Ellenőrzések Fuvarpiac Gazdaság Hírek Sajtószemle

Fuvarlevél: Van ami az EU-ban jobban működik mint nálunk? A közúti ellenőrzés

Az ember azt gondolhatná, hogy a harmadik országos kamionok jogosulatlan fuvarozása csak kelet-magyarországi kollégáinknak szúr szemet. Ők azok, akik mondjuk a Tiszai Vegyi Kombinát telephelyén látják a magyar áruexport kivitelére várakozó külföldi autókat, melyek ellenőrzés nélkül úgy járnak-kelnek Magyarországon, mintha csak otthon lennének.

fuvarlevel-logoBár Mohai Szabolcs beszélgetőtársunk nem ismeri közelről a keleti viszonyokat, de a jogosulatlan fuvarozásról határozott véleménnyel rendelkezik mivel tanácsadóként több magyar szállítmányozó és fuvarozó vállalkozásnál tevékenykedik.

Fuvarlevél: Ön hogyan tájékozódik a fuvarozó szakmát érintő ügyekben?
Mohai Szabolcs: Elég régóta a szakmában vagyok. Bár nem léptem be egy érdekképviseletbe sem, de időnként elmegyek egy-egy közgyűlésekre, hogy megtudjam milyen újdonságokra számíthatunk a szakmában.

Fuvarlevél: Mi foglalkoztatja Ön szerint mostanában leginkább a szakmai közvéleményt?
Mohai Szabolcs: A legújabb hír, amiről többször hallani mostanában az a külföldiek jogosulatlan fuvarozása, ami hatalmas probléma nemcsak a fuvarozóknak, hanem az egész gazdaságnak is. Arról van szó, hogy tetemes adóbevételektől és munkától fosztják meg a magyarokat olyan EU-n kívüli cégek, melyek nem nálunk adóznak. Amit fuvarozásban jártas szakemberként nagyon nem értek, az a fejetlen, értetlen hozzáállás a hatóságaink részéről. Az EU-ban hosszú ideje alkalmaznak a belső határokon bélyegző automatákat, melyek a külső országokból jövő kamionok fuvarozási engedélyeit a vámosok jelenléte nélkül érvénytelenítik, vagyis rányomják a stemplit az engedélyre. Rögtön kitérek arra is, hogy ez nyugaton miért működik kiválóan. Sajnos nálunk valami bölcs hivatalnok újra fel akarja találni, hogy mit kell tudnia egy ilyen készüléknek. Eleve képtelenség, hogy az automatának fel kell ismernie a rakományt és egy sereg olyan adatot, melyek nem is találhatók a belé helyezendő fuvarozási engedélyen. Egyébként is mit ér egy automata csak úgy önmagában, ha nincs mögötte hatékony ellenőrzés. Szergej mondjuk kipróbálja, mert kíváncsi. Lebélyegzi az engedélyt és továbbmegy. Jevgenyij viszont nem dugja be az engedélyét a készülékbe. És mi történik akkor? Semmi. Ő is megy tovább.

Fuvarlevél: Igen ám, de ha Jevgenyij nem bélyegzi le az engedélyét, akkor nagyon sokat kockáztat, hiszen az első ellenőr megbünteti.
Mohai Szabolcs: Csak kockáztatna, ha a magyar hatóságok 75%-ban nem a magyar járműveket állítanák meg, hanem ehelyett a külföldieket ellenőriznék. De a magyar rendőr csak velünk magyarokkal mer erős lenni, a külföldieket kerüli. Nemrégiben az M0 déli szektorában Szigetszentmiklós környékén motoros rendőrök szedték ki ellenőrzésre a kamionokat. Véletlenül én is arra jártam egy magyar rendszámú vontatóval, engem is kivettek, így hát kisoroltam a parkolóba. Engem kerek 45 percen át vizsgáltak, közben megérkezett egy bolgár autó szállító kamion is. Egy enyhe 8 perces vizsgálat után, mikor a sofőr beindította a motort,  percekig nem láttunk a füsttől amíg kinyöszörgött a parkolóból.

Fuvarlevél: Ön szerint minek köszönhető, hogy közúti ellenőreink az őket ért sok bírálat ellenére, továbbra is kerülik a külföldiek megállítását?
Mohai Szabolcs: Azt állítják, hogy nyelvismeret nélkül nem tudnak velük kommunikálni. Tudja, hogyan beszél velünk az olasz, osztrák, szlovén rendőr? Roppant egyszerűen, a saját nyelvén! Itt nem kell hosszan beszélgetni, ez nem egy traccs-parti. Egy kamionos azonnal megérti, hogy mi a probléma. Legrosszabb esetben leírnak neki egy számot, hogy 4.000 euró. Azt is megérti, ha rámutat a rendőr a rendszámra, hogy le kell venni. A papírokat elveszik tőle és ha nincs szerencséje, bekísérik egy olyan telephelyre, ahol mondjuk napi 180 euróért parkolhat. A saját példámon tudom, hogy onnan egy tapodtat sem tehet meg addig, amíg ki nincs fizetve a bírság. Ezt így csinálják az Európai Unióban. Ha a többiek megtehetik, akkor mi is megtehetnénk. Ugyanabba az Európai Unióba tartozunk mi is, nem mondhatná senki, hogy meg nem engedett módon diszkrimináljuk a külföldieket. Csak ellenőrizni kellene őket, ahogy mások is teszik.

Fuvarlevél: Megosztaná velünk konkrétan is legutóbbi tapasztalatát?
Mohai Szabolcs: Ezerkétszáz eurót fizettünk az idén Olaszországban, csak azért mert az egyik pilótánk elfelejtette a fuvarozói bélyegzőt rátenni a CMR-re! Kettő CMR-ről volt szó, egyenként 600 euró a bírság. Azonnal megértettük, hogy mi a probléma, nem kellett szinkrontolmácsot vagy műfordítót hozni, nem kellett felhívni a nagykövetséget és a cégvezetőnek sem kellett kiutaznia. Rögtön felfogtuk a helyzetet, pedig furcsa módon nem beszélt magyarul az olasz rendőr. Nálunk ez a hozzáállás hiányzik, holott csak egy 1500 forintos bélyegző kellene és az akarat. Mondjuk megérkezik a magyar-ukrán határra a külföldi kamion. A kedves NAV-os kollégának biztos nem törne le a keze, ha az alatt a három és fél másodperc alatt az engedélyeket lebélyegezné, úgymond érvénytelenítené. Ezután belép a kamion és elmegy a belterületi vámra, ahol megint egy NAV-os kolléga ügyködik és újra leellenőrzi az engedélyt, hogy van-e rajta bélyegző? A drága bélyegző automaták helyett ez a két vámos álljon a helyzet magaslatán és megszűnik a problémánk.

Fuvarlevél: Ez így szép, kerek történet lenne, de mi a teendő akkor, ha a török kamion ravasz módon uniós határon keresztül lép be Magyarországra, a vámkezelést pedig  engedéllyel rendelkező „civil” vámügynök végzi?  Így sehol sem találkozik vámossal a török sofőr.
Mohai Szabolcs: Hát Olaszországban ez egy kicsit másként működik, bár ott is vámügynökök és speditőrök tömege dolgozik. Teszem azt, olasz árut viszek Moszkvába. Megrakodok a vámudvarban, ahol a speditőr elkészíti a vámokmányokat és elkéri az EU-s áruszállítási engedélyemet, a Licencet, de ebben az esetben elkéri a harmadik országos engedélyt is. A papírokat összegyűjti egy mappába, átsétál velük a vámhivatalba.

Fuvarlevél: Az EU-ban nem feltétlenül kell vámos egy küldemény indításához, vagy érkeztetéséhez, amennyiben a vámügynök rendelkezik a megfelelő engedélyekkel. Ezzel a helyzettel sokan vissza is élnek, épp ezért sok országban alkalmaznak az unió belső határain bélyegző automatákat. A készülék használatára öt számjegyű pénzbírság kilátásba helyezésével hívják fel a figyelmet.
Mohai Szabolcs: Természetesen, de miért működik a rendszer Nyugat-Európában? Mert ha mondjuk Szerjózsa nem bélyegzi le az engedélyét, akkor tényleg sokat kockáztat, mert amíg áthalad Ausztrián vagy Németországon, nagy a valószínűsége, hogy útközben ellenőrizni fogják. Ha megfogják, több ezer euróra büntetik meg az engedély lebélyegzésének az elmulasztása miatt és amíg nem fizet, addig lefoglalják az autóját. Ha ez megtörténik 4-5 török vagy moldáv vagy szerb kamionnal, a sofőrök között hihetetlen sebességgel terjed el a híre, hogy ebben és ebben az országban nem lehet az engedéllyel szórakozni, mert túl magas a büntetés. Ha már Magyarországon is bélyegző automatákat szerelnek fel a határon, akkor a rendőrségnek, vámnak és az NKH-nak annyit meg kellene tenni, hogy legalább egy fél éven keresztül kicsit több külföldi autót ellenőrizzenek. Az kell, hogy elterjedjen a külföldi fuvarozók között, hogy most már a magyaroknál sem lehet visszaélni az engedélyekkel, éppúgy mint a németeknél vagy az osztrákoknál.

Fuvarlevél: Muszáj feltenni a kérdést, Ön szerint Magyarországon miért nem működik megfelelően az ellenőrzési rendszer?
Mohai Szabolcs: Ha a statisztikát megnézzük, azt derül ki, hogy a közúti hatóságaink 75%-ban magyar járműveket ellenőriznek az utakon. A helyzet megoldásához következetes, szigorú ellenőrzés kellene. A mi embereink azt látják Olaszországban, hogy ott időnként kiemelt ellenőrzések vannak. Persze, ha bekeményítenek az olaszok, annak a híre úgy terjed a szakmában a gépkocsivezetők és a cégek között, mint a futótűz.Nemrég Ausztriában történt velünk, hogy a vezetőfülke jobb oldali lépcsője le volt törve, azt mondta az osztrák rendőr, hogy így balesetveszélyes a gépkocsivezetőnek fellépni, ezért 3500 eurót fizettünk. Nem azt mondta a rendőr mint nálunk, hogy adok egy csekket, majd fizesd be a büntetést. Még a rendszámot is leveszi amíg nem igazolom, hogy befizettem a pénzt! Kétféleképpen lehet az osztrák vizsgálóhelyről elvinni az autót. Ha viszem a pénzt és ott a helyszínen megjavíttatom a lépcsőt, mert addig nem engednek el. Vagy pedig – miután befizettem a büntetést – elkíséri az autót egy szakműhelybe, ott leadja a papírjaimat és a műhely addig nem adhatja ki a papírokat, amíg meg nem javították a rendőr által kifogásolt hibát.

Fuvarlevél: Igazságosnak tartja Ön azt, hogy a büntetés kifizetéséig visszatartják a járművet?
Mohai Szabolcs: Ha az ember elkövet egy szabálysértést, akkor azért felelni kell. Ez ellen soha nem tiltakoztam.  Még egy alkalommal sem fordult elő, hogy a gépkocsivezetőnek csekket adtak volna azzal, hogy majd fizessen. A kocsi nem tehet meg egy métert sem a büntetés megfizetéséig! Sehol Európában! Nálunk sajnos az a helyzet, hogy azok a döntéshozók, akiknek meg kellene oldani a problémát, azt nézik, hogy valamit hogyan nem lehet megcsinálni! Hátborzongató ez a szemlélet. Pedig a közúti ellenőrzések is pofon egyszerűen hatékonyabbá tehetők lennének. Elég lenne egy helyi parancsnoki körlevél a rendőrök számára – akik általában jelen vannak az NKH-s elenőrzéseknél -,hogy ha már úgyis ott ücsörögnek az autóban amíg az NKH-s ellenőr dolgozik, akkor nézzék már meg és bélyegezzék le a fuvar engedélyt. Naponta látni, hogy az NKH-sok ellenőriznek, a rendőrök meg bent gubbasztanak a kocsiban. Ha kiszállnának, az NKH ellenőr biztosan megmutatná nekik, hogyan is néz ki a fuvar engedély. Elég lenne néhány másodperc hozzá, hogy vizuálisan elmentsék maguknak a látványt, hogy hová kell tenni a bélyegzőt stb. és legközelebb már önállóan is végezhetnék ezt a feladatot.
A múltkoriban egy osztrák rendőrrel beszélgettem. Azt mondta nekem: „Nézze, az osztrák kormánynak igazán mindegy, hogy honnan folyik be a bírságból származó bevétel. De ha már választhatok, nem a hazai autót állítom meg, mert az itt adózik, itt tartja el a családját. Nem őt fogom feltartóztatni, hanem a külföldi autót.”

A vámügynök, a spedíció kezelheti a vámpapírokat, de az engedélyt csak a vámos – rendőr, közlekedési hatósági ellenőr – bélyegezheti le. Azokban az országokban, ahol felismerték a veszélyét annak, hogy a harmadik országból származó fuvarozók visszaélhetnek az ellenőrzés fellazulásával, bélyegző automatákat helyeztek ki a határokra. Nekünk is ezt kéne tenni.

Ami a vétkes gépkocsivezető kamionjának a visszatartását illeti, ebben a kérdésben a mi véleményünk kissé árnyaltabb, mint beszélgető partnerünkké. Magyarországon ugyanis volt már az autó-visszatartásra példa, amit éppen a fuvarozók kifogásoltak. Óriási problémákat okozott, hogy egy ha egy papír nem volt éppen az autóban, azért 400 ezerre bünteték, és még mozdulni sem lehetett, amíg a valaki a helyszínre nem hozta készpénzben az összeget. Ezt ne kívánjuk vissza! Talán az lehetne a megoldás, hogy a jármű lefoglalását csak egyes kirívó esetekben kellene gyakorolni. A jogosulatlan fuvarozás természetesen ide tartozhatna. (De az nem, ha egy egyébként meglevő engedély, ami egy pillanat alatt lekérdezhető a NKH nyilvántartásából, éppen nincs az autóban!)

Az ellenőrzés alá vont külföldi járművek számának becslése terén viszont Mohai Szabolcs becslése jól megközelíti az NKH – szintén becsült – adatát:

  • Belföldi bejegyzésű járművek aránya:    65%
  • Külföldi bejegyzésű járművek aránya:   35%
    ebből:

    • EU tagállam (összeshez képest):    30%
    • nem EU tagállam (összeshez képest):    5%

Kaibinger Tamás

Forrás: Fuvarlevél   (Újraközlés kizárólag a Fuvarlevél írásos engedélyével!)
.

(Ezt a cikket 777 alkalommal tekintették meg.)

LEAVE A RESPONSE

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .