesse! Aztán meg megkérdezik, hogy miért nem vette meg az AETR könyvet, amiben minden benne van. Talán mert azt hitte, mindent elmondtak neki az oktatáson.
    Kicsit hosszúra sikeredett a hozzászólásom, de szerintem elég tanulságos!
    KELLEMES ÜNNEPEKET KÍVÁNOK MINDENKINEK!

    • Helló!
      Teljesen egyetértek az előttem szólókkal.
      Csak azért akarok hozzászólni, mint az AETR könyv szerzője, hogy kijelentsem: SEMMILYEN formában nincs közöm a hazai GKI-oktatásokhoz és azokhoz, akik ezeket oktatják.
      Csak azért mondom ezt, mert az AETR könyv NEM azért született meg, hogy valaki duplán kapjon ezért pénzt vagy ilyesmi, hanem azért, mert én is azt láttam, amit a kolléga leírt: nagyon kevés jól értelmezhető szakmai kiadvány létezik a témában, és a sok félreértés miatt szükségessé vált elmagyarázni a jogszabályokat. Mi mit jelent, hoygan kell alkalmazni és értelmezni.
      Ha valamelyik oktató iskola megveszi a könyvet és abból oktat (sokan vannak így), sok esetben NEM kell megvenniük a tanulóknak is, ellenbán az egyéb esetleg kötelező kiadványokkal.
      Viszont azt gondolom, mindenki úgy jár a legjobban, ha valóban megfelelő forrásból tanulja meg az anyagot.
      Szóval, én magam is szomorú vagyok amiatt, és mint logisztikus és nemzetközi szállítmányozási ügyintéző végzett is tapasztaltam, hogy sajnos, tényleg nagyon keveset oktatnak az AETR témakörében ezeken a tanfolyamokon (a néhány kötelezőt), és sajnos, nem egyszer, azt is hekytelenül.
      De ismétlem, nem vagyok kapcsolatban ezekkel az emberekkel (kivéve egyetlen egy iskolát, akikhez küldök GKI képzésre embereket, minden kötelezettség nélkül), és azok a szakértő társak, akikkel együtt dolgozunk, már nagyon régóta nem dolgoznak ellenőrként, sőt, van, aki egyáltalán nem is volt az. Nagyon-nagyon régóta a fuvarozói oldalon állnak és rengeteget segítenek nekik.
      Elnézést, ha hosszúra siekrült.
      További jó munkát kívánok mindenkinek, és valóban: a fuvarozók többsége becsületesen szeretne dolgozni.

Comments are closed.